Tv-outkaart

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Het volgende probleem, vandaag een tvout kaart gehaald en dat ding in de pc gedaan, aangesloten op de tv, nou werkt het kijken van een dvd gewoon mooi vindt ik, het is gewoon goed beeld.

Maar kom ik nou op mij bureaublad, of het programma waarmee ik een film bekijk, of op internet, dan zijn de letters bijna niet leesbaar, ook al zet ik de resolutie laag/hoog, het blijft nauwelijks leesbaar.

Is hier een tv niet goed geschikt voor? Ik praat nu dus over een philips 100HZ digital, en ik doe het via de s-video aansluiting...

De bandbreedte van een tv beeld komt ongever overeen met de standaard VGA resolutie van 640 x 480.
Die van een dvd of een satelliet ontvanger is ook meestal (ik heb stiekum ff gespiekt) 704 x 576.
Met de resolutie van 800 x 600 is het dan wel zo'n beetje op.
En dan nog moet je niet denken dat je op deze manier een haarscherp beeld zal krijgen.
Er is niet voor niks een vga kabel uitgevonden he.
Voor bewegende beelden zoals bij een film zal eea dus wel voeldoen.
Maar voor het redelijk statische beeld van een browser of een andere windows toepassing zal het beeld regelrecht tegenvallen.
En dan maakt het niet veel uit of je een tv van eind jaren 80 hebt, of eentje van twee jaar oud met een hoop truukjes erop.
(nou ja...)

Bandbreedte is iets anders als resolutie.
Een pc monitor heeft een veel hogere resolutie en oplossend vermogen dan een TV. Die haalt 640x480 nog niet eens.
Bovendien is het een heel ander media en dus andere toepassing.
Dat een monitor een veel hoger oplossend vermogen heeft zie je al uit het feit dat je een 17" monitor kunt aansturen met bv 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024, en sommigen nog verder. Daarbij wordt alles steeds kleiner, maar blijft haarscherp.
Nu zit er op de kaart een IC dat van het VGA signaal een PAL-TV signaal maakt. Daarbij heb je al verlies. Maar al zet je de TV uitgang op de maximale resolutie die mogelijk is, het pc beeld op de TV blijft onbruikbaar. En dit is inherent aan de gevolgde methode. Het gaat gewoon niet beter.
Een en ander is ook met een simpele loep te constateren.
Grtz.

Ok? dan weet ik dus weer wat meer, maar ik vindt het dus wel jammer dat dit zo is, ik dacht dus echt dat weergave van filmbeeld op dvdkwaliteit veel en veel meer vroeg dan weergaven van een website of snelkoppelingen die op een bureaublad staan, of moet ik dit weer compleet anders gaan zien.

Want zodra ik met mijn resolutie hoger en hoger ging werd de leesbaarheid van de letters slechter en slechter, en de weergaven van de film het beeld groter en groter, terwijl dit met een monitor van een pc toch juist andersom is...

Jammer dat de techniek waarvan ik dacht dat dit al ging toch nog niet zover is, voor de gewone portomonnee, maar ach maakt me niet zo heel erg veel uit, heb weer wat leuks om mee te spelen.

Als je text wil lezen, dan is het fijn (en leesbaarder) als die scherp word afgebeeld.
Je zit in dat geval ook vaak dichter bij je beeldscherm.
Wanneer je een filmpie zit te kijken, dan is dat juist anders.
Je zit een stuk verder van het scherm af.
Je wil geen hele scherpe overgangen zien tussen de verschillende objecten in beeld, maar juist een beetje zachtere overgangen.
Zo zie je dat in werkelijkheid namelijk ook.
Heb je wel scherpe overgangen, dan worden foute beeldpuntjes (bijvoorbeeld door ruis) juist heel sterk weergegeven.
Terwijl dit nu als een ietsje andere kleur word weergegeven en jij m dan waarschijnlijk helemaal niet waarneemt.
Verder is een tv scherm dus van zichzelf al "waziger" door de lagere resolutie.
En de elektronica in je tv kan een dergelijke resolutie ook niet echt aan (waarom ook).
Daarom had ik het overigens over bandbreedte en niet over resolutie; het gaat zeer zeker niet alleen over de beeldbuis in je tv maar ook over de kabel en de elektronica daarin.

In ieder geval zijn geconcentreerd werken achter een tv scherm en relaxed een fillumpie kijke twee heel verschillende zaken.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan