Terug naar 98se

klukje

Sr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben maar een eenvoudige jongen en heb dus geen gloednieuwe pc. Mijn ouwe kassie blijkt niet sterk genoeg voor XP Prof. Na de upgrade openen grote programma's stomweg niet, niet genoeg power.
Ik wil dus downgraden, terug naar 98se. Maar hoe doe ik dat?

het beste is om je c schijf te formateren en win 98 erop nieuw op te zetten,bij mijn weten kan je wel van 98 naar xp maar niet andersom.

succes

greets mbon

En als ik partities maak? Ik installeer 98se op de partitie? En dan XP verwijderen? Mogelijk?

Zal moeilijk worden. Je kunt wel partities maken, maar de opstart bestanden van windows 98 -moeten- op de C drive terecht komen.

Het is wel mogelijk om bijv. windows98 zelf op je D-schijf (of partitie) te plaatsen, is ook veiliger aangezien toch een aantal virussen en trojans slecht geschreven zijn en verwijzen naar c:\windows\system32 bijv. in plaats van naar %systemdir%\system32 waardoor je D:\windows\system32 dan buiten schot blijft dus het is iets veiliger.

Maar je moet dan wel een benaderbare C schijf hebben voor die opstart bestanden.
Als je nu je XP in ntfs op je primaire partitie hebt staan en je hebt geen ruimte meer om bijv. middels PM Pro er een partitie C voor te zetten heb je gewoon een probleem en blijft alleen nog formatteren over.

Wel aan, BT, ik heb 2 schijven in mijn pc zitten, schijf C met XP, en schijf D met 98se. Ik kan dus wel met 98se opstarten. Maar kan ik vervolgens dan XP van die andere schijf verwijderen, en eventueel daarna op die schijf vervangen door 98se?

Klukje,
het is zoals BT schrijft.
W98 kan niet met NTSF overweg en kan dus ook de MBR niet aanpassen. Teruggaan van NTSF naar Fat32 kan bij mijn weten ook niet. Er zit niets anders op als de C schijf te formateren.
Avensis

hangt er vanaf
heb je een upgrade gedaan van win 98 naar xp ??
zo ja dan kan je naar je configuratiescherm gaan dan kies je de optie software en kies daar de optie uninstal windows xp
zo val je terug naar je oude instellingen en os
let wel op bepaalde programma's die onder xp geinstald zijn kunnen niet goed meer werken doe dan het volgende:
ga naar de .exe van het programma dat niet meer werkt klik met je rechtermuisknop en kies eigenschappen .. kies optie compartibiliteid en zet hem op windows 98
dit zal alleen werken bij programma's die ook voor 98 geschikt zijn
..
heb je een schone instal gedaan van xp ?? in fat of ntfs ??
gooi dan even je windows xp cd er in start daarmee je pc op en kies optie install dan krijg je de optie om te kiezen waar je hem wil hebben en de optie om te formatten
wil je terug naar win 98 kies dan optie formatten als fat
na de format start de pc opnieuw op
haal dan de win xp cd er uit en start op met je win 98 cd en laat de install lopen.
wat je ook kan doen is schijf d: als master zetten dus als opstart1
waar dus je 98 al op staat je c: formatten en die als je d: gaan gebruiken .. vergeet die niet als slave te zetten natuurlijk :)
suc6

Inderdaad, D-Squad, ik heb een upgrade gedaan van win 98 naar XP.
Ik zal het proberen. Lijkt me een stuk eenvoudiger...

Oh, ja bij een upgrade zou je hem weer moeten kunnen uninstallen normaliter inderdaad.

Is gelukt! Bedankt, ook namens de feestcommissie.

Ja dat is een gedoe met het windows OS. Als ik me herinner krijgt de eerste bootable disk als master automatisch de logische ID C: toegewezen en de tweede bootable disk (de slave) de logische ID D: Daarna volgen de logische partities van de eerste en dan die van de tweede. Hieraan kun je niets veranderen, het is een onderdeel van het OS. Als de slave niet bootable is volgen daarvan alle partities na de master. Zucht, ik heb dit niet bedacht!
Grtz.

Klopt! Maar als je beiden bootable wil houden vanwegen een eventuele crash van eentje kun je niet anders.
Grtz.

Ja, klopt bijna.
Als de slave niet bootable is volgen daarvan alle partities na de master
Alleen noemen we dit niet bootable, maar aanwezigheid van primary partitie. Die hoeft niet perse bootable te zijn of gemaakt te worden.

Je hebt dus primary en extended partities.
Winflut 98 en eerder kijkt dus eerst naar alle primary partities en daarna pas naar de extended partities (met logische stations die daarop zijn aangemaakt).
In principe is het ook niet mogelijk om een tweede primary partitie te maken met fdisk, maar je kunt hem er wel bij hangen als een schijf al een primary partitie bezit.

En dan kun je met 98 ofzo wel rare effekten krijgen ja.:)

Persoonlijk controleer ik daar eerst op, is er meer dan 1 primary partitie aanwezig, dan gaat ie eraf en maak ik de hele slave HD logische drive.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan