Traag Internetten/Emailen

Multispeed †

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb bij een collega het volgende probleem, het binnenhalen

van email en surfen op Internet gaat ongelooflijk traag, soms

gebeurt er tijden helemaal niets.

Inbellen doet ie via de ouderwetse manier. Via meerdere andere

gratis-providers geprobeerd, het eindresultaat blijft traag, traag,

traag.

Het moet m.i. dus softwarematig zijn.

Op zijn PC draait Windows XP, ik werk zelf nog met 98, van XP

weet ik feitelijk teweinig om zomaar wat te gaan rommelen.

Ik heb veel over XP gelezen, vooral op dit board, maar een echte

oplossing heb ik niet kunnen vinden. Ik begrijp uit diverse

bijdragen dat er veel gebeurt buiten je gezichtsveld en dat je

sommige poorten beter kunt blokkeren.

Misschien mogelijke virussen maar omdat alles zo traag is, is het

onmogelijk een Update van de virusscanner te downloaden.

Dat updaten heeft hij trouwens niet consequent gedaan ondanks

mijn aandringen tijdens het in gebruik nemen van zijn PC.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd maar krijg steeds

meer het idee dat er op de achtergrond iets (of meer) meedraait

wat alles zo traag maakt. Geen idee hoe ik dat bij XP kan

bekijken en/of beinvloeden.

Bij in gebruikname van de PC de meegeleverde Norton antivirus

verwijderd en AVG 6.0 geinstalleerd, uitschakelen van het

virusprogramma heeft geen effect op de snelheid.

Nog vreemder is dat gisterenavond (zondag 15 feb.) gedurende

een korte periode, is éénmalig geweest, er met 5 tot 6 Kb kon

worden gedownload en daarna of niet of 600 tot 700 bytes.

Alle andere dingen die je van een PC verwacht doet ie normaal.

Mijn conclusie nu zou zijn alles opnieuw installeren maar ik vraag

me af of ik dan het probleem oplos. Ik heb de optie terug naar

de instellingen van een datum uit het verleden geprobeerd echter

zonder enige verbetering. Ik kon niet verder terug dan tot 5

januari 2004, is dat normaal?, in feite maar twee maanden.

Het inbellen en internetten heeft ie wel met een redelijke

snelheid gedaan alleen weet hij niet wanneer alles zo traag is

geworden. Erg jammer.

Het is een erg lang verhaal geworden maar anders wordt het

probleem niet duidelijk. Bij deze geef ik de redactie(geintje)

toestemming om het in te korten.

De vragen dus:

- Kent iemand dit probleem en/of weet iemand een oplossing?

- Is het simpel om Windows XP opnieuw te installeren?

Multispeed, géén XP-liefhebber.

Bij in gebruikname van de PC de meegeleverde Norton antivirus verwijderd en AVG 6.0 geinstalleerd, uitschakelen van het

virusprogramma heeft geen effect op de snelheid.
Als hier geen specifieke reden voor is, dan is dit een domme beslissing geweest lijkt me.

Het niet up2date houden consequent van de virusscanner was domme beslissing nummer 2.

Je mag dan wel geen XP liefhebber zijn (hoewel ik me afvraag waarom niet) maar dit zijn geen dingen die je XP moet aanrekenen.

Deze week bij iemand hetzelfde probleem gehad, downloaden en internetten erg traag, pc continue aan het rammelen, overigens was dit een win98 machine.

Resultaat na onderzoek: In de /windows/system directory werden hopen .exe files aangemaakt.

Bij het overzicht van werkende taken bleek dat er een systemini.exe actief was.

Deze werd via 2 plaatsen in de registry opgestart en bij verwijdering uit de registry, zette hij zich binnen een paar seconden weer terug in de registry.

Na verwijdering hiervan via de achterdeur, virusscanner geinstalleerd en geupdate, dat wilde toen wel, en laten scannen waarbij deze nog 2 andere virussen wist te vinden en te verwijderen.

Het beste wat je kunt doen is in veilige modus opstarten.

Dan in de registry kijken bij de run en run services onder zowel HK Local machine alsook HK Current User.

Knal daar gewoon alles weg waarvan je niet weet wat het is.

Herstart de pc en installeer een fatsoenlijke virusscanner en maak deze allereerst up2date.

Doe daarna een volledige virusscan. Als je daarmee klaar bent, ga naar security.kolla.de en download Spybot Seach & Destroy.

Installeren, updaten en laten runnen, spyware verwijderen.

Het allerbeste kun je de machine gewoon loskoppelen en meeneen naar iemand die een ADSL aansluiting heeft, dan gaat een en ander een heel stuk sneller.

Je kunt dan ook zorgen dat alle windows updates, patches, fixes en service pack 1 etc. gedownload en geinstalleerd worden.

Voor XP is dat alles bij elkaar iets van rond de 85-105 mb dus dat kan even tijd in beslag nemen en ik vermoed dat ook dat niet gebeurd is in het verleden.

Het probleem is dus niet XP, maar de installateur, en hoofdzakelijk de gebruiker.:)

Wil niet zeggen dat XP geen problemen kent hoor, maar niet van dit soort.

BT dank voor je duidelijke uitleg.

Die collega van me betaald per maand maximaal 6 euro

telefoonkosten voor het inbellen dat geeft aan hoe weinig hij

op internet zit en emails verstuurd.

Mijn conclusie is dat over een paar maanden er weer problemen

komen omdat hij teweinig inbelt om eventuele updates van XP

te downloaden.

Uiteraard niet voor virussen want dat moet hij zelf activeren, ik

zal dat updaten wel op automatisch instellen en erop hammeren

dat ie dat dan ook doet.

M.i. is XP voor soortgelijke "minimale" gebruikers dus niet erg

handig is.

In ieder geval zal ik je adviezen opvolgen.

De PC loskoppelen en via een ADSL aansluiting updaten.

Multispeed

Heeft ie een netwerk kaart in zn computer ?

Misschien geïntegreerd op zn moederbord ?

Dan moet je es in de netwerk instellingen duiken.

Ik had aanvankelijk ook een vreemde en zeer hinderlijke vertraging wanneer ik wat dan ook via het netwerk wilde doen.

Later zelfs wanneer ik een bestand wilde openen dat ik eerder via het netwerk benaderd had.

Oorzaak lag in de QoS pakketplanner.

Dat is een systeempje dat een bepaald gedeelte van je netwerk verkeer (internet is ook netwerk verkeer) achter de hand houdt in geval je verbinding niet lekker mocht zijn.

Die ruimte kan dan benut worden om verdwenen pakketjes uit dat netwerk opnieuw te behandelen.

(zoiets zit het verhaal ongeveer in elkaar meen ik)

Deze optie zit wel in XP en niet in '98.

Probeer es of het wat uithaalt als je die optie uitschakelt.

Je weet maar nooit.

Als je een hele kostbare verbinding hebt (duur om te verbinden of bijvoorbeeld een betaalautomaat of zo), dan moet je deze optie niet uitschakelen, want dan wil je echt geen pakketjes kwijtraken.

Als je op eigenschappen klikt bij "deze computer" kan je een heleboel van deze dingen configureren... het eerste dat ik doe als ik een nieuw systeem geinstalleerd heb is automatische updates afzetten/ de prestaties op maximaal zetten , en vooral systeem herstel afzetten... verder laat ik windows fouten niet melden (behalve de kritieke)

Met een 10 tal muisklikken loopt windows xp dan een hoop soepeler niet alleen nu , maar ook in de toekomst..

verder, met hoeveel kbit verbind de modem met je provider ??

is dit op maximale snelheid? ALs hij zowiso al tegen een te lage snelhezid verbind is het mischien handig om eens een vaste sneheid te nemen , meestal werkt dan ook alles beter bv 33kB ipv 56kB....

Trouwens, windows xp is 1 van de meest soepel lopende besturings sytemen die ik al getest heb... maak een image van 1 windows xp systeem, en die kan je dan op bijna alle pc's installeren.. bij de 1ste start herkent winxp de nieuwe hardware en na een 20tal minuutjes werkt alles perfect ( moet je maar eens proberen met een ander besturings systeem)

Verder heb ik ondervonden dat vooral met defect geheugen windowsxp er heel snel de brui aan geeft, voor de rest mag zowat alles uitvallen, maar als geheugen defect is slaat xp je om de oren met blue screens.....

Het klinkt misschien wat raar, maar...

Is die computer wel goed geaard ?

Zit ie op een geaard stopcontact ?

Zo niet, maak er dan een aarde aa, en doe je test nog es.

Uit eigen ervaring weet ik dat dat zeker uitmaakt als je verbindt met een telefoon modem.

Bij UTP netwerk en een ADSL verbinding mag dat weer niet zoveel uitmaken.

Correct, de QOS pakketplanner moet je gewoon verwijderen die heb je niet nodig.

Verder kun je eens kijken in bladen als ComputerIdee ofzo, of bij een site als Windows Tips & Tricks, er zijn vaak veel services actief die je kunt uitschakelen omdat ze helemaal niets doen.

Voor de minimale gebruikers loopt er echter zoveel aan multimedia en toestandjes mee dat die zich beter tot 98se beperken kunnen. De updates daarvan zijn in den beginnen ook niet zo enorm veel als bij XP.

Maarja het ligt er natuurlijk ook aan wat je doen wilt.

XP een beetje tunen kan nooit kwaad.

Met het (gratis) programma TweakUI en TweakXP kun je ook nog het nodige doen.

............... bij sommige mensen voldoet DOS ook al prima.. :biggrin: :biggrin:

Internetten via DOS is nog nooit mogelijk geweest, ben dus benieuwd hoe je dat wil gaan bewerkstelligen. :biggrin:

In het prille begin van internet kon je internetten met DOS.

Vraag me niet hoe. Mijn zoon is tot op heden nog steeds anti windows, maar hij kon zo wel internetten. Niet verwarren met Viditel, want dat was daarvoor. Dat heb ik zelfs nog gedaan met een C64 en een snel modem van 300 baud.

Ik denk dat het nu inderdaad niet meer mogelijk is. Alles is nu volledig gebaseerd op windows. Er zal geen provider te vinden zijn die DOS zal ondersteunen.

Hmmz.. moet ik toch eens navragen dan, want ik stam zelf ook nog uit jouw tijd als ik dat zo lees, c64 en viditel is hier ook nog aanwezig geweest, dat was meer bbs-like.

Bij mijn weten was het eerste internetten pas mogelijk (voor thuis dan) met windows 3.x die dan ook onder dos werkte, maar het was toch windows.

Het was geloof ik wel mogelijk commandline te internetten via dos, die herinnering staat me niet goed meer bij. Je kan dus best gelijk hebben, we gaan het eens na, is leuk, weer eens wat nostalgie ophalen.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan