Suse 9.2 en Fat32?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Ik vraag me het volgende af.
Als je nu naar mijn partitietabel kijkt, dan valt op dat alle driveletters genoemd worden die onder NTFS draaien met de juiste drive-letter erbij. bijv. /windows/K en /windows/L.
Doch dit is niet het geval voor de Fat32 gepartitioneerde zaken. Deze kan ik overigens nu ook niet in Suse 9.3 benaderen, hetgeen met Suse 9.2 wel lukte daar kreeg ik ze wel allemaal te zien, enig idee waarom?

Linux probeert in te schatten (te raden?) wat de drive letter is, tenzij hij het kan lezen.
Om fat32 te kunnen lezen heb je normaal gesproken dat 'meegecompileerd" in de kernel. In dit geval heeft SuSe het niet gedaan, en in 9.2 wel. Ik vind het eerlijk gezegt vreemd dat ie 'ut niet doet'.
Want SuSe is er juist op ingesteld om dit soort dingen meteen meetenemen.

Wat je zou kunnen doen (als je hem ooit eens opnieuw installeert) is even na de keuze van je install op expert klikken en de zoekoptie's NTFS en FAT32 te proberen. Waarschijnlijk kan je het gewoon installeren.

Uiteraard is een andere optie om te kijkem of je het doormiddel van modprobe hem kan laden... (weet alleen niet wat het is: modprobe fat32?)

G

Ja, nog even gekeken, maar eigenlijk heel logisch;

Hij ziet de eerste partitie als C:\ en telt gewoon door...

Uit nieuwsgierigheid: waarom zoveel kleine partities? Of is dit juist je 'test' machine, om een maxiboelboot te maken? :biggrin:

Schiet me nog wat te binnen, je kan een windowspartitie ook mounten.

Uit m'n hoofd weet ik de fstab regel niet, misschien vanavond, nu geen tijd daarvoor.

G

Was dat um voor fat32? Ik weet het niet meer... tis zo lange geleden... moest er niet nog iets achter?

Ja, natuurlijk moet daar nog iets achter. Het device en het mountpoint zijn wel handig. Als je de boel in de /etc/fstab zet, kan je het de volgende x met mount -a doen.

(Lang geleden? En die usb-sticks dan? Voor de automount moest je het daar ook mee doen.)

Thanks voor de info, ik zal er nog eens naar kijken. Viel me alleen op dat het complete fat32 deel niet benoemd werd en het ntfs deel wel in tegenstelling tot eigenlijk een oudere versie.
Heb gewoon een standaard installatie genomen overigens.

De reden voor die partities? Eigenlijk heeft dat te maken met de combinatie win98 en winxp in het begin.
Een aantal partities gemaakt voor software en games onder XP en aparte partities voor idem voor onder win98, vandaar waren het al meer partities.

Nu is de C uitsluitend voor win98 en eventuele nog benodigde software zoals nog wat telefoonutils en iets voor de Nokia 9600 wat niet onder XP draait.

De D is nu uitsluitend besturingsschijf voor XP en bijbehorende programma's die ik ook altijd weer onder xp terug wil.
Onder de E schijf staan andere programma's die ik niet perse altijd hoef.
Op de F schijf staan m'n websites, de boardsoftware van de beide boards, de backups etc.
Op de G schijf heb ik hoofdzakelijk games.
Kijk zo hou je alles mooi gescheiden en is alles goed terug te vinden, vermindert ook de fragmentatie.:)

H, I, J en T schijf zijn voor newsserver downloads.
K en L zijn de uitpak- en brand partities.
R en S zijn de rommelschijven en dan is er nog P als downloadschijf waar alle andere downloads in terecht komen en Q waar ik savegames bewaar, bepaalde installaties, testjes doe, diverse leuke dingen en deze dient ook als backup-brandschijf.:)
Ohja, bijna vergeten, op de M staan mijn Covers. En op de N bijna niets, die gebruik ik als reserve. De O gebruik ik om zelf dingen te compileren of bijv. samen met de N om 3 svcd's op 1 dvd te zetten.

Dus eigenlijk gewoon een soort ordening van oudsher en nadien doorgezet en ook vanwege de verminderde benodigheid van defragmenteren op deze manier en ook wel omdat ik het leuk vind.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan