Total noob wil Israel ontvangen :-)

C

canphaz

Hoi allemaal!

Ik ben echt een leek op het gebied van satelliet ontvangers, en heb wel gemerkt dat er een hoop is veranderd in de laatste jaren. Mijn vader had vroeger een ontvanger met decoder van canal+ etc, roteerbare schotel etc.. en heb er vaak aan gedacht zo'n ding te kopen, maar is er nooit van gekomen.

Ik ben best technisch (zelfstandig IT consultant bij banken en verzekeringen, al 12 jaar) maar de terminologie en hard-/software die gebruikt wordt bij satelliet ontvangers zegt me allemaal niets. Engels is ook geen probleem, en heeft zelfs m'n voorkeur boven nederlands.

Mijn vrouw komt uit Israel en ik zou graag een ontvanger willen aanschaffen en instellen op Eurobird / Hotbird om de kanalen van Israel te ontvangen. Canal+ etc kan me niet zo veel schelen (wel leuk als extra, maar meeste wat ik wil zien download ik) maar ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb de topic "Hoe stel je vragen naar welke apparatuur aan te schaffen" sticky gelezen, dus zal puntgewijs even alles langs gaan, in de hoop dat iemand me kan vertellen wat ik moet aanschaffen.

- Stabiele ontvangst is belangrijkst, hobbyen is bijzaak.

- Opnemen is niet belangrijk, maar altijd interessant. Als ik het goed begrepen heb zou ik meerdere LNB/LNCs nodig hebben om tegelijk te kijken en ander kanaal op te nemen? dat zou dus waarschijnlijk stuk duurder worden en is onbelangrijk. Ik probeer de prijs zo laag mogelijk te houden.

- ik heb een HD tv en HD ontvanger van UPC, mogelijk is de sat ontvanger hier op aan te sluiten via HDMI maar kan echter ook via coax, tulp of scart.

HD is in ieder geval geen must, maar weet niet of dat inmiddels standaard is in de meeste decoder boxen?

- Ik kan me niet goed voorstellen wat een alphanumeriek display of iets dergelijks zou toevoegen, denk dat de meeste decoders gewoon een onscreen display vertonen?

- Het belangrijkste doel is om zoveel mogelijk israelische kanalen te ontvangen. Ik weet echter niet of die allemaal op de Eurobird 9A zitten of dat ik ook op andere satellieten moet richten.. is het mogelijk om in dat geval meerdere satellieten als "favorites" in te stellen en een draaibare satelliet voet te monteren?

- Mijn budget is niet heel erg krap, maar probeer de kosten toch zo laag mogelijk te houden.

- De schotel zal waarschijnlijk op het dak (schuin, ongeveer 50 graden) of op het dakterras gemonteerd worden. Dan kan ik er later ook nog bij.

Alvast bedankt en vriendelijke groet!

Ralph

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:59 uur ----------

Ooohja.... ik heb een goede indruk gekregen van de DreamBox. Die lijkt redelijk goed getweaked te kunnen worden en regelmatig firmware updates te ontvangen. Kan ik die gebruiken voor dit doeleinde?

Groeten en nogmaals bedankt!

Ralph

Het is duidelijk wat je wilt maar er is bijzonder weinig te zien het is zegge en schrijven maar één zender die te ontvangen is uit Israel dat is TIN en ik weet niet of je vrouw daar op zit te wachten ik ken de zender verder niet.

Ook is de zender nog gecodeerd in Viacces 2.5 dus een ontvanger met smartkaart nodig.

http://www.tin.tv/homePage.aspx?t=1&l=0&z=3

De Eurobird 9A op 9 oost en de Hotbird op 13 oost zijn hier uitstekend te ontvangen in Nederland met een schoteltje van 60 cm kom je al een heel eind een monoblock er op en je ontvangt ze alle twee.

Het hele Israelische pakket zit op de Amos op 4 west satelliet die hier ook te ontvangen is maar helaas de kanalen van uit het Yes pakket zitten op de Middle East beam hier de beam en onmogelijk hier te ontvangen.

http://www.yes.co.il/ http://www.lyngsat-maps.com/maps/amos3_mea.html

Dus het zoveel mogelijk ontvangen zal tegenvallen.

Hoi canphaz, welkom op het Satellite FUN Board !

Ik heb heel even gegoogled op lyngsat en israel, en daarbij een aantal verwijzingen gevonden.

Lyngsat (klik!) is een site die je informatie geeft over wat je op welke satelliet kunt vinden en meer gerelateerde info.

Zo is er ook kingofsat maar persoonlijk vind is die site zeer onoverzichtelijk.

Ik vond dus dat je vooral op de Amos satelliet op 4 graden west een heel Israëlisch pakket kunt vinden.

Daar zitten enkele FTA (vrij te ontvangen) kanalen bij, maar de meeste zijn in het lastige Videoguard gecodeerd.

Echter zit die op de "middle east beam", wat betekent dat die dus naar Israël gericht is en daar goed te ontvangen, maar wij hier ver buiten het ontvangstgebied zitten.

Veel meer kon ik oz snel niet achterhalen.

Het word gemakkelijker als je kunt vertellen welke programma's je zou willen ontvangen, want het zoekt gemakkelijker op naam.

In jouw geval zou ik toch gaan voor een HD ontvanger met PVR.

Die heeft in ieder geval een HDMI aansluiting, en das wel prettig.

En je bent gelijk klaar om programma's op te nemen.

Ik zou niet zo snel kiezen voor een ontvanger van de Nederlandse provider CDS, omdat die door hen softwarematig word beperkt in de mogelijkheden.

Dat is enigszins vergelijkbaar wat GSM providers soms doen met mobieltjes.

Hiervoor heb je dan geen 2 LNB's nodig, maar een LNB met 2 uitgangen, en natuurlijk een eigen kabel per uitgang.

Wanneer je zowel .NL als .IL wil ontvangen, dan moet je installatie dus draaibaar zijn, of je gebruikt dan inderdaad meerdere LNB's

Draaibaar is over het algemeen iets minder gebruiksvriendelijk, vanwege dat draaien.

Wanneer je eenmaal een schotel met meerdere LNB's hebt staan, is dat ook veel eenvoudiger uit te breiden naar een installatie waar je op meer plaatsen in huis kunt kijken.

Als dat er eventueel inzit, kun je daar wel al rekening mee houden voor wat betreft de kabels en de LNB's.

Een LNB kost een paar tientjes tot zo'n 50 euro voor een viervoudige (=quad) LNB, lijkt me dat dan nog meevalt.

Je ziet dat het ook met een niet draaibare installatie mogelijk is om meerdere satellieten te kunnen kiezen.

Een dreambox en andere linux gebaseerde ontvangers zijn in eerste lijn wel hobbyboxen.

Dat betekent dat je hier rekening moet houden met het feit dat je af en toe zelf op zoek moet gaan naar een oplossing voor een probleem dat zich voordoet, en/of soms moet je maar afwachten of er iemand is die je daar mee kan helpen.

Je moet niet opkijken als de leverancier je daar niet mee kan of wil helpen.

Die boxen worden overigens meestal om juridische redenen geleverd met firmware waarvan de functionaliteit ook vaak een stuk minder is als wat je allemaal van de mogelijkheden leest.

Er is hier veel te vinden over dergelijke ontvangers.

De HD versies van dat merk schijnen ook moeilijk leverbaar te zijn.

Maar dat zal je toch niet weerhouden he.

Een alphanumeriek display biedt je meer informatie als een numeriek display.

De eerste kan de zendernaam laten zien, de tweede laat alleen het nummer van het programma in de lijst zien.

Dat maakt echt wat uit in gebruiksvriendelijkheid.

Sommige displays kunnen nog meer informatie laten zien, zoals een balkje voor het geluidsvolume.

En eentje die laat zien hoe ver het al programma is.

Ik adviseer je de schotel op het dakterras te plaatsen, maar dat ligt ook aan de ligging daarvan bijvoorbeeld.

Heren, ontzettend bedankt voor jullie uitbundige uitleg! :)

Hier kan ik denk ik al een hele hoop mee, ik zal hier (ben op vakantie in israel nu) eens bij een Yes of Hot winkel (of de NL ambassade) vragen wat de mogelijkheden zijn. The Israeli Network is wel ok, maar er zijn geen echt leuke programmas, meer nieuws bulletins.. niet echt de moeite waard dus, denk ik.

Op deze pagina werd ook aangeraden om een viaccess module (is dat een decoder box?) mee te nemen uit israel dus dat ga ik proberen.

Als ik het goed begrepen heb, wordt het YES pakket uitgezonden op de AMOS 3 beams, waarvan ik twee dekkingsgebieden heb gevonden:

http://www.lyngsat-maps.com/maps/amos3_mea.html

http://www.lyngsat-maps.com/maps/amos3_eur.html

De Amos 3 Europa beam zit op 4.0°W, dus dan zou ik Yes moeten kunnen ontvangen, nietwaar?

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 12:43 uur ----------

Ik lees net aart44's berichtje opnieuw en snap niet waarom beide EU en MEA beams op 4.0°W zitten, maar toch de YES kanalen alleen op de MEA beam zitten.. klopt dat wel? Ik lees hier ook nog het een en ander over een optie om via een Slingbox de kanalen binnen te halen. Weten jullie hier meer over?

Een viacces module is een PCMCIA kaart die in een ontvanger met ci sloten geschoven kan worden en daar kun je de smartkaart weer in schuiven overigens zijn die hier ook gewoon te koop de smartkaart zou ik daar kopen of misschien gelijk een setje kaart en ci module.

Zal een link met een plaatje er bij doen,

https://www.satshop.nl/catalog/images/viacces_ci.jpg

Omdat de provider Yes geen zin zal hebben in dubbele transponderkosten door zowel, op de Europa beam als ook de Middle east beam uit te zenden zit het alleen op de beam die daar te ontvangen is voor de paar mensen hier willen kijken zal het te duur gaan kosten.

Als je toch een heel pakket wilt blijft de Slingbox over die is zowel in kabel als satelliet uitvoering te koop, je moet dan bij bijvoorbeeld familie daar een Slingbox neer zetten en dan kun je hier kijken en zappen via het internet.

Uiteraard moet je daar wel een snelle upload hebben en hier een snelle internet verbinding met een goeie download hier weet ik het wel is meestal geen probleem als je niet helemaal in het buiten gebied woont daar in Israel zou ik het niet weten.

Als de familie daar dus een goeie kabelverbinding heeft met voldoende kanalen zou ik een kabel Slingbox nemen anders een sat uitvoering.

Nu heb ik nog wel een link naar een topic met een Slingbox en Amerikaanse kanalen maar maakt niet uit het kan overal ter wereld gebruikt worden dus kun je je een beetje inlezen.

Oeps link werkt niet staat hier op de verboden lijst dan zelf even zoeken naar Slingbox.

Laatst bewerkt door een moderator:
@canphaz

Hoi canphaz!

Hier is een leuke link voor je:

http://www.see.tv/

Aan de rechterkant zie je "Channel Index", trek de schuifbalk naar beneden op Israel, dan heb je 7 stations.

Groetjes,

Bones

Hoi allemaal!

Bedankt voor de feedback, wederom!

Ik heb de hoop een beetje opgegeven, jammer dat de MEA beam hier niet te ontvangen is. Misschien is een slingbox wat, maar dan moet inderdaad de upstream van de internet verbinding hier ook flink opgekrikt worden (de downstream is 15kpbs, en de upstream is al helemaal om te huilen). De ouders van mijn vrouw checken slechts hun email, maar om te slingboxen moet hun abonnement echt hard uitgebreid worden.

De programmas van TIN en See.TV zijn niet echt interessant. Maar toch bedankt voor al jullie informatie! :) Ik zal nog eens navragen bij de ambassade of er andere mogelijkheden zijn die google (en jullie) niet weten. Maar ik geef het weinig hoop ;-) toch bedankt, heel erg leuk om kennis te maken met dit forum en te zien hoe behulpzaam jullie allemaal zijn!

Wie weet schaf ik alsnog een satelliet systeem aan, voor andere kanalen.

Bedankt!

Ralph

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan