Hmmm, ok... nou dan zal het wel. Ik houd het gewoon op bash, ik zal Ksh wel eens een keertje proberen... Als ik zin en tijd en zin heb....
Nou, over een maandje is ie wel ergens te downen, SuSe 10... Dus ga ik nu alvast planen om um te instaleren. Ik houd nl niet van "Upgraden". Dan krijg je wat je met windhoos ook altijd hebt, een bij een geraapt zooitje
Dat kan met Linux natuurlijk ook...
Bij verstandig instaleren, dus een plan hebben mbt instalatie van Linux kan je in de toekomst heeeeeeeeeeel veel ellende schelen:
Zorg dat /home een eigen disk heeft, dan kan je zonder enkel probleem de andere partitie's herinstaleren, vergroten en verkleinen en zelfs crashen.... Wanneer je dan herinstalleert, zeg je gewoon dat hdb1 (bv) gemount moet worden als /home, en niet geformateerd mag worden.
Je maakt vervolgens de gebruikers weer aan op je nieuwe systeem, en als linux de /home/* dirs aan wilt maken ziet ie dat die al bestaan. Dus vraagt linux om deze om te zetten naar de gebruikers die je net hebt aangemaakt, je geeft "ja" en klaar is BiG_G.
Nog een geintje: Als je de /home dir op een NFS maakt, en dan dus op een fiesiek ander systeem (de meeste mensen hebben 2+ computers, dus kan je dit makkelijk doen) en je hebt de mogelijkheid om die disk in raid te zetten... dan hoef je nooooooit meer een backup te maken. Alles wat je doet doe je op een ander systeem, als je dus hierdoor nadenkt, en dus naast je raid een journaling mode hebt, verder alle beveiligingen die je nodig acht tegen virusen en weet ik wat (asif...)
Geen wacht tijden (de meeste thuisnetwerkjes zijn 100mbit), voor je /home heeft het systeem alle tijd om zijn beveiliging te dingessen, en je 'werksysteem' heeft gewoon ruimte (ook swapspace) voor zijn essentiele dingen. Dus eigenlijk verdeel je je load over 2 machines (dat die verdeling iets van 90% / 10% is... daar gaat het niet om
)
G