Storingen op smartcard?

Z

zonnig

Ik heb al lange tijd korte uitvallen en andere storinkjes met mijn decoder, was een Phi 6073. Ik dacht dat het aan de software lag (patch van spacerunner v8) Ik heb destijds toen seca-2 opkwam vaker over deze klacht gelezen van andere gebruikers.
Maar nu staat er een andere tijdelijke decoder en die geeft exact dezelfde storingen. Ik krijg de indruk dat het aan de smartcard zou kunnen liggen. Kan iemand dat bevestigen/ontkennen en kan ik met deze klacht terug naar de satboer om de smartcard om te ruilen?

Alvast bedankt voor reakties en greetzs van zonnig

Maar ik verwacht niet dat dergelijke problemen aan je smartcard te wijten zullen zijn.
Daarom zou ik nog even naar andere zaken kijken.
Wat is er nog meer hetzelfde behalve je kaart ?
De schotel, LNB en kabel neem ik even aan.
Kleine dingen die je gemakkelijk zelf kunt controleren zijn of je schotel wel goed vastzit (dus dat ie niet door wind verdraaid is), en of er niet water in je stekkertje aan de LNB gekomen is.
Als er wel water in gekomen is, dan heeft het niet veel zin om m droog te maken, omdat water in je kabel kan kruipen.
Dan doe je er het best aan om een nieuwe plug te halen, en (nadat je je receiver met de netschakelaar hebt uitgezet) een stukje van de kabel af te knippen en die nieuwe plug eraan te zetten.
Overigens, als je die plug gaat halen, vraag dan ook naar een rubber ringetje om binnendringen van water in de toekeomst te vermijden.

Is dit alles niet het geval, kijk dan even of er niet toevallig een boom of ander groen stat te genieten van het voorjaar, recht voor jouw schoteltje.
Daarna kun je ook nog controleren of je schotel wel goed uitgericht staat.
Je kunt m gemakkelijk een beetje bijstellen en dan in menu > 7 > 1 zien of je een beter signaal gaat krijgen.
Wel zorgen dat je dan heel voorzichtig en hele kleine stukjes tegelijk verdraait.

Al met al nog voldoende te controleren (als je dat niet al gedaan had) voordat je je kaart de schuld mag geven.

Zoals ik al zei, perfecte informatie! Ik had al wel gedacht aan de lnb, maar ik had dat onwaarschijnlijk gevonden. Water in de kabel, dat kan ook heel goed eigenlijk omdat de watergoot daar in de buurt verstopt is geweest. Interessant. Ik ga eens kijken wat ik daar aan kan doen.
Trouwens, denk ik net aan: Hm, de indicator heeft altijd wel 100% ontvangst aangegeven. Gaat jouw idee dat het aan water in de kabel zou kunnen liggen dan nog steeds op?
Graag reply als 't ff kan.. hihi.

Heel erg bedankt voor de info!
Greetzs van Zonnig.

Hoeveel procent geeft je indicator nu aan dan? Ik neem aan minder dan die 100 procent? Dan heb je dus minder signaal dan voorheen en kan je beeld wegvallen of gaan stilstaan. Die kaart zal echt wel goed zijn. Dus inderdaad:

- of water in de kabel (vervangen)
- of LNB stuk (vervangen)
- of pluggen zitten los (vastzetten)
- schotel is verdraaid (uitrichten)

Als je water in je kabel hebt, dan kan je beter de hele kabel vervangen, want de meeste antennekabels lopen wel ergens naar beneden (zeker bij je schotel) en dan kruipt het water een eind je kabel in. Een kabel die ergens in een dakgoot vol water ligt zal geen water kunnen opnemen of het moet een oud poreus kabeltje zijn.

Maar eerlijk gezegd zou ik denken aan de antenneplug die je decoder ingaat of je schotel die wat verdraaid is. Heb je deze storing sinds een flinke storm, dan moet je daar gelijk aan denken. En anders even goed voelen of je mastje en schotel wel goed vastgezet zijn door je satboer.

Greetzzz.

Water in je kabel is een heel groot probleem.
De mantel van je kabel is gevlochten.
Daardoor ontstaat er een capillair effect.
Dat wil zeggen dat de kabel het water letterlijk opzuigt, zelfs al loopt ie naar boven vanaf het punt waar het water binnendringt.
Daarom is het het beste om in dat geval je kabel te vervangen.
Maar dat is nogal wat.
Daarom kun je even kijken of, als je een stukkie van die kabel hebt afgeknipt, of ie dan nog nat is.
Zo niet, zou ik de gok wagen.
Anders het hele ding vervangen.

Als je indicatortje op 100 % staat, dan kan dat zelfs ook nog een probleem zijn.
Je moet even kijken naar de signaal kwaliteit, das veel belangrijker dan de sterkte.
(hij moet groen zijn)

Neem de puntjes van blokr en mij even door, en ga van daar af verder zou ik zeggen.

Yo Blokr!

Ja, de indicator geeft helemaal groen. Maarrr, hij schijnt ook alleen te 'haperen/wegvallen bij de zenders die op seca2 draaien.
Free to air zenders geven geen probleem. Als ik mijn eigen decoder terugkrijg zal ik eens kijken welke zenders storen en welke niet.
Nouja, binnenkort ga ik hem toch draaibaar maken, dan ga ik eens verder kijken.
Trouwens, de indicator is 100% ?n groener dan gras.
Bedankt tot zover!
Greetzs van zonnig

@ zonnig:

Als ik het nu zo lees heb je dus signaal genoeg, dus toch maar terug naar je eerste posting waarin je schrijft over de patch, waar ik dus niks van weet. Ik heb zelf geen Philips deco, dus vandaar. Wellicht een Flips kenner een tip?? Je kaart moet gewoon goed zijn, anders heb je geen beeld. Is die niet goed dan heb je geen beeld. Er tussenin domweg bestaat niks!

Greetzzz.

stel bij de antenne eigenschappen eens al frequentie een nedelandese transponder in en kijk dan nog eens naar je signaal balk.Het kan zijn dat je perfect op een van de buitenste astra's gericht staat maar de 1G net niet lekker pakt.

grtz

De patch die jij er (in eerste instantie) in hebt is absoluut storing gevoelig.
Zet er de Raytech firmware maar in met een recente zenderlijst, dan is de kans best wel groot dat de storingen voorbij zijn ...
Zoniet, dan is het dus dmv trail en error proberen de oorzaak te achterhalen.
De kans dat het aan je originele smartcard ligt is zeer klein, bijna nihil.
Ik zou dan beginnen met de lnb te verwisselen, en als dat niet meteen helpt ook de kabel te vernieuwen.

Okay, gisteren heb ik dus mijn eigen Phi 6073 weer teruggekregen. Er zit nu een nieuwe patch in, ik weet niet welke maar er staat DV3 onderin het scherm en ik heb 2x zoveel kanalen! Hij draait nu zelfs zonder kaart (!) en de storingen die ik had (zoals het wegvallen op de spannendste momenten) is nu helemaal opgelost. Thorbecke had misschien gelijk dat de vorige patch erg storingsgevoelig is. Degene die deze patch heeft ontwikkeld is echt een kei, zonder meer!

Zaakje dus opgelost, hartstikke bedankt allemaal voor jullie tips.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan