Tunerblik in pioneer defect?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
716
Punten
113
Leeftijd
59
Hoi,

Ik ben hier al een week aan het stoeien met een pioneer dbr-s100nl2, waar het nederlands pakket met geen mogelijkheid beeld wil geven.

Ik zal het een beetje kort samenvatten:

Deze decoder kreeg ik van iemand mee die mij vertelde dat er tijdens het zoeken naar zenders geen NL kanalen gevonden werden, alleen spaanse, franse en duits, via Canaldigital werd er niks gevonden, toch is 100% zeker een nederlandse decoder...

Dus ik heb dat ding mee naar huis genomen om eens te zien wat er aan de hand zou kunnen zijn, allereerst hier ook laten scannen, en ook hier alleen de spaanse... maar daarop wel gewoon beeld bij de ftakanalen.

Dus toen aan de slag om er een andere firmware in te doen, de decoder was trouwens nog in originele staat.

Maar ook bij het erin doen van een andere firmware met settings, en eeprom, op alles signaal behalve NL, ook niet de fta's zoals BVN. ( De allerlaatse Euromuis plus Schimpie settings zit er nu in)

Na wat sleutelwerk zoals handmatig toevoegen van kanalen en bekijken van frequenties hier en daar op de nl kanalen wel signaal maar geen beeld...

Ook gekeken naar de pid, maar dat gaf ook geen resultaat, met diverse Cplus kaartjes geprobeerd, maar niks van dit alles werkt.

Nou heb ik dus al op verschillende forums de vraag gesteld wat dit zijn kan, en helaas op de meeste fora weet men het gewoonweg niet wat dit zijn kan, lnb probleem is zo goed als uitgesloten, want de boel is getest op drie verschillende schotels, ook op degene waar hij altijd opgewerkt heeft.

Nu zegt men mij op een ander forum dat wellicht het tunerblik wel eens kapot kan zijn, maar hoe kom ik daar achter/hoe meet ik dat door, want daar ben ik dus niet in thuis.

En is zo'n tunerblik makkelijk te vervangen?

Tunerblikje vervangen is niet ontzettend moeilijk, maar wel een klusje voor een geoefend soldeerder.

Dit omdat het ding zelf een aantal vrij grote pootjes heeft die gemakkelijk los te krijgen zijn, maar ook een paar stevige massa punten; het blikje zelf namelijk.

Om die los te krijgen en weer goed gesoldeerd te krijgen, moet er behoorlijk gestookt worden.

Daarbij kan het dus gebeuren dat je zoveel stookt, dat de printsporen loslaten van het bordmateriaal.

Zeker bij dubbelzijdige/multilayer printen is het lastig lossolderen.

Komt nog bij dat het blikje dus ook goed heet word en je dat niet met de vingers vast kunt pakken.

De nederlandse kanalen Ned1,2,3 en film/sport1.x en de kanalen van SBS en TMF zitten op transponders die het eerste verdwijnen als er iets met het signaal niet lekker gaat.

Maar de rtlletjes en discovery houden het normalerwijze wel lekker lang uit voor die verdwijnen.

Wat ik eerst even zou controleren, is of je niet toevallig alles in de hoge band mist.

(er zitten een aantal spaanse kanalen op de lage band)

In dat geval mis je dus de 22KHz.

Zoals je weet kun je op lyngsat zien welke kanalen waar zitten.

Zo kun je dus even kijken of je inderdaad die hoge band mist.

Er zijn wel een aantal kanalen die zowel in de hoge als in de lage band vallen.

Exclusief hoge band zal ongeveer beginnen bij de transponder waar ARD-Das Erste op zit.

Is het inderdaad zo dat je vanaf die transponder niks meer hebt, dan moet je niet per sè in het blikje zoeken.

In dat geval moet je eens kijken of er geen chip vlak bij dat blikje zit waar een vrij grote ST op staat.

Het ding zal dan een typenummer hebben dat (ongeveer) begint met LNBP----.

Als die er in zit, zorgt die voor de voedingsspanning naar de LNB, dus 13 / 19 V en ook de 22KHz.

Deze dingen staan er redelijk om bekend dat ze kapot kunnen.

Oorzaak van defect kan dan sluiting of water in de LNB kabel zijn.

Ook als je alleen maar vertikale programma's hebt is dit ding verdacht.

De Nederlandse kanalen zijn horizontaal, ook ARD en ZDF zijn horizontaal.

Pro7 en Sat1 zijn vertikaal (heb je die toevallig wel en die andere niet?)

Ook dat kun je bij lyngsat naslaan.

Je ziet het, je probleem hoeft niet per se in het blikje zelf te zitten.

Er zijn losse 22KHz generatoren verkrijgbaar, maar als je die vast gaat toepasen dan weet je al zeker dat je de lage band zult gaan missen.

Is natuurlijk wel handig voor diagnose.

Ook sommige multiswitches kun je op vergelijkbare wijze "misbruiken".

Suc7 met de verdere diagnose.

@mas3 hier zitten wederom handige en wellicht bruikbare tips tussen. ;)

Ik ga hem nog eens aansluiten en eens kijken of de kanalen die jij nu noemt aanwezig zijn.

In dat geval moet je eens kijken of er geen chip vlak bij dat blikje zit waar een vrij grote ST op staat.Het ding zal dan een typenummer hebben dat (ongeveer) begint met LNBP----
Tja dat ding zit erin, maar nou moet ik dus opzoek naar iemand die dat voor mij eens kan vervangen, want dit kan ik dus niet.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan