T55 of 78cm ipv multytenne

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
82
Met maximale afstelling van mijn Multytenne 45 lukt het niet om NL2 HD en alles wat op deze transponder zit, storingsvrij te ontvangen.

Regenreserve is nul. Bij lichte motregen is alles weg van deze transponder.

Multytenne is op zich niet meer geschikt om te gebruiken voor deze transponder.

Bij maximaal uitrichten met als uitgangspunt 23.5E, zijn er zenders op de andere satellieten welke het dan niet meer doen.

Met het vooruitzicht dat er meer transponders omgezet gaan worden naar 8PSK, zal ik toch aan een andere schotel moeten.

Ik ben hier in een satwinkel geweest. Hier werd mij aangeraden een schotel te nemen van 78 cm met vier LNB's ipv de T55. De versterking van een 78 cm schotel zou groter zijn en hierdoor meer regenreserve hebben.

Ik had altijd de indruk dat een schotel met twee reflectors zoals de T55 een grotere versterking zou hebben dan een schotel met 4 LNB's.

Voordat ik werkelijk mijn schotel ga vervangen wil ik weten wat jullie mening is. Misschien zit ik er helemaal naast en kan ik beter naar een 78 cm schotel.

Ik ben benieuwd.

Eerlijk gezegd is de Triax 78 cm nooit bedoeld voor 4 lnb's. Het schijnt echter wel prima te werken, maar ik kan me niet voorstellen dat hier meer regenreserve op zit dan bij een T55. Het lijkt mij ook dat de T55 dan toch iets beter zit, maar ik kan me vergissen en het kan ook gelijkwaardig zijn. Omdat de hogere sterkte die je haalt middels de reflektor ook deels opvangt dat de schotel een stuk kleiner is.

Ik heb zelf een T55 hangen en die is niet op zijn allerbest afgesteld en er zit volgens de ET9000 nu 76% signaal op. Dat komt omdat ik met wat slechte afstelling zit en provisorisch wat gerommeld heb om de 1 west erbij te krijgen. Maar feitelijk moet de skew nog gedaan worden etc.

Zonder 1 west als ik de schotel iets hoger zet zit er al gelijk 92-95% signaal op Astra 1 en 3 dus wat wil je dan nog meer?

Naar wat ik hoor zou de Triax met 4 lnb's ook rond de 80 kunnen uitkomen, misschien wel hoger dat is me niet bekend. Daarvoor zullen we even moeten afwachten op de ervaring met iemand die zo'n opstelling staan heeft.

Heb je de LNB's ook al eens gewisseld?

Goed punt Jan,

Ik zou om de hele malaise te voorkomen als je de mogelijkheid hebt voor een T90 gaan.

Om mijn VU Duo meet ik op de 23,5 94%, op de Hotbrid 99% Astra 1 19,2 91%

Thor 0,8W 90% ( op de zwakste transponder 67%)

Sirius 4.8 80% Eutelsat 16E 70% en op de 28,2 100%

In dBs

28,2 16,2 dB

23,6 15,6 dB

0,8W 14,4 dB

4,8W 12,7 dB

13E 15,9 dB

Dus mijn keuze zou absoluut vast staan, de T90 is wel iets duurder maar je hebt wel een hoop meer plezier ervan.

Gr.

Wing

Een T90 is echt te groot. Hij staat ook vol in het zicht vanaf de straat.

Een bruine T55 of 78 cm valt minder op tegen de begroeiing.

55cm is ook niet veel groter, maar ik had de verwachting dat de versterking groter was.

Mijn keuze is dus echt tussen deze twee.

Ik zit nu rond de 8.0 dB. Ik kom echt niet hoger. Dat is voor alle kanalen met 8PSK genoeg behalve voor de kanalen van CDS.

Op de astra 19.2E kom ik op 10 dB.

Persoonlijk denk ik dat je met een T55 betere waardes zult halen dan met een 78cm, alleen is het afstellen van de T55 wat moeilijker.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan