Stab motor HH120 defect?

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
190
Punten
63
Ik heb vorige week met mijn draaibare opstelling gezocht naar zenders op de positie 53.0E en waarschijnlijk heeft de coaxkabel daardoor te strak gestaan en is de connector van de LNB in de stab motor beschadigd. Draaien gaat prima en soms ik heb even signaal maar daarna verlies ik al het signaal of het signaal is heel instabiel. 

Heeft iemand ooit een Stab motor opengemaakt, en het belangrijkste ook weer dicht gekregen? :)

Morgen zal ik even een coax buiten de motor om aansluiten op de LNB om te kijken of er dan wel voldoende signaal maar ik heb een vermoeden dat het aan de motor ligt.

Het lijkt mij stug dat je de motor beschadigd hebt, of de connector moet wel erg vast gezeten hebben, meestal trek je de kabel er zo uit.
Bij mij gebeurde het ook wel eens dat ik door een verkeerde instelling de schotel tegen de muur aandraaide gewoon omdat deze niet verder kon, maar  kapot gedraaid is de mijne,
die ik nu intussen niet meer heb, nooit. ;)

Ik zou eerder beginnen met een koppelstuk er tussen te zetten, en in de connector bij de motor de boel opnieuw aan te sluiten.

Hoewel draaien tegen een muur ook niet goed is, dit belast niet de connector maar eerder de motor zelf wat misschien weer gevolgen kan hebben voor de componenten op de printplaat.

Ik mag het hopen dat de connector niet los zit binnen in de motor want dan moet hij toch open. Misschien is de coaxkabel geoxideerd bij de LNB en maakt hij daardoor slecht contact. Het ligt in ieder geval niet aan de kabel tussen de Dreambox en de motor want die heb ik al gecheckt op corrosie.

Ik heb nu weer even de tijd om verder te kijken en ik heb de Stab Motor losgekoppeld en opengemaakt en inderdaad is de connecter afgebroken van de printplaat. Waarschijnlijk kan ik hem wel weer vast solderen maar het zal een klus worden want zoals het altijd gaat krijg je de laatste bout op het motorhuis niet los maar hopelijk W40 doet wonderen. :) 

Als dat niet lukt effe de boel met een vlammenwerper opstoken. Dat wil wel eens helpen.

the matrix zei:
Als dat niet lukt effe de boel met een vlammenwerper opstoken. Dat wil wel eens helpen.

1 bout zit/zat echt muurvast maar na 15 jaar in weer in wind buiten gehangen te hebben had ik het niet anders verwacht.  :pfff:

Op deze foto is die losse connecter te zien. De connector gesoldeerd, motor in elkaar geschroefd, de motor getest maar hij draaide niet meer dus die vlammenwerper gaan we extra hoog zetten. :)

Ga nu maar opzoek naar een nieuwe motor.  :-\

Damned die andere connector zit scheef is het midden contact misschien daarvan gebroken?

En heb je de verbinding in de connector gemeten kan zijn dat er inwendig een breuk is ontstaan door geweld.

Die andere zit er inderdaad ook vrij gammel op maar zat toch nog redelijk vast vandaar dat de motor nog draaide ik heb hem later nog  wel na gesoldeerd maar niet doorgemeten. :(

Ik zie het toch een beetje als een ontwerp/constructiefout gezien hoe de connector vast zit aan de printplaat. Op die beide connectoren zit ??n wartelmoer die voorkomt dat je connector naar binnen kunt drukken maar als je er aan zou trekken dan zet je de soldeerverbinding op de printplaat wel flink onder spanning. Feitelijk had er dus aan de binnenkant in het huis van de motor ook een flens of wartelmoer moeten zitten op de draad zodat als er aan de connector getrokken wordt je geen spanning kan uitoefenen op de soldering.

Al bij het vast en losdraaien van de F-connector met een steeksleutel wrik je al flink aan de soldering. Ok, vastdraaien doe je eigenlijk maar ??n keer maar in dit geval, door het te ver doordraaien met mijn schotel en een kabel die vast zat achter een bevestiging van mijn balkon balustrade, was dit te veel van het goede. :)

Ik ga nog een poging doen door eerst al het oude soldeer weg te zuigen van de printplaat en dan alles weer opnieuw vast solderen met de hoop dat het dan beter zit en dan maar effe meten. :) 

the matrix zei:
Damned die andere connector zit scheef is het midden contact misschien daarvan gebroken?

De motor weer opengemaakt en inderdaad was die koperen midden draad afgebroken. Die connectors zijn nog wel te vinden en kosten niks maar ik heb alvast een goedkope motor gekocht want ik kan niet zonder. :)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan