• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

super trage laptop

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
771
Punten
113
Leeftijd
74
Asus Laptop met ruimvoldoende geheugen en snelle processor is niet vooruit te branden.

opstarten duurt een factor 2 te lang in vergelijk met een identieke Laptop.

En de processor is constant voor 50% actief (varieert tussen 30 en 70%)

Hoe kan ik er nu achter komen wat er actief is.

Ik zie in taakbeheer CLsomaService (Joost mag weten wat dit voor iets is, kan in de programma's heir niet iets eensluidend terug vinden, wat behoorlijk de processor aanspreekt en "Niet actieve systeemprocesseen" wat zwabbert tussen 40 en 80%

Wie weet er goede raad?? Is er utility die deze actieve troep kan opsporen??
Virus scanner is AVG free en die heb ik al uitgezet zonder resultaat. Wat nu.

Bedankt , had dit idd vanmiddag ook gevonden en heb cyberlink er af gepleurd, gelijk is de laptop weer zoals het hoort.
Tering programma.

Graag gedaan. ;) Mooi dat het probleem opgelost is.

Ik heb hier het zelfde probleem met een Acer Aspire 5000 die soms zomaar spontaan ineens niet meer vooruit te branden is, maar ik zie dat bestand niet in m'n taakbeheer staan.
Ik heb wel dat progje Hashscan daar weg binnengehaald en gedraaid en die zegt: Geen infecties gevonden.
Maar op dit moment loopt ie ook weer gewoon, ik heb dat maar af ent toe.
Misschien moet ik hem op het moment van vertraging even scannen.
Ik dacht dat het aan m'n laptop zou liggen en zelfs al eens XP er opnieuw opgezet omdat ik dacht dat die crashte.
Ik had ook al speciaal een koelsysteem gekocht om de laptop extra te koelen, had het gevoel dat hij te warm zou worden, maar ook dat werkt niet hij koelt wel maar haalt de vertraging niet weg

Interessante informatie :jajaja:

Cyberlink? Toevallig iets van Cyberlink Powerdvd? Zoja, daar heb ik al eens vaker van dit soort rare kuren mee meegemaakt. Gewoon dvdXplayer er op zetten, speelt ook alles af. VLC overigens ook en als je perse een dvd programma wilt is windvd ook best mooi.

@Big-Henk: www.malwarebytes.org en dan mbam (malware bytes) installeren, updaten en draaien, die vind ook een hele hoop als er al iets in zit.
Anders tijdens de vertraging procesbeheer opentrekken en kijken wat de cpu tijd wegslurpt of het geheugen gebruikt.

Black Tiger;206272 zei:
@Big-Henk: www.malwarebytes.org en dan mbam (malware bytes) installeren, updaten en draaien, die vind ook een hele hoop als er al iets in zit.
Ge?nstalleerd, de nieuwste versie 1.42 sleuteltje er in dus volledige versie en geupdate en volledige scan gedaan. Uitslag= Objecte geinfecteerd 0.
Dus geen vervelende malware

Black Tiger;206272 zei:
Anders tijdens de vertraging procesbeheer opentrekken en kijken wat de cpu tijd wegslurpt of het geheugen gebruikt.
Deze houd ik al een tijdje in de gaten en kan ook daar geen bijzonderheden in vinden.
Ik heb een vermoeden dat het of de processor is die misschien te warm is geweest en daardoor niet optimaal werkt of er een probleem in een geheugen module is.
Het begint namelijk al bij het installeren van XP dan heeft ie al veel moeite die er op te krijgen.

Kijk eens in taakbeheer onder processen , onderin kun je zien hoe hard de processor tekeer gaat en je kunt zien welke processen dan staan te poekelen.
Zo ben ik er ook achter gekomen dat die cyberzooi aandacht vroeg.

De enige waar een hoge waarde bij staat is de Niet-actieve systeemprocessen. die loopt soms op naar de 99. Ik heb daarover gezocht op google en kwam dit tegen: http://www.zdnet.nl/help/61171/niet-actieve-systeemprocessen-nemen-pc-over/
Maar de rest staat of op 0 of af en toe een enkele die oploopt tussen de 0 en 12 en dat is soms AVG die dan aan het scannen is.
Maar ik snap ook niet waarom hij zo traag is met installeren van XP, want dan draait er nog niks op de achtergrond.
Je kan ook de processen bekijken via Uitvoeren typ CMD en dan typ je Tasklist /CVS En wil je de andere mogelijkheden weten van Tasklist typ je Tasklist /?

Wat ik ooit van een colega heb meegekregen is dat op de een of andere manier de harde schijf ipv DMA zomaar op PIO mode stond en ook hier was het systeem niet vooruit te branden.

Dat van die processor lijkt me in orde waarom die 99% op niet actieve .... staat is mij ook een raadsel of wordt hiermee bedoelt dat er 99% vrij is ???

the matrix;206295 zei:
Dat van die processor lijkt me in orde waarom die 99% op niet actieve .... staat is mij ook een raadsel of wordt hiermee bedoelt dat er 99% vrij is ???

Dit staat er op die site:
'Niet-actieve systeemprocessen' is de naam die Taakbeheer gebruikt om alle ongebruikte rekenkracht van de CPU bij te houden. Als uw systeem maar op 5 procent van zijn capaciteit draait, zal dit 'proces' daarom 95 procent CPU-gebruik laten zien. Door alles uit te zetten, wordt dit percentage alleen maar hoger.

Dus hoe hoger hoe minder de processor werkt.

Hmm dat van dat DMA en PIO wil ik eens gaan onderzoeken, want ik heb wel eens gedacht dat de HD af en toe niet voruit te branden is en dan zat ik te denken aan het geheugen en of de processor dat die misschien te heet zou zijn geweest.

Na een poosje te hebben gegoogled over DMA en PIO kwam ik dit tegen
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1156020

Ik heb daarom HDtune binnengehaald en ga me daar eens in verdiepen.
Die kun je hier halen http://www.hdtune.com/

Eens zien of hij in PIO staat en of ik hem terug kan zetten naar DMA, want dit schijnt een flink probleem te zijn die bij veel Acer laptops voorkomt.

Zo word het steeds interessanter.

Als het een SATA drive is hoef je niet te zoeken. Dat met PIO en DMA werkt alleen met IDE schijven. Mocht het toevallig wel zijn dat het een IDE is die in PIO staat (ook tijdens installatie) dan kan dat inderdaad behoorlijke vertragingen teweeg brengen.

Het begint namelijk al bij het installeren van XP dan heeft ie al veel moeite die er op te krijgen.
In dat geval lijkt het me des te sterker dat het met PIO/DMA te maken heeft, maar buiten de door jouw zelf reeds genoemde oorzaken is het zo te zien ook mogelijk dat de HD langzaam aan het sterven is als er ook al bij de installatie veel moeite is.

BT Je hebt gelijk wat een Sata drive betreft maar daarom hoef je nog niet zo chagrijnig te kijken ;-)

Black Tiger;206381 zei:
In dat geval lijkt het me des te sterker dat het met PIO/DMA te maken heeft, maar buiten de door jouw zelf reeds genoemde oorzaken is het zo te zien ook mogelijk dat de HD langzaam aan het sterven is als er ook al bij de installatie veel moeite is.

Nee had daar niet mee te maken, de HD stond keurig op DMA eigenlijk nog beter op UDMA
Wat het precies is weet ik nog steeds niet, maar ik heb nu Windows 7 Ultimate geinstalleerd op de zelfde HD en die draait wel perfect.
Dus draaien we nu maar met de Windows 7 voorlopig.

The Matrix zei:
maar daarom hoef je nog niet zo chagrijnig te kijken ;-)
Dat chagrijnig gezicht komt omdat ik niet van trage laptops houdt.:biggrin::biggrin:

Big Henk zei:
Dus draaien we nu maar met de Windows 7 voorlopig.
Vooral dat "voorlopig" geloof ik wel in als het om Windows 7 gaat op die laptop.;)

Black Tiger;206434 zei:
Vooral dat "voorlopig" geloof ik wel in als het om Windows 7 gaat op die laptop.

Hij draait perfect met windows 7 en is nog snell ook nog. Na de eerste installatie ging het mis, omdat ik de oude partities niet weg had gehaald. Ik heb hem opnieuw geinstalleer en nieuwe partities aan laten maken door windows 7 en die maak een paar extra voor eigen gebruik, maar daarna draaide hij als een tierelier en nog steeds.
Het enige probleem is m'n SIS vga kaart die kan de transparante instelling niet aan en ik moest voor de Realtek audio een driver apart installeren en ook voor de SIS ethernetkaart, maar die accepteerde windows en alles draait nu. Eindelijk hahaha, want was in staat om hem ritueel te gaan verbranden. pfff :biggrin:

Hij draait perfect met windows 7 en is nog snell ook nog.
Ja dat geloof ik best, dat is met een frisse XP en Vista ook nog wel het geval... we spreken elkaar wel opnieuw over een maandje of 2 a 3.;)

Ritueel verbranden??? HAHAHAHA, tja... van windows perikelen krijgen mensen soms vreemde gedachten.:biggrin::biggrin:

Black Tiger;206465 zei:
we spreken elkaar wel opnieuw over een maandje of 2 a 3.

Is niet nodig om zo lang te wachten haha het probleem heeft zich zelf aangekondigd, de hardeschijf is vastgelopen.
Er zit nu een nieuwe in en eindelijk heb ik weer een goed werkende Acer Laptop. :biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan