SuSe 10 komt in oktober uit!

B

BiG_G

SUSE Linux 10.0 is designed to pull computer users from the Microsoft Windows operating system to . . . Linux.
If SUSE Linux 10.0 does what the Novell people say it does, the SUSE Linux OS should be very competitive with the MS Windows OS -- and a better OS to boot.
And when you throw the 1,500 open source Linux applications and packages into the deal, SUSE Linux is a very much better bang- for-the-buck than is MS Windows!
Bron: Osdir

En standaard wordt er meegeleverd:
BitTorrent
KTorrent 4.0.2
1.1rc content delivery tools

Whahahaha, Dat zie ik windoos nog niet doen!

Bron: OpenSuSe

:cool: Kwillum hebbu.

Voor wie multiboot wil gaan installeren start ik er nog ff een draadje naast.

Ik heb multiboot ge?nstalleerd maar dan met een OS waar jullie niks mee te doen willen hebben. :biggrin:

Maar voor mij is het nu nog makkelijk.

Originally posted by freggel1
Ik heb multiboot ge?nstalleerd[...] voor mij is het nu nog makkelijk.
Tijd om een kompjoetartje erbij te leasen? ;)

Dat andere os is niet dat ik er niets mee van doen wil hebben. Wat ik niet wil is mij laten dicteren door een os, ipv rfc's. En helemaal niet wanneer het gaat over platform onafhankelijke onderwerpen.

Het nadeel van RH (ik heb het wel eens eerder geschreven) is dat het tov alle andere Linux distro's geheel zijn eigen visie heeft en commando's. Op zich is dat niet erg, sterker, ik juig "onafhankelijkheid" juist toe. Echter, in deze is het zo dat als je het onder de knie hebt, en je wilt een bv suse distro nemen, dan ben je weer een grote periode aan het rotzooien omdat je veel dingen niet zonder het 'opnieuw' te moeten leren kan doen.

G

Maar goed, Freg wil graag leren ;)

Toch begrijp k jullie wel hoor, ook al gebruik ikWindhoos.

Maar daar heb ik ook VM ware op draaien, waardoor ik veel verschillende OS aan kan.

Zelf hele serverparke kan je daronder bouwen.

Ja ruimte voor Linux is daar ook bij.

Maar VM-ware heeft wel wat geheugen nodig, bij mij is dat 2GB met een HD van 160 GB, dus versie 10 zal ik zeker proberen.

Bert

is dat het tov alle andere Linux distro's geheel zijn eigen visie heeft en commando's.
Tja, misschien dat dit betreffende aparte commando's het geval is?
Maar qua basis commando's is ie toch voor zover mij bekend precies hetzelfde als Suse en Mandrake.
Ik ben dus aan het switchen geweest tussen Suse, Mandrake en RH (en Fedora en Centos maar da's ook RH eigenlijk) en ik heb nergens last van gehad.

Waar zit dat nadelige verschil dan in?

Tja, nadelig, ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, ik vind het vervelend. Hoeft niet zo te zijn dat jij dat vind.

De verschillen zijn nuance verschillen. Dingen die op een (voor mij) niet logische plek staan. Die bij andere distro's bv allemaal op een andere plek staan. Commando's met net andere parameters (details zoals hoofdletters e.d.) Je zou zeggen; waar maak je je dan druk om, maar als je 5 distro's naast elkaar draait, en 1 tje reageert niet hetzelfde als de andere, dan is dat byzonder storend.

G

Maar het gros van de commando's zijn gelijk. De shell is bash.

Een lekkere shell, overigens. Al heb ik toch een voorkeur voor ksh, welke je hier kan downloaden.

Voor de rest, zoals ook de kernel, is Linux toch Linux. Alleen zijn er soms wat tooltjes iets anders gemaakt. Zoals voor het instellen van de grafische omgeving.

Ksh? Downloaden?

Ksh, Tcsh, zsh en ash en wellicht eventuele anderen zijn toch gewoon met de distro meegeleverd?

G

Ik ben benieuwd of ze dat nu een keer erbij gaan leveren. Bij 9.3 zit ash, bash, sash, tcsh en zsh. Zelfs de public domain versie van ksh niet meer. Dus dan maar lekker downloaden. De Kornshell is een stuk vriendelijker in geheugengebruik dan bash.

Hmmm, ok... nou dan zal het wel. Ik houd het gewoon op bash, ik zal Ksh wel eens een keertje proberen... Als ik zin en tijd en zin heb....

Nou, over een maandje is ie wel ergens te downen, SuSe 10... Dus ga ik nu alvast planen om um te instaleren. Ik houd nl niet van "Upgraden". Dan krijg je wat je met windhoos ook altijd hebt, een bij een geraapt zooitje ;) Dat kan met Linux natuurlijk ook...

Bij verstandig instaleren, dus een plan hebben mbt instalatie van Linux kan je in de toekomst heeeeeeeeeeel veel ellende schelen:
Zorg dat /home een eigen disk heeft, dan kan je zonder enkel probleem de andere partitie's herinstaleren, vergroten en verkleinen en zelfs crashen.... Wanneer je dan herinstalleert, zeg je gewoon dat hdb1 (bv) gemount moet worden als /home, en niet geformateerd mag worden.
Je maakt vervolgens de gebruikers weer aan op je nieuwe systeem, en als linux de /home/* dirs aan wilt maken ziet ie dat die al bestaan. Dus vraagt linux om deze om te zetten naar de gebruikers die je net hebt aangemaakt, je geeft "ja" en klaar is BiG_G.

Nog een geintje: Als je de /home dir op een NFS maakt, en dan dus op een fiesiek ander systeem (de meeste mensen hebben 2+ computers, dus kan je dit makkelijk doen) en je hebt de mogelijkheid om die disk in raid te zetten... dan hoef je nooooooit meer een backup te maken. Alles wat je doet doe je op een ander systeem, als je dus hierdoor nadenkt, en dus naast je raid een journaling mode hebt, verder alle beveiligingen die je nodig acht tegen virusen en weet ik wat (asif...)
Geen wacht tijden (de meeste thuisnetwerkjes zijn 100mbit), voor je /home heeft het systeem alle tijd om zijn beveiliging te dingessen, en je 'werksysteem' heeft gewoon ruimte (ook swapspace) voor zijn essentiele dingen. Dus eigenlijk verdeel je je load over 2 machines (dat die verdeling iets van 90% / 10% is... daar gaat het niet om ;))

G

Wel leuk, dat nfs, maar dan is het wel van belang goed op te letten op welke wijze de nfsschijf soft gemount wordt. Om te voorkomen dat je comp blijft hangen tijdens het booten als de nfs verbinding niet gerealiseerd wordt. En check met atsar of er niet te veel wio's optreden. Een nfsdisk is immers een erg langzame disk, als het in een tjuisnetwerk zit. (Alles relatief natuurlijk.)

@BiG_G: Wordt het niet tijd dat we gaan pogen diskless stations aan de Linuxpeesee te hangen via het netwerk? Dan kan de 'x86stofzuiger' in de meterkast geplaatst worden, en gaan we in de huiskamer met volledig stille workstations werken.

:cool: Cewl!

Hmmmm ik twijfel even of ik wacht op suse 10 om die als server te gaan gebruiken of de Suse 9.

Nou moet ik natuurlijk vermelden dat ik nog nooit linux gebruikt heb als server wel op de gewone pc en laptop daar draaid het prima op maar ja server dat kan leuk worden.

Of zal ik maar gewoon wintendo 2003 waar ik een action pack licentie van heb gaan installeren op de nieuwe server moeilijke keuzes allemaal.

@kk; SySteem blijft niet hangen tijdens boot. Simpelweg omdat /home geen cruciaal belang heeft om te booten. Als gebruiker inloggen, dat zou op problemen kunnen stuiten, echter, dan is Root die alles weer kan redden.

Wbt die superstille diskloose pc.... Ik moet ff sparen voor een leuk servertje en wat hdd's (kheb zoals eeuwig schijfruimte tekort) en dan was ik wel zoiets van plan... Niet eens zozeer diskloos, maar wel ong het idee wat ik eerder beschreven heb.

@wizzard: dat zijn geen keuzes!
Linux is veruit het sterkst en het veiligst qua server (om het even welke server)

G

@Wizzard: Hoe bedoel je keuze? Je hebt geen keuze bij een server-OS als je moet kiezen tussen wintendo en linux. Daar moet ik Big_G onmiddellijk gelijk in geven.

Je hebt wel keuze omtrent welke distro je gaat kiezen, maar dat het linux zou moeten worden voor een server is al in den beginne duidelijk.:)

Originally posted by Black Tiger
Je hebt wel keuze omtrent welke distro je gaat kiezen[...]:)
Maar dat wordt toch kernel 2.6? Zelfs dat is geen keuze (op het moment van dit schrijven.) ;)

Dat gaat nog lachen worden heb nog nooit een linux server ingericht.

Maar wie het niet probeerd zal dat nooit weten of dat gaat lukken of niet en het is zeer zeker een uitdaging om weer is wat bij te leren.

Originally posted by Kerstkonijn
Maar dat wordt toch kernel 2.6? Zelfs dat is geen keuze (op het moment van dit schrijven.) ;)
Hoezo? Centos 4.1 draait ook op kernel 2.6, keuze is er altijd.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan