TELE2 router instellingen.

Nummer10

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
211
Punten
63
Leeftijd
57
Vandaag even bij me vader op bezoek geweest.
Deze heeft sinds kort een tele2 router, hierdoor kan zijn dreambox geen update meer krijgen.
Ik heb het idee dat poort 80 geblokkerd is. Waardoor de dreambox niet naar buiten kan.

Hoe kan ik de router nu instellen dat het wel lukt (ik weet ook niet zeker of het wel met poort 80 te maken heeft)

Ik heb al op het tele2 forum gekeken omdat er geen handleiding beschikbaar is, het is al gelukt om contact te maken met de router.

;)
Nr.10

Het heeft in elk geval zeer zeker niet met poort 80 te maken. Trouwens je hoeft alleen poorten open te zetten in de router als er inkomend verkeer nodig is en dat is alleen met cardsharing het geval met emu's zoals Gbox en/of cccamd om maar iets te noemen.

Indien het gaat om de update van vader's kaart, moet je het probleem niet zoeken in de Tele2 router want het updaten van een smartcard heeft totaal niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van internet in huis.

Dus als je over update spreekt, bedoel je dan smartcard update of iets anders?

Nee, ik bedoel update van gemini. server. (cam enz.) of via plugin Nabilo.

Het gekke is dat ik de dream wil kan benaderen via Dcc enz. maar een update dat lukt niet.

;)
Nr.10

Oh op die manier. Ook dan heb je geen instellingen in je Tele2 router nodig aangezien dat stated-related verkeer is.
Heeft de Dreambox een vast ip adres of een automatisch ip van de Tele2 router? Staan de gateway en DNS instellingen goed? Want dat zijn funeste instellingen.

Het zou overigens ook kunnen zijn dat de Gemini server er uit ligt. Nabilo duurt soms lang en moet ik hier ook wel vaker eens draaien voor de keys bijv.

Ik heb het idee dat de instellingen goed staan.

Ze staan hetzelfde als op mijn 7000, daar draaide alles goed, bij me vader ip en gate/name server aangepast. Ik kan gewoon via dcc de box benaderen, daarom denk ik dat alles goed staat.

;)
Nr.10

Heeft je vader ook een pc? Zoja, kijk eens wat daar het ip adres van de gateway en naamserver is en vergelijk dan eens of dat overeen komt met de ip's voor die dingen die in de Dreambox staan.
Dat het interne netwerk werkt, is alleen maar goed maar wil verder niets zeggen voor een internet verbinding.

Ik heb het ip adres samengesteld vanuit het ip-protocol. IP-pc 192.123.1.x
IP-dreambox 192.123.1.x (maar dan een ander nummer)
255.255.255.0

Misschien dat het aan de (.1.) ligt bij mij thuis staat hier namelijk (.156.) (3 cijfers) maar omdat de instellingen van het ip adres zo stond heb ik deze ook op de dream aangepast.

;)
Nr.10

Maak van dat 192.123.1.x eens 192.168.123.xxx ( boven de 200 )

netmask 255.255.255.0

Type: Lan

Nameserver: ( DNS ) het ip-adres van jou vaders provider ( te vinden in de router, of in deze lijst... )

Gateway: het ip van jou router.

Staat DHCP uit?

En een vinkje bij "enable network' ?

De instellingen van de vinkjes staan allemaal goed. Ik heb de box van de week nog hier draaiende gehad met alle updates enz. Daarna bij me pa de boel aangepast IP van hun router en dat is het vreemde (tenminste dat vind ik) Ik kan de box gewoon in het netwerk benaderen met DCC enz. ik heb de laatste softcam.key er op die manier zelfs in gezet voor D+.

Raar vind ik dat het IP adres van het netwerk maar uit cijfers bestaat die niet compleet zijn? XXX.XXX.X.X De laatste 2 zijn enkele getallen en geen XXX.XXX (honderden zeg maar)

Misschien moet ik kijken of ik handmatig (na een reset van de router van tele2) een ander IP-adres kan aanmaken?

We hebben het er morgen wel over en anders neem ik hem ook mee.

;)
Nr.10

Ip adressen kunnen ook uit enkele getallen bestaan dat is geen probleem. Je kunt trouwens rustig de 192.168.0.x getallen ronduit noemen want dat zijn interne ip's en daar kan toch niemand iets mee.

Zoals gezegd, neem een pc en sluit die op de router van Tele2 aan.
Doe nu het volgende:
start->uitvoeren->cmd en dan OK. Command venster dus.
Type daar ipconfig /all en kijk wat er bij Gateway en DNS (naamserver) als ip adres staat, die ip adressen moet je ook invullen in de Dreambox.
Dit kan verschillen per modem of router.

Voor zover mij bekend is het daarnaast niet mogelijk om op alle poorten van de Tele2 modem/router ook internet te krijgen. Als ik me niet vergis was poort 1 en 2 voor TV en nog iets en poort 3 en 4 voor computers.
Je kunt de Dream derhalve eens op een andere poort proberen.

