Trager en trager....

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ja dat is wat ik mezelf afvraag?

Computer hier is intussen bijna 3 jaar, en wordt met alles steeds trager...

Ik weet zeker dat het niets te maken heeft met eventuele troep die erop zit, maar het lijkt wel of dat ding gewoon door alle updates, en programma's vol loopt?

Kijk als ik ga kijken wat andere apparatuur hier in huis als standaard levensduur heeft, dan vindt ik dat een pc, die dagelijks gebruikt wordt, als je die optimaal gebruikt, ver onderaan staat, want een wasmachine oid gaat toch al snel een jaar of 8 tot 10 mee...

Een computer opzich zal ook heus wel 8 jaar mee gaan, maar als de software optimaal wil blijven werken, dan is dit niet leuk meer om mee te werken vindt ik.

Misschien dat ik er helemaal naast zit, maar in mijn ogen gaat een pc helemal geen 8 jaar mee om er met plezier mee te werken...

Wordt zo wel een dure hobby.

Een computer kan op zich inderdaad wel 8 jaar mee gaan, en nog wel langer ook, maar de houdbaarheidsdatum is toch eigenlijk 3-5 jaar maximaal dan is hij gewoon weer erg uit de tijd, gezien de snelheid van de ontwikkelingen op dat gebied.

Doe eens een fresh install.... geheid dat hij sneller is. Mijn PC was nog snel genoeg, alleen wat langzaam bij het opstarten. En dat is een Pentium 3,4 gig, nu met 2 gig geheugen maar met 1 gig liep ie ook nog steeds als een trein.

Dus als die van jou echt zo traag aan het worden is, toch maar eens wat rommel eraf kiepen, even scannen met Malware Bytes en temp files etc. clearen met CCcleaner en als je daar allemaal mee klaar bent, dan eens goed defragmenteren. Dat wil vaak al meer dan genoeg helpen.

Heb je 512 mb, zet er dan nog 512 bij en pas je swapfile aan naar een vaste waarde van 2048.

Helpt dat allemaal niet, doe dan eens een frisse nieuwe installatie, dan moet het toch wel weer lekker soepel lopen allemaal.

Behalve met Viesbah natuurlijk.:biggrin:

Het geheugen zit hier op 1 gig en de kloksnelheid dacht ik op een 3...

Troep kan er volgens mij niet opzitten denk ik, maar scannen kan geen kwaad, is pas nog gebeurt maar er werd weinig tot niets gevonden.

Misschien eens even dat ding terugzetten naar de fabrieksinstellingen, en dan eens kijken wat het nog doet.

Of zou het komen dat er weer zin is in en nieuwe pc, en dat we het vrouwtje op deze manier voor de zot houden? :biggrin:

Je moet ook eens regelmatig schijf-defragmentatie doen.
Dat wordt vaak vergeten ook omdat de schijven vaak erg vol zitten.
Het maakt de boel ook langzamer.
Tenslotte is bij win de schijf de bottleneck (ook door de swapfile bv.).

Grtz.

Black Tiger;196317 zei:
pas je swapfile aan naar een vaste waarde van 2048.

Hoe doe je dit trouwens BT,, of bedoel je daar het wisselbestand mee of is dat weer iets anders.

Klopt Jack, swapfile=wisselbestand, alleen is swapfile de engelstalige benaming ervoor. Meestal denk ik in het Engels omdat dit makkelijker is voor foutopsporing en het vinden van een oplossing, vandaar ook dat ik termen niet zo snel in het NL schrijf.:)

Op vaste grote kun je doen door via configuratiescherm naar systeem te gaan en daar het tabblad geavanceerd te nemen.
Dan de instellingen kiezen bij "Prestaties" en daar weer het tabblad geavanceerd kiezen en dan daar onderaan bij "Virtueel geheugen" op wijzigen klikken, de rest wijst zich vanzelf.

Geen idee hoe dat onder Viesbah moet dat ondersteun ik niet.:biggrin:

laatst was de oude computer van mijn zus gecrasht. mijn zuster had de orginele windows versie erbij dus ik die er op gezet. daarna was de computer weer net zo snel als toen hij nieuw was.
maar ja hij begon te natuurlijk te zeuren over de windows update dus ik dat gedaan.
nou daarna was hij weer net zo sloom als hij de laatste tijd altijd was.
gr blokker

De servicepacks zullen de pc niet sneller maken, ondanks dat SP3 wel iets verbetert wat dat betreft t.o.v. SP2.
Logisch want er komen toch nieuwe files bij, nieuwe dll's worden geladen, dat kost geheugen en registryruimte dus het is normaal dat het wat langzamer was.

Als hij echt weer zo sloom wordt als hij van tevoren was, dan is hij in eerste instantie al niet echt geschikt geweest om XP op te draaien. Wel volgens de specificaties misschien, maar niet volgens mij normen.

Wil je enigszins fatsoenlijk (dus ook met fatsoenlijke snelheid en dingen kunnen installeren en udpates etc.) kunnen werken met XP, heb je toch wel een P III 1500 mhz (dus 1,5 gig) of beter nodig.
Eigenlijk een 2 gig processor. Je moet namelijk altijd rekening houden met de zooi die erbij komt.

De updates vertragen wel degelijk, maar mag niet zo'n noemenswaardig verschil uitmaken, als het dat wel doet, is je pc gewoon te langzaam voor XP.

Ok had ik het toch goed gedaan maar ik klik altijd met de rechtermuis knop op deze computer en dan eigenschappen dan kom je er ook :)

Maar wat ik wel afvraag is dat waarom mijn CPU gebruik naar 100 vliegt als ik op de homepage hier ben met de dwarrelende pakjes en zodra ik naar andere pagina ga hij weer terug valt naar 10 %,, kan ik daar ook nog iets aan doen.

Dat klopt Jack, zo kom je er ook, maar een boel mensen hebben de snelkoppeling "deze computer" niet op het bureaublad staan, vandaar dat ik het via de officiele route wees.:)

Wat je er aan kunt doen? Check eens als je in een forum zit, zoals hier. Daar zijn geen dwarrelende dingen, die zijn er alleen op de hoofdpagina.
Dan zou op deze pagina er ook niets aan de hand moeten zijn. Als het door de dwarrelende dingetjes veroorzaakt wordt dan heeft je cpu nogal wat kracht nodig schijnbaar om de javacode te berekenen en dat is wel vreemd.

Een zo hoge uitschieter mag niet, dus misschien dat je dan eens kunt probere om java of de java-jre of hoe heet dat spul allemaal, te updaten.
En dan kijken of het beter gaat.

Black Tiger;196372 zei:
Dat klopt Jack, zo kom je er ook, maar een boel mensen hebben de snelkoppeling "deze computer" niet op het bureaublad staan.

Ik snap niet dat het er niet standaard staat, het is meestal het eerste wat ik bij iemand erop zet...

Maargoed, ik denk zelf dat het ook aan de update van micro.... ligt, want zo gek veel programma's staan er hier niet op die veel vreten, alleen sinds een tijdje staat er Avastpro op, misschien dat, dat wat vertraagd?

Afijn binnenkort een weekje of 2 vrij, eens kijken of we iets aan de snelheid kunnen doen.

Ik snap niet dat het er niet standaard staat, het is meestal het eerste wat ik bij iemand erop zet...
Dat is iets technisch en daar kan veel mee, ergo: dat moet je niet aan gebruikers geven. Althans volgens goed Microsoft beleid.
Daarnaast, hoe minder iconen, hoe schoner de desktop, veel mensen willen niet eens die iconen of snelkoppelingen er op hebben. Dus ik heb er wel begrip voor.

Het ligt overigens echt niet aan een update als jij 1 gig geheugen en een 3.x ghz processor hebt.
Kijk maar eens naar anderen dingen. Nod32, Norton en soortgenoten bijvoorbeeld.

Controleer ook eens of je IDE controllers nog op DMA mode staan.;)

Black Tiger;196390 zei:
Kijk maar eens naar anderen dingen. Nod32, Norton en soortgenoten bijvoorbeeld.

Controleer ook eens of je IDE controllers nog op DMA mode staan.;)

Avast is wat dat betreft ook een programma wat vertraagd, en dat staat erop.

De idecontrollers staan op dma-mode.

Ja BT, CPU gaat alleen naar honderd % op de voorpagina,, als ik andere paginas lees dan valt die gewoon weer terug naar 10 %.

En snap het niet want ik heb mijn Sun java verleden week geupdated naar de laatste nieuwe versie. Version 6 update 7 maar k zie dat er nu weer een nieuwe updated is du s zal die nog erop zetten.

@Jack: Misschien heb je toch een iets langzamere cpu. Ik zie hier ook dat als ik de hoofdpagina bekijk, het cpu gebruik in een keer van 2 a 3% heel kort naar 39% schiet en dan meteen de seconde daarop weer terugvalt en rond 18% blijft hangen.
Ik heb een Intel 3.4 ghz processor en 2 gig geheugen met XP pro. Maar hieruit blijkt wel dat het toch wel even wat kracht kost.

@Freggel1: Avast ook? Ik dacht dat die niet zo vertragend was. Zoja, dan zou ik gewoon Antivir of AVG nemen, dat werkt wel lekker snel.

Dat zal het dan wel wezen want ik heb een:

XP home
Intel 2.0 ghz
kloksnelheid 2.04 ghz
1.50 GB geheugen

Ik heb trouwens die Malware laten draaien maar welde snelle versie want de uitgebreide was na 4 uur nog bezig en moest toen slapen maar heb geen idee hoe lang die er over doet.

CCcleaner ook erover laten gaan en dat scheelt wel weer volgens mij. :)

maar pas op eerst even verder lezen.

Succes.

;)
Nr.10

Ja maar dat is alleen voor sneller op te starten. Ik zou dit ding zelf overigens nooit gebruiken.

zelfs met een monster van een comp heb ik er last van, een computer verliest gewoon zijn performance na verloop van tijd. de grootste oorzaak is de meuk die er langzaam op komt, enigste remedie is met regelmaat een herinstall. tegenwoordig zet ik er een kant en klare image op ben ik met 20 min geheel klaar.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan