Gepubliceerd op dinsdag 20 maart 2007
Het avontuur van Tien lijkt op zijn laatste benen te lopen. Waar ging John de Mol in de fout en hoe ziet de toekomst eruit? E?n van de mogelijke uitkomsten, inlijving door RTL, brengt in ieder geval zowat de hele familie Van Westerloo weer bij elkaar op de werkvloer.
ANALYSE
Het idee van de Talpa Media Holding moet ergens ontstaan zijn in 2002. Het idee was een crossmediaal bedrijf waar creatie en formatontwikkeling tot wasdom diende te komen. John de Mol probeerde het eerst met Noordzee FM, wat mislukte. Meer succes had De Mol met Radio 538, maar weer minder met Radio 10 Gold, dat onlangs de meeste personeelsleden de wacht heeft aangezegd. Maar televisie is toch het meest aansprekende onderdeel en kost in de grote opzet die De Mol heeft verkozen veel, heel veel geld. Rabobank Participaties schatte de kansen voor De Mol positief in en nam een deelneming van twintig procent in de Talpa Media Holding.
Aanlooptijd
Tien zou de contentaanjager moeten worden van formats die het bedrijf Talpa TV BV aan anderen, vooral buitenlandse, zenders zou verkopen. Het werd echter vooral een generalistische tv-zender met veel grote, voornamelijk Nederlandse producties. Uiteraard ook met internet en mobiele toepassingen, maar dat bleef relatief kleinschalig.
De zender is het enige commerci?le station dat in Nederlands bezit is, en daarmee ook de enige commerci?le zender die zeer veel eigen producties heeft. Formats als Gooische Vrouwen, Stenders Late Vermaak, Joling & Gordon, Voetbalvrouwen, Just the Two of Us, maar ook de 'nachtzendtijd voor NOX' dragen weliswaar bij aan de hoeveelheid Nederlandse producties, maar weten de Nederlandse televisiekijker te weinig te verleiden naar Tien te kijken. En aldus vlot het niet met de reclame-inkomsten. Op 16 december vorig jaar, toen de zender 24 uur in de lucht ging en de zendernaam Talpa achter zich liet, betekende dit vooral dat overdag herhalingen en belspellen de ruimte kregen.
"Zendergroepen van minimaal drie stations maken de dienst uit"
Te eenzaam
Marktaandelen van 6 ? 6,5 procent in de avonduren waren in het verleden voor startende zenders als SBS6, Net5 of RTL5 best mooie prestaties, waarmee nog aardige omzetten in de eerste periode behaald konden worden. Maar de markt is veranderd. Zendergroepen van minimaal drie televisiestations maken de dienst uit. Reclame-omzet gaat allang niet meer per losse zender. En aldus is Talpa TV BV soms ietwat eenzaam. Stelregel is dat er drie jaar nodig is om een zender tot wasdom te kunnen laten komen. Maar de verliezen bij Tien lijken hardnekkig aan te houden met weinig zicht op verbetering.
Aldus is het wellicht zeer goed denkbaar dat De Mol zijn visie op het aanjagen van formats via de diverse media anders vorm wil geven. Vorige week werd duidelijk dat het mediabedrijf van de familie Berlusconi, Mediaset, nog steeds in is voor een bod op Endemol, dat John de Mol zelf heeft opgezet en heeft verkocht aan Telefonica. Dit Spaanse telecombedrijf wil echter al geruime tijd van Endemol af. De Mol bezit 5,15 % van het productiebedrijf. De verhouding tussen De Mol en Berlusconi is echter enigszins scheef. Berlusconi's fortuin wordt op 12,1 miljard euro geschat, hij is daarmee de rijkste individuele Europese mediamagnaat. De Mol zit op 2,2 miljard euro volgens de Forbeslijst. De Mol staat op plek 432 en Berlusconi op 51 van die wereldranglijst van rijkste personen.
"SBS heeft geen trek in verplichtingen voetbalrechten"
Voorbarig
Fons van Westerloo, algemeen directeur van RTL Nederland, was misschien iets te voorbarig om te roepen dat een deal zowat rond is, maar een kern van waarheid kan hier zeker inzitten. Officieel heet het dat ook SBS Broadcasting en anderen zich hebben gemeld, maar die aansluiting lijkt wat minder waarschijnlijk. SBS is immers in handen van KKR en Permira, die bezig zijn om SBS te fuseren met ProSiebenSat.1 en minder interesse hebben in de huidige verplichtingen van de voetbalrechten.
Indien ook de radio-activiteiten van Talpa (Radio 538, Juize FM, Radio 10 Gold, Radio Digitaal, het Vlaamse 4FM en het Deense Radio 100FM) worden ingebracht, kan voor de Nederlandse tak van de televisiegroep van het Duitse Bertelsmann een interessant nieuw vehikel ontstaan, met name om haar marktleidende positie te bevestigen.
Eerder faalde RTL jaar na jaar jammerlijk met haar radio-activiteiten (met name met Yorin FM); met Radio 538 zou RTL als radiomarktleider in ??n klap een mooie rentree maken. Anderzijds zou met een eventuele overheveling van Tien naar Luxemburg (RTL Tien) met vier zenders zonder mediatoezicht en nauwelijks reclameregelgeving concurrent SBS Broadcasting (SBS 6, Net 5 en Veronica) nog beter kunnen worden beconcurreerd.
Afname-verplichting
RTL kan op haar beurt profiteren van een aantal formats die wellicht in een beter 'bedje' op bijvoorbeeld RTL 4 meer tot hun recht komen en digitaal beter kunnen worden ge?xploiteerd op internet, mobiele telefonie en eventueel nog te starten digitale televisie-initiatieven. Een (gegarandeerde) afname-verplichting met De Mol zou daar vermoedelijk de prijs voor zijn.
"Joint venture is onwaarschijnlijk, afnamecontract wel logisch"
Een joint venture op productievlak tussen De Mol en RTL lijkt onwaarschijnlijk, eerder een groot afnamecontract zoals RTL eerder met Endemol sloot in de tijd dat De Mol daar de scepter zwaaide. Dat dat later tot de nodige conflicten leidde, nemen de heren wellicht nu op de koop toe. Terwijl Berlusconi met Mediaset ge?nteresseerd is in datzelfde Endemol, heeft de RTL Group eerder laten blijken daar geen interesse in te hebben. De RTL Group is met de FremantleGroup (in Nederland Blue Circle) al een belangrijke speler in formats en producties, RTL Nederland heeft daarnaast ook nog enkele eigen productie-units.
Familie verenigd
Een opvallende bijkomstigheid van een overeenkomst tussen RTL Nederland en Talpa is dat de familie Van Westerloo de familiebanden op de werkvloer wat aan kan trekken. Fons van Westerloo zwaait zoals bekend de scepter bij RTL Nederland; zoon Remko van Westerloo is programmadirecteur bij Tien. Marjolein van Westerloo, dochter, werkt voor Strix, een belangrijke producent bij Tien. Marjolein's partner is Ronald Goes. Goes is de algemeen directeur van Talpa Media Holding. Arjen van Westerloo, werkzaam voor de sportafdeling van Talpa, is een volle neef van programmadirecteur Remko.
Als Fons van Westerloo opnieuw de leiding zou krijgen over de zender die thans Tien heet, dan zouden Fons en Remko van Westerloo opnieuw verenigd worden. Vader Van Westerloo stelde immers destijds als 'baas' van SBS Broadcasting BV zoonlief aan als programmadirecteur van Net 5. Wellicht maakt dit de besprekingen met RTL wat eenvoudiger dan bij SBS Broadcasting.
[SIZE=-12]Bron: planet.nl[/SIZE]
Het avontuur van Tien lijkt op zijn laatste benen te lopen. Waar ging John de Mol in de fout en hoe ziet de toekomst eruit? E?n van de mogelijke uitkomsten, inlijving door RTL, brengt in ieder geval zowat de hele familie Van Westerloo weer bij elkaar op de werkvloer.
ANALYSE
Het idee van de Talpa Media Holding moet ergens ontstaan zijn in 2002. Het idee was een crossmediaal bedrijf waar creatie en formatontwikkeling tot wasdom diende te komen. John de Mol probeerde het eerst met Noordzee FM, wat mislukte. Meer succes had De Mol met Radio 538, maar weer minder met Radio 10 Gold, dat onlangs de meeste personeelsleden de wacht heeft aangezegd. Maar televisie is toch het meest aansprekende onderdeel en kost in de grote opzet die De Mol heeft verkozen veel, heel veel geld. Rabobank Participaties schatte de kansen voor De Mol positief in en nam een deelneming van twintig procent in de Talpa Media Holding.
Aanlooptijd
Tien zou de contentaanjager moeten worden van formats die het bedrijf Talpa TV BV aan anderen, vooral buitenlandse, zenders zou verkopen. Het werd echter vooral een generalistische tv-zender met veel grote, voornamelijk Nederlandse producties. Uiteraard ook met internet en mobiele toepassingen, maar dat bleef relatief kleinschalig.
De zender is het enige commerci?le station dat in Nederlands bezit is, en daarmee ook de enige commerci?le zender die zeer veel eigen producties heeft. Formats als Gooische Vrouwen, Stenders Late Vermaak, Joling & Gordon, Voetbalvrouwen, Just the Two of Us, maar ook de 'nachtzendtijd voor NOX' dragen weliswaar bij aan de hoeveelheid Nederlandse producties, maar weten de Nederlandse televisiekijker te weinig te verleiden naar Tien te kijken. En aldus vlot het niet met de reclame-inkomsten. Op 16 december vorig jaar, toen de zender 24 uur in de lucht ging en de zendernaam Talpa achter zich liet, betekende dit vooral dat overdag herhalingen en belspellen de ruimte kregen.
"Zendergroepen van minimaal drie stations maken de dienst uit"
Te eenzaam
Marktaandelen van 6 ? 6,5 procent in de avonduren waren in het verleden voor startende zenders als SBS6, Net5 of RTL5 best mooie prestaties, waarmee nog aardige omzetten in de eerste periode behaald konden worden. Maar de markt is veranderd. Zendergroepen van minimaal drie televisiestations maken de dienst uit. Reclame-omzet gaat allang niet meer per losse zender. En aldus is Talpa TV BV soms ietwat eenzaam. Stelregel is dat er drie jaar nodig is om een zender tot wasdom te kunnen laten komen. Maar de verliezen bij Tien lijken hardnekkig aan te houden met weinig zicht op verbetering.
Aldus is het wellicht zeer goed denkbaar dat De Mol zijn visie op het aanjagen van formats via de diverse media anders vorm wil geven. Vorige week werd duidelijk dat het mediabedrijf van de familie Berlusconi, Mediaset, nog steeds in is voor een bod op Endemol, dat John de Mol zelf heeft opgezet en heeft verkocht aan Telefonica. Dit Spaanse telecombedrijf wil echter al geruime tijd van Endemol af. De Mol bezit 5,15 % van het productiebedrijf. De verhouding tussen De Mol en Berlusconi is echter enigszins scheef. Berlusconi's fortuin wordt op 12,1 miljard euro geschat, hij is daarmee de rijkste individuele Europese mediamagnaat. De Mol zit op 2,2 miljard euro volgens de Forbeslijst. De Mol staat op plek 432 en Berlusconi op 51 van die wereldranglijst van rijkste personen.
"SBS heeft geen trek in verplichtingen voetbalrechten"
Voorbarig
Fons van Westerloo, algemeen directeur van RTL Nederland, was misschien iets te voorbarig om te roepen dat een deal zowat rond is, maar een kern van waarheid kan hier zeker inzitten. Officieel heet het dat ook SBS Broadcasting en anderen zich hebben gemeld, maar die aansluiting lijkt wat minder waarschijnlijk. SBS is immers in handen van KKR en Permira, die bezig zijn om SBS te fuseren met ProSiebenSat.1 en minder interesse hebben in de huidige verplichtingen van de voetbalrechten.
Indien ook de radio-activiteiten van Talpa (Radio 538, Juize FM, Radio 10 Gold, Radio Digitaal, het Vlaamse 4FM en het Deense Radio 100FM) worden ingebracht, kan voor de Nederlandse tak van de televisiegroep van het Duitse Bertelsmann een interessant nieuw vehikel ontstaan, met name om haar marktleidende positie te bevestigen.
Eerder faalde RTL jaar na jaar jammerlijk met haar radio-activiteiten (met name met Yorin FM); met Radio 538 zou RTL als radiomarktleider in ??n klap een mooie rentree maken. Anderzijds zou met een eventuele overheveling van Tien naar Luxemburg (RTL Tien) met vier zenders zonder mediatoezicht en nauwelijks reclameregelgeving concurrent SBS Broadcasting (SBS 6, Net 5 en Veronica) nog beter kunnen worden beconcurreerd.
Afname-verplichting
RTL kan op haar beurt profiteren van een aantal formats die wellicht in een beter 'bedje' op bijvoorbeeld RTL 4 meer tot hun recht komen en digitaal beter kunnen worden ge?xploiteerd op internet, mobiele telefonie en eventueel nog te starten digitale televisie-initiatieven. Een (gegarandeerde) afname-verplichting met De Mol zou daar vermoedelijk de prijs voor zijn.
"Joint venture is onwaarschijnlijk, afnamecontract wel logisch"
Een joint venture op productievlak tussen De Mol en RTL lijkt onwaarschijnlijk, eerder een groot afnamecontract zoals RTL eerder met Endemol sloot in de tijd dat De Mol daar de scepter zwaaide. Dat dat later tot de nodige conflicten leidde, nemen de heren wellicht nu op de koop toe. Terwijl Berlusconi met Mediaset ge?nteresseerd is in datzelfde Endemol, heeft de RTL Group eerder laten blijken daar geen interesse in te hebben. De RTL Group is met de FremantleGroup (in Nederland Blue Circle) al een belangrijke speler in formats en producties, RTL Nederland heeft daarnaast ook nog enkele eigen productie-units.
Familie verenigd
Een opvallende bijkomstigheid van een overeenkomst tussen RTL Nederland en Talpa is dat de familie Van Westerloo de familiebanden op de werkvloer wat aan kan trekken. Fons van Westerloo zwaait zoals bekend de scepter bij RTL Nederland; zoon Remko van Westerloo is programmadirecteur bij Tien. Marjolein van Westerloo, dochter, werkt voor Strix, een belangrijke producent bij Tien. Marjolein's partner is Ronald Goes. Goes is de algemeen directeur van Talpa Media Holding. Arjen van Westerloo, werkzaam voor de sportafdeling van Talpa, is een volle neef van programmadirecteur Remko.
Als Fons van Westerloo opnieuw de leiding zou krijgen over de zender die thans Tien heet, dan zouden Fons en Remko van Westerloo opnieuw verenigd worden. Vader Van Westerloo stelde immers destijds als 'baas' van SBS Broadcasting BV zoonlief aan als programmadirecteur van Net 5. Wellicht maakt dit de besprekingen met RTL wat eenvoudiger dan bij SBS Broadcasting.
[SIZE=-12]Bron: planet.nl[/SIZE]