Verder (als je met vaste ip adressen gaat werken) is het handig als je ip adressen neemt binnen de netwerkrange van de router (dus als router 192.168.1.1 heeft dan ook ip adressen nemen in 192.168.1.x range) maar wel buiten het bereik van de DHCP server van de modem/router.
Het bereik van de DHCP kun je alleen zien als je via het gateway ip adres inlogt in de configuratie van de router.
De naamserver zou ik -niet- de DNS van de provider nemen, er zijn routers die dat niet aan kunnen, gewoon standaard gebruiken, dus het LAN ip van de modem router, tenzij de router middels dhcp ook het externe dns ip adres doorgeeft aan de pc's.

Volgens mij lees ik nu de oplossing.

De Dream aansluiten op een andere poort in de router.

Ik ging er vanuit dat er 4 ingangen zouden zijn, maar er zit ook geen handleiding bij dat ....ding.

Ik zal van de week laten weten of het gelukt is.
Morgen moet nog ergens naar toe en dat is van mij vandaan al een halve dag rijden.

:biggrin:
Nr.10

nummer10 zei:
Morgen moeten we nog ergens naar toe en dat is van mij/ons vandaan al een halve dag rijden.

Dat moet dan buiten nederland zijn, of je gaat met de fiets???

Want een halve dag is 12 uur... :stupid:

Ohja, muziek? 80's!!!

Heen en weer terug.

Zal nog ff zoeken en anders heb je vast ook wel iets.

:biggrin:
Nr.10

Bij Tele2 moet je een IP kiezen voor je Dreambox in de range 192.168.1.X X moet hier groter zijn dan 5. (of liever hoger dan 10 want die kan al aan je PC gegeven zijn)...

@ nummer10

de eerste 2 poorten van de tele2 doos zijn standaard gereserveerd voor de TV decoder die je ook bij het pakket kunt huren. Verder zijn IP adressen 192.168.1.1 tm 192.168.1.4 gereserveerd en is er dus alleen dataverkeer mogelijk op poort 3&4 en met IPadressen vanaf 192.168.1.5.
Als je de IP-range probeert te wijzigen heb je een probleem omdat de router dan over de gier gaat.

Mijn oplossing is op poort 3 de dreambox hangen en een statisch adres aan de Dream hangen [bv 192.168.1.10]. is ook makkelijker als je in je netwerk aan het zoeken bent. Poort openen voor de Dream [bv 7020, hoe toepasselijk!] en de updates rollen binnen

Poort openen voor de Dream [bv 7020, hoe toepasselijk!] en de updates rollen binnen
Je tip voor die 192.168.1.10 is goed, maar het is beter om een ip buiten de dhcp range te nemen.
Doch het openen van een poort voor updates is echt niet nodig. Poorten open je alleen voor inkomend verkeer wat ook van buitenaf geinitieerd wordt, dat is dus bij het ophalen van updates niet het geval en niet nodig, het compromitteert alleen je Dreambox, dus niks open zetten wat niet open hoeft.

Buiten de DHCP range kan volgens mij niet met de doos van Tele2 omdat deze domweg door de router geblokt worden[zoals bij elke router maar ik ga het toch eens proberen]

Poort openen voor de GB*x "updates" cq communicatie bedoelde ik eigenlijk, er vanuit gaande dat dit bedoeld werd

Je tip voor die 192.168.1.10 is goed, maar het is beter om een ip buiten de dhcp range te nemen.

Wat zou het beste IP adres dan zijn en waarom is het beter om buiten de range te gaan.

;)
Nr.10

Roberto zei:
domweg door de router geblokt worden[zoals bij elke router maar ik ga het toch eens proberen]
Niet door elke router, maar door sommige routers worden die geblokt. Maar je hebt wel een punt dat er routers zijn die dat niet toestaan.

@Nummer10: Er is geen "beste" ip, een ip adres is een ip adres. Je kunt een hoger of lager nemen, dat is meer handig i.v.m. overzichtelijkheid dan dat het beter is dan een ander ip.
Waarom het beter is om buiten de range te gaan?
Even rekening houdende met het feit dat de router het accepteert want er zijn inderdaad routers die dat niet doen, maar vooropgesteld dat hij het wel doet.
Zo lang dhcp aan staat, blijft dhcp dus ook ip adressen uitdelen aan bijv. aangesloten pc's.
Het is dan beter een ip adres buiten de dhcp range te nemen om niet in conflict te geraken. De meeste routers houden hier wel rekening mee, maar net zoals er routers zijn die geen ip adressen buiten de dhcp range accepteren, zijn er ook routers die gewoon niets "zien" en een ip adres in de dhcp range uitdeelt ongeacht of er al een computer of ander apparaat dat ip nu wel of niet al statisch (vast) ingesteld heeft.
Op dat moment krijg je een ipconflict op het netwerk en kun je gaan zoeken want dan houden in elk geval die 2 apparaten op met hun verbinding (omdat ze hetzelfde ip krijgen).
Ook dit komt steeds weiniger voor, maar het gebeurt nog, en als het toch kan kun je het beter vermijden. Vandaar een ip buiten de dhcp range.

Maar het is wel zoals Robert ook zegt, je moet effe testen of het ook werkt en of de Tele2 router dat wel leuk vindt. Volgens mij wel, maarja, ik weet ook niet alles en kan me ook vergissen logischerwijze.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan