Suse 9.3 + SSH + rechtenprobleem met uitpakken files?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.288
Punten
113
Leeftijd
61
Nou ik heb er weer een hoor.
Ik logde in op mijn lokaal netwerk op de linuxserver met SecureCRT middels SSH2.
Het eerste wat me opviel was dat Suse me niet toeliet na authenticatie, opeens moest ik "keyboard interactive" gebruiken in plaats van password. Dat heb ik opgelost door in de SSH server settings aan te geven dat je wel via password kan inloggen.

Maar nu weer het volgende.
Ik sta in een directory genaamd /root/files.
Zowel /root alsook /files hebben root.root rechten.
Nu haal ik met wget een file naar binnen, dit is een tar.gz file en deze heeft ook root.root rechten als ie eenmaal binnen is.
Daarna pak ik deze uit: tar -xzvf filenaam.tar.gz en dan word automatisch zo'n directory aangemaakt waarin allerlei files vanuit dit archief terecht komen.

Ik cd naar die directory (ook tiger.407) om te compilen en wat zie ik?
Juist, de rechten van alle files in die dir staan ook NIET op root.root maar op tiger.407 en daar word ik dus doodziek van, met Redhat is me dat nog nooit gebeurd.

Iemand enig idee hoe dat komt? Er is wel een tiger account aanwezig, en op mijn pc beneden werk ik via ssh en ben ik ook in windows als tiger ingelogt, maar met securecrt log ik als root in met het root wachtwoord op de SSH server.

Dan mag dit toch niet gebeuren? Op RedHat en Mandrake is dat ook niet het geval, wat kan hier het probleem zijn dat bij het uitpakken van die file opeens de uitgepakte files andere rechten krijgen?

Even een aanvulling. Het ligt niet aan de SSH want als ik lokaal op die machine inlog, dus rechtreeks, doet het probleem zich ook voor.

Aanvulling 2. Het probleem lijkt zich uitsluitend voor te doen met pure-ftpd, ook als ik deze nieuw van hun server af pluk.
Net eventjes geprobeerd met portsentry en die kreeg wel de juiste eigenaar bij de directory en onderliggende.

Ik snap er niets meer van.

KK geen tijd gehad om even een reactie te geven?

Ik heb het idee dat Pure-ftp de rechten automatisch wijzigt in het acount die het paketje opvraagt.
Immers, tiger heeft het password van ROOT, dus tiger IS root. Dus mag (vind pure-ftp) het betreffende rootpakketje gewoon een tigerpakketje worden.
Tja, ik heb een hekel aan zelfdenkende computers. Ze moeten doen wat ik wil, dus net als jij zou ik dat pure ftp eruitsmijten en lekker bij portsentry blijven of elk ander wat wel doet wat je zegt. (misschien is het gewoon een instelling in pure).

en anders begrijp ik je niet goed.... ;)

Ik denk dat je me wel goed begrijpt, ik denk zelf dat het een bug is in linux, want zelfs als ik console inlog als root, dan is er nergens iets van tiger te bekennen en doet ie het ook.

Na installatie van Centos exact hetzelfde probleem.
Maar nu met eigenaar 1000.407 dus unknown group en unknown user.
Of het nu iets te maken heeft met het feit dat ik hem eerst met Midnight Commander overhaal en dat er ergens iets in de cache blijft hangen, geen idee.
Bij een andere directory die ik overgehaald heb met MC van mijn winpc stond ook een tar.gz file en die heeft dat probleem weer niet.
Ook als ik die pure-ftpd ophaal met wget rechtstreeks blijft het probleem, zelfs onder de root dir zelf.
Dus geen idee, maarja, inmiddels heb ik het maar opgegeven, elders had ik de vraag ook al gesteld (CID forum) waar het nogal lachwekkend is geworden vanwege degene die me aan het proberen te helpen was, maar die kwam er dus ook niet wijs uit.

Bij een mandrake installatie van iemand anders gebeurde hetzelfde met een ander tgz bestand wat overgehaald was vanaf een windows pc en wat toch als eigenaar en groupid root had maar bij het uitpakken toch opeens onbekende eigenaar kreeg.

Lijkt me toch een beetje een bug in linux als je via Midnight Commander's FTP funktie files van je windows pc afhaalt.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan