Twin-decoder of extra decoder?

S

Steve

Doordat vele van mijn favoriete sportuitzendingen samenvallen kan ik maar naar één programma kijken, want meestal worden deze uitgezonden op verschillende satellieten.

Dus, ik denk eraan om een twin-decoder te kopen (vb. Vu+ duo) zodat ik kan één programma opnemen en een ander bekijken of ook opnemen.

Maar zijn er nog andere mogelijkheden? Bv. een extra decoder kopen?

Wat zijn de voor- of nadelen?

Mogelijkheid 1; twin-decoder, duo lnb's, extra disecq...

Mogelijkheid 2; extra decoder, duo lnb's of lnb's met een tweede schotel, extra disecq...

Nog andere opties?

Een extra decoder kopen heeft volgens mij alleen nadelen. Extra afstandsbediening, apart kastje neemt extra plaats in beslag, je moet alles apart instellen. Dingen die nieuwe komen bijv. frequenties, 2x gaan invoeren.

Het enige voordeel wat een extra ontvanger in jouw situatie brengt is misschien het feit dat je die ook in een andere kamer kunt neerzetten en evt. meenemen op vakantie.

Persoonlijk lijkt me een twin-tuner wel een stuk fijner.

Het enige wat je nodig hebt is een andere lnb, extra kabel en misschien extra diseqc.

Als je twin-lnb's neemt heb je geen extra schotel nodig.

Maar je kunt ook een extra schotel nemen, afhankelijk van het aantal lnb's wat je in de huidige schotel hebt hangen kan dat misschien iets beter signaal geven. Maar over het algemeen zijn die verschillen vrij miniem.

Concreet, momenteel heb ik de Dreambox 800 hd met ingebouwde schijf.

Wat is het probleem, meestal de zondag autorace op Itv, autorace op Eurosport en dan nog eens autorace op Ard/Zdf.

Dus ik kan èèn programma bekijken en dan is het afgelopen.

Wat kan je juist met een twin decoder, één of twee programma's opnemen en een derde bekijken of drie opnemen en één bekijken??

Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke satellieten dat je zit en welke polariteit er gebruikt wordt bij de zenders (horizontaal of verticaal).

Maar je kunt in elk geval 1 programma opnemen op een willekeurige satelliet, en op een geheel andere satelliet 1 programma kijken. Dat is het minimale.

Maar het lukt ook wel op 2 programma's op te nemen en een 3de te kijken.

Dat ligt er aan hoe het ingesteld is en wat je gebruikt.

Veel NL zenders zitten bijv. op Astra 1 horizontaal. Sky Duitsland zenders ook.

Ik kan het klaarspelen om bijv. rtl4 en Ned 1 tegelijk op te nemen en dan maar een andere satelliet ondertussen nog te kijken. En evt. kan ik de zender die ik kijk ook nog opnemen en met wat geluk een andere zender op diezelfde satelliet op dezelfde polariteit ook nog. Maar dat ga je het al heel ver zoeken en moet je geluk hebben en al je instelilngen perfekt staan.

Maar op 1 satelliet iets opnemen en op een andere satelliet kijken is geen probleem.

Ok, ik denk dat ik het zo ongeveer begrijp. Enkel wat die instellingen betreft, kan je dit dan manipuleren of verkeerd instellen?

Nja, je kunt het verkeerd instellen, maar dan werkt het ook niet goed.

Zaak is dat je diseqc goed ingesteld staat en dus door beide tuners apart goed geschakeld worden. Daarvoor dienen de beide tuners correct te worden ingesteld. Dat is niet zo moeilijk.

Bij de sommige Dreamboxen manipuleerden wij de zaak een beetje. Bij de CI instellingen kon je dan de optie aanvinken "can handle 2 services". Waardoor je dus toch een zender kon kijken en een andere opnemen, zolang die andere op dezelfde satelliet en polariteit zat (en misschien zelfs wel transponder, maar dat weet ik niet meer zeker).

Bij de huidige HD ontvangers is dit volgens mij al zo'n beetje standaard gebruik. Dus dat is wel een beetje een kwestie van manipulatie.

Doe je dat niet, dan kijk je met 1 tuner en wordt de tweede tuner gebruikt om op te nemen wat je wilt. Vandaar dat ik ook schreef dat de minimale optie is om 1 programma te kijken en 1 op te nemen.

Maar de ervaring leert dus dat het opnemen van 2 programma's en kijken naar 1 heel goed mogelijk is in de meeste situaties. Zolang het om 2 satellieten en 2 tuners gaat en je dus rekening houdt met de polariteit van de zenders.

Met instellingen kunnen we je hier ook altijd helpen uiteraard.

Wil je echt meer zekerheid, dan kun je de aanschaf overwegen van iets als een DM8000 en daar dan 2 tuners extra in laten stoppen, dan heb je een ontvanger met 4 tuners.

Maar ik denk dat als je de prijs gaat zien dat je meteen genezen bent van dat idee, zeker vergeleken met de prijs van een VU+Duo.:)

Wanneer ik mijn abonnement bij Tv Vlaanderen verleng en upgrade naar bv. Basic krijg ik een decoder gratis erbij, dus misschien toch voor een tweede decoder kiezen...

Voordeel; enkel aanschaf duo-lnb's, discecq, en wat kabel.

Tv heeft genoeg ingangen dus da's geen probleem.

Weet enkel niet wat voor een toestel die M7 SAT 801 is, goed toestel of niet?

Is allesinds HD, mogelijk om usb of harde schijf aan te hangen, en update vanzelf, zie weinig nadelen...?

Interne cardsharing is er in elk geval niet mee mogelijk. Goedgekeurde ontvangers hebben altijd bepaalde beperkingen.

De M7 Sat 801 is een ontvanger die in opdracht van de M7 groep (Canal Digitaal valt daar ook onder) gemaakt wordt voor zover mij bekend.

Volgens aart44 betreft het hier feitelijk een Hyundai die in Korea gemaakt wordt.

Ik ben persoonlijk niet gecharmeerd van goedgekeurde ontvangers, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Het is mij ook niet bekend of het een twintuner is en of je daarmee ook 2 programma's kunt opnemen en een derde kijken.

Nee, 't is een enkele tuner. Wat interessant lijkt is dat je met usb kan opnemen, dus eventueel overzetten op pc moet ook lukken...

IK zie het wel, zou toch naar Basic gaan bij Tv Vlaanderen dus nu met gratis decoder.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan