twee routers

C

cobes

ten eerste een pluim voor de mooie uitleg over netwerken.

Ik heb een draytec router, en dit werkt perfect.
nu heb ik er een sweex wireless bij gekocht en die wil ik achter de draytec zetten, want iets in mij zegt dat die draytec beter is, en ik krijg zo ook wat meer hardware poorten.

zou je hiervan ook het princiepe kunnen uitleggen? zodat we ook weten wat we doen als we zoiets gaan proberen.

want natuurlijk kan iemand heel leuk zeggen van je moet dat en dat invullen maar als het dan niet naar behoren werkt weet je ook niet meer wat je moet doen.

bij voorbaad dank cobes

Dank je voor het compliment.

Voor wat betreft je vraag denk ik dat we iemand moeten zoeken die meer over de verschillende merken/types routers weet.

Je kunt ze normaliter wel achter elkaar hangen.
Als we uitgaan van bijv. mijn thuissituatie hier, dan hangt hier een E-tech router, maar die funktioneert alleen als modem, hij staat in bridge-mode, wat zoveel wil zeggen dat hij gewoon alle internet verkeer doorsluist naar "de andere kant" en daar hangt dan mijn linuxserver die alle verkeer regelt middels de ingebouwde router/firewall d.m.v. iptables onder andere.

Het principe zou voor jou ook mogelijk moeten zijn, maar dan andersom want je wilt de draytek alles laten afhandelen.
In dat geval zou je alleen gebruik moeten maken van de switch mogelijkheden van je wireless router en niet het router gedeelte anders krijg je 2 blokkademogelijkheden, tenzij je dat natuurlijk wenst, maar dat word nogal lastig met portforwardings aangezien je die dan ook op 2 plaatsen zou moeten regelen.

In jouw geval sluit je de kabel die van je Draytek afkomt dan niet aan op de wanpoort van je wireless router, maar op een van de switchpoorten.
Je verliest daarmee 1 poort, omdat deze gebruikt moet worden voor de verbinding naar de draytek, maar de andere poorten worden dan als het goed is gewoon als switch gebruikt.

In principe heb je dan eigenlijk een uitgebreide switch er tussen hangen aangezien deze ook wireless aan kan.
Alleen is het wel even uitkijken met de settings in de wireless, de switch instellingen zullen goed moeten zijn en voor het wireless verkeer zal de gateway naar de draytec moeten verwijzen.

Dit grapje heb ik zelf op deze manier nog niet geprobeerd, maar misschien dat iemand anders dit wel heeft en je nog wat meer informatie hierover kunt verstrekken.

Maar het zou wel moeten kunnen, alleen degradeer je dan in principer je wireless router tot een uitgebreide switch omdat je de routerfunkties niet meer gebruikt, wat dan ook niet nodig is.
Is dat een beetje wat je bedoeld?

Klopt dat is exact wat ik beoog de draytec is gewoon veel beter met zijn firewall dus die wil ik behouden.
draadloos is alleen voor de laptop van moeders kan ze gaan zitten waar ze wil, en ik krijg er dan vier - die ene wat je zei is toch nog 3 poorten erbij.
plus dat goede beveiliging behouden blijft.

zo wou ik het hebben draaien, het draait ook wel maar lang niet goed , slechte communicatie tussen dat wat op de draytec zit aangesloten en dat wat op op de wireless zit.
en ik begrijp deze materie niet zo best dus vandaar de vraag.

groet cobes

Kun je misschien iets meer uitleg geven aan wat je bedoelt met "slechte communicatie"?
Belangrijk is in elk geval dat alles pingbaar is. Het kan natuurlijk wel vertragend werken als je machines op je switch (wireless router) en je Draytec hebt aangesloten zitten.

Heb je ook op de wireless de dhcp uitgeschakelt? Lijkt me wel verstandig om al dat soort dingen door de Draytec te laten doen als hij dat kan en als hij dat niet kan dan statisch ingeven.
In feite mogen er dus geen ip adressen (gateway ofzo) meer naar de wireless verwijzen want deze moet echt als een switch gaan funktioneren en niet meer als router.

Het probleem waar je mee blijft zitten is dat de wireless apparaten ook op de juiste wijze geroute moeten worden en de router zal daar misschien even wat problemen mee hebben om de juiste weg te zoeken wat ook vertraging zou kunnen opleveren.

Als het dat is wat je bedoelt met slechte communicatie, dan is dat wel begrijpelijk, maar dan zal men denkelijk toch alles ip settings moeten controleren, idem met gateway en dns instellingen en misschien ook nog wat in de wireless router wijzigen om het verkeer van de wireless apparaten beter te laten verlopen.

Doch daar kan ik je niet mee helpen daar zal iemand voor moeten komen met verstand van jouw merk/type wireless router.

Dat is inderdaad wat nog niet echt soepel verloopt de communicatie van die wireless de laptop is traag met internetten en valt vaak uit zelfs als hij ook aan de cat5 ligt via die router die als switch moet dienen, dus eigenlijk de communicatie tussen de routers dhcp en dergelijke uit gezet met de gedachte hoeminder ballast des te eerder werkt het.

Maar ik zoek nog wel effie verder moet dit wel goed klaar maken anders krijg ik van moeders op mijn kop ;-)

groet cobes

Oke prima, mocht er nog iemand iets hierover kunnen zeggen c.q. tips geven, dan is men bij deze uitgenodigt.

Mocht je de oplossing vinden dan hoop ik dat je die post, zo leren we allemaal weer iets.:)

Ik heb hier een van de vier Speedtouch 110 die ook zeer traag is en uitvalt bij tijden.
Maar hij is schijnbaar wel stuk. en wordt ook veel warmer als de andere.
Heb hem vernieuwt en over is het traagheid probleem.

Cobes, heb je niet de gelegenheid om dat wireless moduul even te verwisselen met een ander ??

Flip

nee , helaas maar hij wordt wel warm en dat doet die draytec niet , ik zal eens even met de leveransier bellen wie weet.

groet cobes

Nou ik heb met de leverancier gebeld en we hebben samen even alles door genomen.

bij dit sweexs routertje hoef je alleen maar onder LAN
een IP adres in te voeren
en een subnetmask
en de UPnP moet uit staan.

verder moet alles uit staan in de router

en dat de router warm wordt schijnt normaal te wezen.

ik had de UPnP aan staan wat volgens de leverancier de problemen veroorzaakte.

tot nu toe lijkt het goed te gaan.

groet cobes.

Prima, wel jammer dat de UPnP uit moet, want dat kan weer problemen gaan opleveren met geluid/camera, althans als je van msn messenger gebruik maakt met deze opties.

Nog even een checklistje om problemen te traceren:

:cool: - Doe alles stap voor stap
Heb je meerdere apparaten via een NAT-router en dhcp enz aan internet hangen? Kijk eerst hoe de communicatie op het eigen net is. Zet desnoods 2 apparaten neer (printer en pc, ofzo) en laat die via crosscable communiceren. Dan een hub/switch er tussen. Daarna aansluiten op dhcp. Vervolgens op internet. Kijk bij elke stap, waar de prestaties nog volgens verwachting gaan.

:cool: - Sla geen stappen over
Ookal weet je 'zeker' dat een bepaalde stap goed is, toon dat aan voor je verder gaat. Het is veel moeilijker een fout terug te vinden in een aangenomen goed onderdeel, dan in een aangetoond fout onderdeel. Niet vergeten (wordt helaas toch vaak wel vergeten): de bekabeling...

En voor wireless:
:cool: - controleer altijd mogelijke storingsbronnen
Meterkast is vaak een mooie ruimte om wireless hardware op te bergen, maar niet altijd storingsbron vrij. Vraag je ook af wat de buurman/vrouw achter de muur voor een storingsbronnen kan hebben staan. Probeer ook eens wat de draadloze telefoon (van andere buren? ;)) voor een ellende kan veroorzaken.

Hopelijk helpt het de problemen te isoleren / verhelpen.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan