Twee miljoen Nederlanders hebben publieke themakanalen op tv

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
716
Punten
113
Leeftijd
59
Tweederde van de twee miljoen Nederlanders die de digitale themakanalen van de publieke omroep kunnen ontvangen kijkt minstens één keer per week. Een kwart van hen kijkt dagelijks. De kijkers waarderen de themakanalen met een 7 als het gaat om de kwaliteit die de kanalen bieden.

Dit blijkt uit het derde onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate (voorheen Interview-NSS), naar bekendheid en bereik van de themakanalen dat in januari van dit jaar is gehouden. Het onderzoek laat zien dat de publieke omroep zijn positie met de themakanalen verder bestendigt. Bereik en bekendheid van de themakanalen groeien langzaam verder door.

Kijk en luistergeld

Opvallend is wel dat de kijkers, die al kijk en luistergeld betalen via de belasting over het algemeen een duurder pakket moet afnemen bij de satelliet of kabel-aanbieder om het te zien. De themakanalen zijn wel gratis te zien via het internet. Uit de opbrengst van deze omroepbijdrage worden de programma's van de publieke omroep gefinancierd.

Het aantal huishoudens met digitale televisie is in de afgelopen periode gestegen tot 3,1 miljoen huishoudens. In 875.000 huishoudens hebben de kijkers de beschikking over een uitgebreid pakket met themakanalen van de publieke omroep (bij een gemiddeld huishouden van 2,3 personen

Nederlanders hoeven binnenkort geen kijk- en luistergeld meer te betalen. Het kabinet schaft morgen hoogstwaarschijnlijk de omroepbijdrage af. De publieke omroep wordt voortaan betaald uit de inkomstenbelasting. Die gaat heel licht omhoog. Gevolg van de maatregel is dat het Rijk straks direct over de financiering van de publieke omroepen gaat. Dat verklaren bronnen rond het kabinet.

Het kabinet Kok II kondigde in het regeerakkoord al aan de omroepbijdrage te willen fiscaliseren. De belastingdienst zou die goedkoper kunnen innen dan de Dienst Omroepbijdragen, die nu het kijk- en luistergeld van ruim 190 gulden per huishouden per jaar ophaalt. De Dienst Omroepbijdragen inde in 1998 1,4 miljard gulden bij ruim 6 miljoen huishoudens. Het innen van het geld en de opsporing van zwartkijkers kost jaarlijks zestig miljoen gulden. De belastingdienst kan hetzelfde doen voor veel minder geld, was de gedachte van het kabinet. [Radio.NL]

Het kabinet schaft morgen hoogstwaarschijnlijk de omroepbijdrage af. De publieke omroep wordt voortaan betaald uit de inkomstenbelasting.
Volgens mij heb je die bijdrage omtrent het kijk- en luistergeld van een site met antiek nieuws afgehaald. Het kijk- en luistergeld wordt namelijk al jaren via de belasting ingehouden.:)

Er hoeft dan ook niet meer (zoals het tweede bericht doet vermoeden) op zwartkijkers gejaagd te worden, want die zijn er niet meer.

Dus ik weet niet waar ze het bij radio.nl dan over hebben.

Of het wordt potje verschuiven, het innen dus van de ene belasting naar een andere belasting.

Maar het innen van geld en opsporting van zwartkijkers kan echt niet kloppen want ieder huishouden betaaldn nu automatisch mee, tv of geen tv.

Dus ergens klopt er iets niet met de informatie.

Volgens mij heb je die bijdrage omtrent het kijk- en luistergeld van een site met antiek nieuws afgehaald. Het kijk- en luistergeld wordt namelijk al jaren via de belasting ingehouden.:)
.

Hihi, je hebt gelijk, ik vond het al gek gisteren toen ik het las, maar ik dacht, ach het zal wel. :stupid:

Het bericht stamt inderdaad uit de "geschiedenis", om precies te zijn 1999.

kijk maar

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan