Speedtouch 716 v5 WL probleem met online ADSL internet

M

Matrix

Sinds eergisteravond om ongeveer 0:00 heb ik het probleem dat mijn modem niet meer met het internet wil connecten. Van het een op het andere moment had ik geen verbinding meer. Mijn modem stond (al bijna een jaar) ingesteld op ppp-routed. uit mijn hoofd PPoA

Restarten van de modem gaf geen oplossing, bellen met de klantenservice gaf de volgende werkende oplossing: modem configureren als bridge, 8.48 en gaan met die banaan. Hij had geen idee waarom dit niet meer werkte, mogelijk doet online / kpn af en toe een software update waar mijn modem verkeerd op had gereageerd.

Bridge modus is voor mij geen oplossing, ik kan nu niet meer bij de modem om poorten in te stellen, voip te configureren e.d.

Ik heb de modem weer op ppp-routed gezet, met PPoA, alleen vraag hij nu om een username en wachtwoord die ik niet heb. Volgens de online helpdesk is er bij de abonnementen van online geen wachtwoord nodig. Echter maakt de modem nu geen verbinding met het internet.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Of is er een ander oplossing? Ik heb nog wel een oud modem liggen, als ik die als bridge installeer, kan ik dan mijn 716 modem daarachter hangen? Of kan ik beter een wireless router kopen, zodat ik daar de sat ontvanger, pc en laptop aan kan hangen? en zijn er ook routers met voip?

Matrix

Laatst bewerkt:
Die usernaam en wachtwoord moet je bij je abonnement gegevens hebben gekregen toen je het abonnement afgesloten hebt.

Als je die niet meer hebt dan zou je provider je die moeten kunnen geven.

PPPoA is namelijk niet in te stellen zonder usernaam en wachtwoord.

Ik heb wel eens vaker rare dingen met Speedtouch meegemaakt, vandaar dat ik het ook klommelen vind. Ook dit soort rare fratsen dus.

Als de vpi/vci 8 en 48 is, zet hem dan eens op pppoE want daar hoeft geen usernaam/wachtwoord voor te worden ingevuld en zou het wel moeten lukken.

Je kunt ook je oud modem in bridge hangen en dan de speedtouch als switch er achter configureren. Er bestaan inderdaad ook routers met onboard Voip zoals de Linksys, Zyxel, Copperjet, Draytek en Fritzbox. De laatstgenoemde is nogal populair dezer dagen.

[noparse]Helaas wou de modem in de pppoE stand ook persé een inlognaam en wachtwoord hebben, dus dat werkte niet.

Heb nu mijn oude adsl modem geconfigureerd als bridge en daarachter via een ethernet kabel mijn speedtoch 716v5WL gehangen die geconfigureerd is als router.

Voor het geval iemand in de toekomst ook tegen dit probleem aanloopt dien je het volgende te doen om de 716 in routerstand te krijgen. Je kunt dan ethernetpoort 4 verbinden met de ethernetpoort van je modem.

Nadeel is wel dat ik nu 2 modems in de meterkast heb met bijbehorende trafo (dus meer stroomverbruik).

----

Cofigurering the modem as a router. This means reconfiguring 1 of the 4 LAN ports as WAN port, the modem hence receiving Internet signal from a modem behind the Speedtouch as opposed to from the phone line directly.

As these options are not directly available in the User's interface, the steps below will involve going into a command prompt and logging into a Telnet session. Please note that Windows Vista does not have Telnet preinstalled on it - you will need to enable that option to proceed. Please follow these steps carefully to use a LAN port as a WAN port:

Make sure your router is connected to your PC via the Ethernet (yellow) cable, and close all firewalls.

Go to the Start menu -> Run

Type 'cmd' and press Enter. This will open a command prompt (black window)

Type in directly 'telnet 192.168.1.254' and press Enter

If prompted for a Username and Password, please try one of the two following default combinations:

Username: Administrator

Password: none (leave blank)

or

Username: admin

Password: admin

You will then See a picture, with the model number of your router, and right below it the Firmware version. Please follow one of the instructions below depending on the firmware version, as the interfaces differ:

Firmware version 5.4 and lower:

Enter the following commands, pressing Enter after each line:

[Copy and paste!]

:tongue:p relay flush

:tongue:p flush

:eth flush

:atm flush

:atm phonebook flush

:eth bridge ifdelete intf=ethport4

:eth ifadd intf=ethport4

:eth ifconfig intf=ethport4 dest=ethif4 retry=10 group=default

:eth ifattach intf=ethport4

:ip ifadd intf=WAN_Port dest=ethport4

:dhcp client ifadd intf=WAN_Port

:dhcp client ifattach intf=WAN_Port

:nat ifconfig intf=WAN_Port translation=enabled

:ip ifattach intf=WAN_Port

:saveall

Firmware version 6.1 and higher:

Enter the following commands, pressing Enter after each line:

[copy and paste!]

:tongue:p relay flush

:tongue:p flush

:eth flush

:atm flush

:atm phonebook flush

:eth bridge ifdelete intf=ethport4

:eth ifadd intf=eth_wan

:eth ifconfig intf=eth_wan dest=ethif4

:eth ifattach intf=eth_wan

:ip ifadd intf=ip_wan_eth dest=eth_wan

:ip ifconfig intf=ip_wan_eth status=up

:ip ifattach intf=ip_wan_eth

:nat ifconfig intf=ip_wan_eth translation=enabled

:dhcp client ifadd intf=ip_wan_eth

:dhcp client ifconfig intf=ip_wan_eth metric=5 dnsmetric=5

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=dhcp-lease-time

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=dhcp-renewal-time

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=dhcp-rebinding-time

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=subnet-mask

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=classless-static-routes

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=default-routers

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=classfull-static-routes

:dhcp client rqoptions add intf=ip_wan_eth option=domain-name-servers

:dhcp client ifattach intf=ip_wan_eth

:saveall

Once you are done entering the commands, you can close the command prompt. The 4th Ethernet/LAN port will now be configured to recognize a WAN/Internet signal from your Cable modem behind it.

[/noparse]

Laatst bewerkt:
Hoi Matrix.

Open je Internet Explorer.

Tik in de adresbalk 10.0.0.138

Als het goed is kom je nu in de pagina van Thomson/SpeedTouch (lukt dit niet dan moet je je proxy server uitzetten/verwijderen.

Meestal krijg je automatisch de Easy Setup, krijg je dit niet automatisch ga dan naar ADVANCED en kies daar voor Easy Setup.

vervolgens:

Zet m op PPPOA

daarna op 8,48

Daarna moet je een username invullen (heeft met je abonnement te maken, hier heb je een brief destijds van je isp gekregen, zit je bv bij XS4ALL, dan moet je het zo invullen: gebruikersnaam@xs4all.nl, zit je bij Solcon dan moet je invullen gebruikersnaam@solcon.extra of solcon.basic of solcon lite; het heeft met je abonnement te maken.

Dan moet je een wachtwoord aanmaken.

Vervolgens kom je in het Speedtouch Security venster, hierin wordt gevraagd om je gegevens te herhalen.

Daarna krijg je een scherm "Start configuration"

Klik op START

Je ziet nu een scherm "Configuring your SpeedTouch"

Daarna krijg je het scherm "Completing the SpeedTouch Setup Wizard"

Klik op FINISH.

PC opnieuw opstarten,

tik weer 10.0.0.138 in je browser.

Ga naar Basic, vervolgens naar Connections; als het goed is zie je Link Connected, State Up.

Dan zie je (boven Basic) SAVE ALL

Klik op SAVE ALL

Groetjes,

Bones

Hoi Bones, bedankt voor je reactie

Jammergenoeg werkt je tip niet, deze had ik al geprobeerd. Zowel bij ppoE als pppoA moet ik een wachtwoord intypen in de setup, terwijl er volgens mijn internetprovider Online bij mijn abonnement geen wachtwoord en inlognaam nodig is (blank). Ook als ik bij de setup een fictief inlognaam en wachtwoord intyp en deze later verander in 'blank' maakt de modem ook geen verbinding.

Inmiddels draait mijn setup met een oud modem, met daaraanvast gekoppeld mijn speedtoch716, waar het draadloze gedeelte prima werkt en ik weer kan bellen met voip.

Hoi Matrix.

Was Online vroeger niet Wanadoo/Euronet? (Ik kan me vergissen hoor)

Probeer je oorspronkelijke E-mail log-in, met daar aanvast @wanadoo.nl-plus

of wanadoo.nl-basic (of lite of go) ik weet niet welk pakket je hebt.

Met Euronet is het nog makkelijker, gewoon @euronet.nl er achter zetten.

Ik ben 5 jaar geleden weggegaan bij KPN/PTT dus deze info kan verouderd zijn.

Groetjes,

D-box

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:33 uur ----------

Groetjes,

D-box
Moet uiteraard Groetjes,

Bones zijn.

(op een ander board ben ik geregistreerd als D-box)

@Bones, m'n oude inloggegevens heb ik ook al geprobeerd, echter zonder succes..

Internet werkt in ieder geval weer! Als ik komend zomer wat meer tijd heb, ga ik er nog eens mee stoeien, voorlopig laat ik het zo.

groeten, Matrix

Ok Matrix,

Ik zie je op de After snow party.

Groetjes,

Bones

Helaas wou de modem in de pppoE stand ook persé een inlognaam en wachtwoord hebben, dus dat werkte niet.
Raar want normaliter is er bij PPPoE geen inlognaam en wachtwoord. Dan moet er nog een andere mogelijkheid zijn, misschien cable ofzo? Er moet echt een optie zijn die niet om een usernaam en wachtwoord vraagt, of in elk geval het ook goed vind als je deze leeg laat.

Anders kun je er altijd nog nieuwe firmware in flashen want van die modems heb ik vaker gezien dat ze gewoon bij diverse providers gebruikt kunnen worden.

De enige opties die er waren zijn ppoe, ppoa en bridge modus. Daarnaast kon je nog instellen of je die modus wilde met voip.

Ik heb een redelijk recente firmware in de modem (modem is ook al een jaar of 3 oud. Kan geen nieuwere versie vinden.

Volgens de medewerker van online worden alleen modems geaccepteerd in hun netwerk die op bridge modus staan. Het modem wat ik officieel bij het abonnement gekregen heb, heb ik gechecked en stond ook in bridge modus. Wellicht hebben ze iets in hun configuratie veranderd dat ppoa en ppoe niet meer ondersteund worden oid. Het was wel heel toevallig dat (volgens mij ook nog bijna exact) om 12:00 's nachts in eens mijn internet eruit lag en ik het daarna niet meer met dezelfde instellingen aan de praat heb gekregen.

Ja een beetje al te toevallig, ook omdat Online wat wijzigingen aan het doorvoeren is.

Anders eens even kijken op online.gebruikers.eu want daar wordt wel eens gesproken over alternatieve firmware voor die toestellen.

Aangezien daar de ervaring bij elkaar zit wat dit betreft, kunnen ze je vermoedelijk beter op weg helpen. Ik heb zelf een hekel aan die Speedtouch klommels, dus heb ze nooit willen hebben en daardoor weinig ervaring ermee.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan