Uitdaging

B

BiG_G

Ik heb al een idee, maar wellicht hebben jullie betere ideeen.

Het volgende: HDA is een 80Gb windows schijf
sda is een 300Gb Sata linux schijf opgedeeld in 4 partities;
sda1 = SuSe root disk
sda2 = Gentoo
sda3 = swap
sda4 = /home

Nu gaat het om de bootloader (Grub) die op sda1 staat. Hoe kan ik in die bootloader gaan aangeven dat sda2 (gentoo) geboot moet worden ipv SuSe.

Kom maar op met de brillante ideeen :biggrin:

G

Spiek eens in /boot/grub, daar is een file grub.conf en menu.lst. Een van beiden (weet effe niet meer zeker welke) kun je aanpassen.
Als ik me niet vergis dit regeltje:
default=0
Omzetten naar default=1 of default=2 zou je effe moeten uitproberen.

Nee, je begrijpt me niet. Idd, ik moet die file aanpassen (en wel de .lst (in mijn geval, voor een ander best. sys. kan het conf zijn)) maar de default is alleen maar welke standaard opgestart zal worden.

Mijn vraag is anders: Gentoo heb ik geinstalleerd vanuit scratch. Dit houd in dat Gentoo niet van het bestaan van de Suse schijf weet. Netzomin dat Suse weet dat Gentoo op sda2 staat... Voor suse staat daar alleen een hoop data.
Even iets meer proberen in te beelden:
op sda1 staat / (voor de noobs= dat is de root, daar staan alle directories in zoals boot etc)
In Grub staat het volgende:
Code:
cat /boot/grub/menu.lst
# Modified by YaST2. Last modification on za dec 10 08:11:10 UTC 2005

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd0,0)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 10.0
    root (hd0,0)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 vga=0x31a selinux=0    resume=/dev/sda3                                                                             splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
    chainloader (hd1,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Veilige modus -- SUSE LINUX 10.0
    root (hd0,0)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 vga=normal showopts ide=nodma apm=off ac                                                                           pi=off noresume selinux=0 nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
    initrd /boot/initrd

Het is dus dat er hierin een mogelijkheid komt dat ie dus naar sda2 wijst.

Zoals ik al zei, ik had al een idee. Ik vertel het later, het gaat me er even om dat jij (en elke ander geintresseerde dit gewoon even meepikt. Neem nl even jouw eerdere vraag tov MBR, dit is gewoon bijster boeiend... Zeker om windhoos straks echt een keer de rug toe te keren ;)

G

Tja dan ik ouderwets ik gebruik zelf een boot manager van OS2 en die doet eigenlijk precies wat je wil ik kan 3 keer booten met verschillende os dos , wintendo , linux wat doet dat ding hij maakt 2 c schijven aan die elkaar niet zien en een linux boot partitie en geen van die OS ziet elkaar ouderwets maar doel treffend.

Ik begrijp nu beter wat je bedoeld. Ik zal even gewoon schrijven hoe mijn gedachten nu werken om het opgelost te krijgen (ongeveer zoiets als tegen mezelf spreken dus).:)
Het is natuurlijk mogelijk om die grub zelf te gaan editten, hoe dat nu exact moet weet ik echter niet.

Maar als je Gentoo ook op Grub werkt, zou je daar de menu.lst kunnen editten, die effe opschrijven, even er van uitgaande dat Gentoo zijn eigen grub heeft.

Dan ga je starten naar Suse en edit de menu.lst, als het goed is kiep je daar dan die regel "kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 (etc)." bij en dan zou het moeten werken, althans zoals ik het zie.

Probleem is dat je dan ook zo'n regel hebt:
initrd /boot/initrd

En ik weet niet zeker of als je nu in die eerste regel als voorbeeld boven die /sda2 hebt staan of die initrd /boot/initrd dan ook op sda2 naar die /boot/initrd gaat kijken of dat ie zich toch doodleuk die van sda1 neemt.

Als hij namelijk voor die /boot gaat kijken naar wat opgegeven is in die kernel start regel, dan zou het snel opgelost zijn, toch?
Of mis ik nu nog iets? :?

Ja Wiz, je kunt natuurlijk een bootmanager nemen, daar heb je nogal wat keuzes mee, maar feitelijk is Grub ook een bootmanager, dus waarom zou je iets anders nemen als je het eigenlijk ook simpel opgelost kunt krijgen met hetgeen al aanwezig is? Gewoon puur om even, net als Big_G al zegt, eens te zien wat de mogelijkheden zijn als je eens effe geen windows of windows programmatuur erbij wilt betrekken.

50% ben je er!
De eerste helf is helaas niet correct, de tweede daarentegen wel. Het laatste blok; je vraag zal ik uitleggen.

1) omdat Suse op sda1 staat, omdat die als eerste geinstalleerd staat heeft de Grub van suse de MBR beschreven. De MBR staat maar op 1 plek, of de schijf nu opgedeeld is of niet.
Elke bootmanager schrijft de MBR, dus dat is, om Wizzard even te beantwoorden natuurlijk onnodig. Watbetreft makkelijk? Tja, eigenlijk ken ik geen makkelijkere Bootmanager dan LILO (LInux LOader). Grub is eigenlijk ook heel eenvoudig, maar je moet een paar dingen weten:
De tweede helft schrijf je dat je dus Grub moet vertellen dat hij sda2 nodig heeft. Dus eigenlijk copieer je het hele gedeelte van sda1 en verandert de volgende dingen: ipv sda1 sda2 en het kernel verhaal. Dat laatste is eigenlijk mijn uitdaging. Want ik heb de benaming en plaats niet opgeschreven waar de kernel exact staat en hoe die heet (ik doel dus op de profile).
Maar dat is een vraag voor later.

Nu je vraag hoe grub dus omgaat met de partities;
Eigenlijk staat het antwoord hierboven al;
In de MBR staat welke partitie moet gemount worden.... In dit geval willen we sda2 mounten waar ook een dir /boot staat.

Heel de /boot van sda1 word vervolgens 'niet gezien'. Cool he?

Volgende vraag (tenzij er vragen zijn?)
Ik werk nu vanaf mijn SuSe op sda1.
Ik wil graag op sda2 kijken hoe die kernel heet en waar die staat.
Maar als ik een mount geef:
Code:
 mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,acl,user_xattr)
proc on /proc type proc (rw)
sysfs on /sys type sysfs (rw)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
/dev/sda4 on /home type ext3 (rw,acl,user_xattr)
/dev/hdb1 on /windows/C type ntfs (ro,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,nls=utf8)
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
/dev/hda on /media/dvdram type subfs (ro,nosuid,nodev,fs=cdfss,procuid,iocharset=utf8)

Hoe kom ik op die schijf waar dus een compleet bestandsysteem op staat (eg:
bin boot data1 dev etc home lib lost+found media mnt opt proc root sbin srv subdomain sys tmp usr var windows)

(vinden jullie dit leuk? dit soort vraagstukken?)

geen idee waar je het over hebt
maar heb je hier iets aan

Your suse grub.conf will have some lines like this
Code:
title=Suse
root (hd0,0)
kernel /boot/suse-kernel-file root=/dev/sda1
(Maybe) initrd /boot/suse-initrd-file

You may only have one /boot in use by grub, so it may as well be the suse one.
You need to copy gentoos kernel and initrd to suses /boot.

Now you can add to the bottom of suses grub.conf, beneath the entry that boots Suse
Code:
title=Gentoo
root (hd0,0)
kernel /boot/gentoo-kernel-file root=dev/sda2
(Maybe) initrd /boot/gentoos-initrd-file

This will give you the boot time choice of Suse or Gentoo.
You will need to adapt the above to your install, provide real file names, the initrd line(s) or not etc.

Ja, dat dacht ik eerst dus ook, 1 /boot....

Maar sinds in jouw voorbeeld (hd0,0) gelijk blijft in beide gevallen, vraag ik me af wat het verschil is met mij....

Wat is je bron?

G

Ok? onnodig maar je gaf aan echt onzichtbaar voor de ander en daar is OS2 goed in.

Kijk ik ben geen programmeur en weet daar net niet genoeg vanaf binnen linux en schaam me daar ook niet voor elke dag is een leer process ook dit weer,
en ga daar zelf ook mee aan de slag omdat het me boeit en wie weet komt het me zelf ook weer van pas.

Ik weet dat je linux draait, dus is dit ook voor jou alleen maar zeer intressant.
Onzichtbaar; zolang een partitie niet gemound is, is die voor linux onzichtbaar. In grub en lilo kan je een keuze ook onzichtbaar maken, terwijl ie wel bestaat... Maar dat is vergevorder (wel leuk mensen geheel in de zeik te zetten als ze meekijken wanneer je boot. vb: bij 3 opties, optie 4 kiezen... huh?!? :biggrin:)

Maargoed, even terug komend op kweetniet zijn bijdrage, kennelijk is dat toch in detail net ietsanders dan wat ik aangaf (hd0,0 en hd0,1) want het werkt zoals ik schreef...

Echter, ik heb nu een ander probleem, iets lastiger en vergt werk;
Bij het booten van Gentoo krijg ik op een bepaald moment een melding; "root block device missing or...." Nu ben ik al wezen zoeken en heb het probleem al gevonden... Maar ik moet de Kernel opnieuw gaan compilen. Dus op zijn vroegst morgen kan ik dit oplossen....

Grub ziet er nu zo uit;
cat menu.lst
# Modified by YaST2. Last modification on za dec 10 08:11:10 UTC 2005

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 15
gfxmenu (hd0,0)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 10.0
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 vga=0x31a selinux=0 resume=/dev/sda3 splash=silent showopts
initrd /boot/initrd

###Gentoo Linux###
title Gentoo 64 Bits
root (hd0,1)
kernel /boot/kernel-genkernel-x86_64-2.6.14-gentoo-r2 root=/dev/sda2
initrd /boot/initramfs-genkernel-x86_64-2.6.14-gentoo-r2

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
chainloader (hd1,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Veilige modus -- SUSE LINUX 10.0
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume selinux=0 nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
initrd /boot/initrd

Gein?

G

Zeker gein, maar ik denk toch dat 1 boot het beste is, en dan de bootsector aanpassen. Je houdt je menu.lst zoals ie nu is.
Wel moet je dan de genoemde bestanden, dus die bootbestanden van Gentoo ook naar je andere /boot kopie?ren.

Dan ga je Grub opnieuw erop kiepen:
grub <enter>
grub> root (hd0,0) (Geef op waar je /boot partitie is)
grub> setup (hd0) (Installeer GRUB in de MBR)
grub> quit (Verlaat de GRUB shell)

Dit laatste stukje heb ik uit het Gentoo handboek.
Als Suse die Gentoo partities niet ziet, zul je ze inderdaad eerst moeten gaan mounten, maar dat zou toch niet het moeilijkst moeten zijn, toch?

Nee, het is idd niet moeilijk.
Pest blijft dat ik problemen blijf houden met mijn root block. Oftewel... M'n sata wordt niet herkent.
Ik heb een heel drastisch iets gedaan; de kernel met ALLE scsi en sata drivers gecompileerd... en hij blijft er om zeiken.
Het gekke is dat ie dat niet doet bij de boot met de livecd....

Naja...

G

Hmmz... vaagheid inderdaad. Is dat Suse die er over blijft mauwen? Of Gentoo?

Overigens heb ik zelf ook Gentoo geprobeerd een weekje geleden ongeveer. Op zich vond ik het wel erg handig qua updaten, omdat ie meteen bijbehorende zaken meecompileert zodat je niet een nieuwe versie Gentoo hoeft te installeren, net zoals bijv. bij een upgrade van Suse 8.x naar 9.x of RedHat 8.0 naar 9.0. Want als je daar eens php wilt vernieuwen zit je met zoveel dependencies dat je er gek van word.
Dat heeft Gentoo niet. Maar helaas is Gentoo zo ontzettend vreselijk traag daarmee en met het updaten, dat het geen doen was.
De dingens waar je mee upgrade "even" updaten heeft meer dan 4 uur geduurd (ben toen maar gaan slapen), geen idee dus hoe lang het exact heeft geduurd.
Mysql duurde hier 50 minuten, php installeren (en dus compileren wat ie verder automatisch doet) was ie al 3 uur mee bezig en toen ben ik maar gestopt want Apache moest ook nog en ik zag de bui (qua tijd) al hangen.
Daarnaast zag ik hier en daar ook al wat errors verschijnen terwijl ik zelf niets gedaan had dus ik vertrouwde het ook niet meer 100%.
Dus maar weer Centos op die machine en op 25 minuten klaar.

Vond het eigenlijk wel jammer, want het idee achter Gentoo, met name dus met updaten en meecompileren, vond ik wel erg mooi.

Tja, ik dacjt bij m'n zelf laat ik beginnen met een stage 3, later zie ik wel...
Het nadeel vond ik dat je moeilijk weet wat er allemaal geinstalleerd wordt.
Toen bleek dus die error (Gentoo loopt te zeiken, SuSe doet het prima!) De oplossing zou zijn om zelf de kernel te bakken, met simpelweg ALLE modulles voor scsi en sata (sata wordt ook gezien als scsi).... Nou dat heeft me de halve avond gekost, dus ik vin gentoo ook heel leuk, maar nee....

Slamd64 is de 64bits versie van slackware, ik heb gehoord dat die helemaal in kinderschoenen staat, dus daar blijf ik maar van af.

En ik heb SuSe 64 bits nog niet gevonden (ja, de eval versie, maar die wil ik niet!)

Debian is bijna binnen..Ga ik die eens installen... ;)

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan