Nee hoor, is uiteraard geen eenrichtingsverkeer.
Maar het is wat lastig werken als je kabels letterlijk moet opvissen waar (dan dus aan beiden zijden) spanning van duizenden volts op staat.
Dat betekent dus dat je wel degelijk een stukje van het net af moet halen, namelijk dat deel van de kring welke tussen 2 schakelpunten zit.
Dus wat dat betreft lijkt me dit wel logisch.
Men zou natuurlijk het hele net wel zo op kunnen bouwen dat alle transformatorhuisjes in het land redundant gevoed worden, maar dan krijgen we meer hoogspannings kabels dan asfalt door het land.
Voor wat betreft de generator-in-een-container oplossingen :
Dat genereert een behoorlijk vermogen.
Maar daarmee kun je echt niet een hoogspanningsnet vervangen hoor.
Zoals je uit verschillende nieuwsberichten hebt kunnen vernemen, heeft men ook op diverse transformatorhuisjes zulke containers geplaatst, dat word dan aan de "230 volt" kant gekoppeld.
Dergelijke containers zijn natuurlijk nooit in zulke grote getallen beschikbaar voor alle gebruikers in het gebied.
Ze worden namelijk ook al op andere punten ingezet (zoals op bouwplaatsen).
Ik heb geen idee over hoeveel van zulke units onze strijdkrachten beschikt.
Maar die staan natuurlijk nu in Afghanistan.
Uiteraard komen we nooit te weten hoe dit alles heeft kunnen gebeuren.
Want het betreft hier een actie ter voorbereiding van personeel voor inzet in Afghanistan (enzo).
Dat is dus tegen terroristen, dus dan moet je niet gaan vertellen wat je allemaal aan het bedenken bent.
Dus dan maar een halve provincie in de ellende storten en vooral je bek dicht houden.
En vooral ook niet je verantwoordelijkheid nemen.
Zoals het lulverhaal dat de scheepvaart de kabels beschadigd zou hebben door er overheen te varen.
Het water is er nu dusdanig diep, dat dat absoluut onmogelijk is.
De kabels zinken direkt tot op de bodem van de rivier.
De kortsluiting die ontstaat doordat de kabel in het water ligt, zal vast wel veroorzaken dat die kabel ook gaat bewegen, maar niet dat ie ineens gaat drijven hoor.
Let maar eens op hoe het met de afhandeling van de geleden schade zal gaan.
in het beste geval accepteert de verzekeringsmaatschappij straks claims.
Maar ben jij thuis verzekerd tegen dit soort ellende ?
(Het antwoord hoef je niet te geven want dat ken ik al).
Dus dan zullen alleen bedrijven een gedeelte van de schade vergoed krijgen.
De rest krijgt een grijpstuiver die de schade voor geen meter dekt.
De eerder genoemde scheepvaart lijdt ook schade (want de drukst bevaren rivier is twee dagen gesloten geweest).
Steek je vinger maar op als je denkt dat die schade vergoed gaat worden.