switch

sat-ed

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
4 mei 2010
Berichten
1.559
Waarderingsscore
379
Punten
83
Locatie
grunn
aangezien mijn switch is hemelen door een schakelfout van de energie leverancier de volgende vraag

welke switchs worden er door jullie gebruikt en waarom?
 
Ik gooi er geen bakken geld tegen aan dus geen 2,5 of 10 gbit switches.
Hier thuis heb ik gewone 8 poorts switches in gebruik van TP-Link. Ik heb de SG1008D oud model.
Waarom? Omdat ze goed voldoen en op deze zitten lampjes.

Ik heb nu de nieuwe modellen gezien geen ervaring ermee. Voldoet uitstekend en zijn goedkoop.

Beneden heb ik nog een managed switch staan, ook van TP-Link omdat dit merk goed bevalt en dat merk al jaren hier in huis is zonder problemen. Dat is een TL-SG28, dus ja een 28 poorts switch, omdat ik beneden niet meer uit kwam met 2 stuks 8 poorts. :)
 
Ja die 28 poorts wel. Maar niet uit noodzaak. Gewoon omdat het kon en omdat het me leuk leek eens te zien wat in zo'n ding allemaal gebeurde en wat ik er nog van kon leren. Dat was veel meer dan gedacht dus dat leren is op een laag pitje komen te staan nog.
Met name eigenlijk ook omdat de Fritzbox zelfs met de nieuwe firmware nog geen VLAN's aan kan en het leek me nu eens leuk om dat verder te regelen op die switch. Maar ik kan er ook eenvoudig netwerk collisions mee opsporen want dat geeft ie vanzelf aan.
 
ok duidelijk

vlan heb ik op een wifi punt de rest is prive dus daarvoor zou een managed eigenlijk niet nodig zijn maar wel weer leuk lol

heeft iemand al glas tussen switch thuis?
mijn netwerk is nog al uitgebreid of overbemeten of euh.. "uit de handen gelopen hobby"
heb nu de kans om in ieder geval al iets op glas over te zetten vandaar de vraag
 
Glas komt binnen meestal tot in de meterkast, daar wordt een modem aangeknoopt en is er ern lan poort aanwezig die dan weer naar de router wan poort gaat.
Of er wordt reen modem/router asn gekoppeld.

Dus met glasvezel blijft het uiteindelijk weer gewoon LAN
 
Glas komt binnen meestal tot in de meterkast,
bedoelde meer glas tussen 2 switchen dus intern
heb daar nu cat 7 tussen
maar als ik toch vervangen moet dan maakt die kabel extra ook niet zoveel meer uit was mijn id.
 
Cat 5e heb ik overal liggen en werkt prima met mijn 1000Mb glas. Max lengte bij mij is 30m.

Cat 7 kabels kunnen een snelheid tot 10 gigabyte per seconde halen op langere kabels; tot ongeveer 100 meter terwijl voor cat6 dit 1 gigabyte per seconde is voor deze lengte.

Het belangrijkste verschil tussen CAT5e- en CAT6-kabels zit in de bandbreedte die de kabel kan ondersteunen voor gegevensoverdracht. CAT6-kabels zijn bedoeld voor bedrijfsfrequenties tot 250 MHz tegenover 100 MHz voor CAT5e. Dit betekent dat een CAT6-kabel meer gegevens tegelijkertijd kan verwerken. Zie het als het verschil tussen een snelweg met 2 en 4 rijbanen. Op beide kunt u dezelfde snelheid bereiken, maar een snelweg met 4 rijbanen kan veel meer verkeer tegelijkertijd verwerken.
 
Laatst bewerkt:
@the matrix
snelheden ben ik mee bekent

heb gedeeltelijk cat 7 s/ftp door bijna het hele huis kunnen krijgen omdat dat uit een verbouwing kwam als tijdelijke bekabeling en zo in de container zou gaan tja... die container was ik dan ff
verder heb ik aansluitingen op mijn werkbanken met cat5e s/ftp uitgevoerd aangezien daar ook maar max 1 ding op een kabel komt en dit alleen maar kortstondig gebruikt zal worden.

heb voor in de meterkast mijn modem/router met daar achter 2x 8 poort switch (1 voor alle kabels naar boven en een omdat ik te lui was om nog een cat kabel te trekken achter mijn vu en aanverwant)
achter in "het hok" zit dus een pachtkast met daarin de bewuste 19" die nu hemelen is.

en omdat ik die toch moet vervangen..... tja...

ik zag de tl-sg3428 die heeft 4 sfp poorten dus ik dacht als ik nu voor in huis gelijk achter de modem een media converter knal met glas naar achter op de 24 poorts en dan de kabels terug gebruiken

ach je verzint wel eens wat
en normaal is ook maar zo gewoon :sneaky:
 
Shielded FTP in huis?

Dat kan wel inhouden dat je op moet letten dat je geen aardlussen gaat creeren, die geven in combinatie met de huidige geschakelde voedingen nogal wat narigheid in de vorm van vreemde harmonischen......

Ik gebruik V-LAN's (oa voor wifi) in huis en werk met allemaal managed L2 switches van TP-Link (Omada)
 
heeft iemand al glas tussen switch thuis?
Niet dat ik weet, dat is meer voor groot zakelijk gebruik en datacenters. Daarnaast is het nog niet zo eenvoudig om die glas pluggen er op te zetten, is wel even een werkje om dat goed te doen heb ik begrepen.
Nog even los van de switch apparatuur wat je dan moet gaan kopen.

Mijn managed switch heeft wel aansluitingen om direct glas op de switch aan te sluiten i.p.v. op het modem. Schijnt ook weer een trukendoos voor te zijn, heb ik verder niet naar gekeken. Of dat ook op de andere poorten uitgaand een signaal zou geven is me niet bekend. Normaliter gaat daar de glas in en dan via normaal UTP er weer uit.
Maar er zijn 4 van dat soort poorten op die switch. Echter zoals gezegd nog niet verder bestudeerd.
 
Dat kan wel inhouden dat je op moet letten dat je geen aardlussen gaat creeren,
alles aan aarde uiteindelijk
die cat 7 was dat nu een maal en met cat5e heb ik ervaringen dat je signaal kwijt bent met een meter lengte bij 230 buis langs.
dat risico wou ik niet lopen en er moest toch genoeg nog in dus gelijk goed doen.
Daarnaast is het nog niet zo eenvoudig om die glas pluggen er op te zetten
zijn kant en klaar

maar oke niemand verder die dat in huis heeft
kan nog lachen worden dus... ben misschien weer eens de eerste die dat gaat proberen

eerst 12 september ff afwachten misschien is er wat nieuws op de beurs

thnx voor het meedenken zover!
 
Dan wordt het wel grote gaten boren door de muren als het door muren heen moet.
zal meevallen toch?
sfp modulle voor glas 2x lc is 13.4 mm hoog en ongeveer net zo hoog dus max 16/19 gat
aangezien ik voor de verhuizing her en der een dozen boor door de muur heb laten lopen zal er vast nog ergens ruimte zijn.
de rest kan door de wand goten of onder plafond door dan wel in de kruipruimte
:giggle:
ik ben zo iemand die 2x 110 buis naar zijn garage legt voor kabeltjes
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan