uitrichten op nieuwe satelieten?

S

satderk

Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn humax weer opgesteld,na ongeveer 1,5 jaar,en ik heb de nieuwe software in de humax 5400 gezet.
dus ook een nieuwe settings lijst van Pet 123.

Nu is het zo dat ik de astra gewoon kan vinden en de hotbirt ook.
Als ik de zender lijst bij langs loop zie ik nieuwe programma's (kanalen die voorheen niet kende).

Maar als ik dan op zo'n onbekende kanaal zit geeft mijn humax een signaal dat ie de sateliet op gaat zoeken ,maar de schotel blijft rustig staan.

Nu heb ik de bewuste satelietnamen en kanalen niet bij de hand,want ik zit even op mijn werk,maar is het zo dat je dan de satelieten op moet zoeken en vast moet leggen of hoe werkt dit persies?
Of is het zo dat mijn schotel te klein is en dat ie de signalen niet kan oppikken of ,ik zou het even niet weten ,????

Groeten Satderk

Het is namelijk al weer een tijdje geleden dat ik hier echt mee bezig was.

je moet eerst je antenne setting op orde brengen .
kijk bv naar Astra 1 dan moet ook de orbit Astra1 1 zijn . Is dit niet correct dan blijft je schotel mooi staan

Dus naar antenne setting--naar astra 1-----naar orbitposition---
nu juist instellen.
vg
Melisa

Originally posted by melisa
je moet eerst je antenne setting op orde brengen .
kijk bv naar Astra 1 dan moet ook de orbit Astra1 1 zijn . Is dit niet correct dan blijft je schotel mooi staan

Dus naar antenne setting--naar astra 1-----naar orbitposition---
nu juist instellen.
vg
Melisa

Ik ben al weer bezig geweest en heb nu problemen om de sirius op een behoorlijk niveau te brengen.
Pffffff,dit alles valt niet mee zeg.

Maar jou tip is weer een opsteker erbij geweldig.
Ik heb er een aantal satelieten in staan ,maar nog niet voor goede ontvangs ,afstellen geblazen,tjonge wat gaat hier een tijd in zitten.

Derk

Men schijnt hier niet zoveel verstand van afstelllen te hebben als elders ,denk ik.

Derk

Volgens mij zijn er hier heus wel die weten hoe ze een schotel af moeten stellen, ik heb er ook wel eens wat problemen mee met het afstellen van de schotels hier, maar door mee te lezen en hier en daar te vragen lukt het meestal wel...

Nou heb ik van een Humax totaal geen verstand, maar ik weet wel uit ervaring dat bij mij iedere satelliet apart uitgericht moet worden, en daarna opgeslagen met mijn dream, en dan werkt het pas echt....

Er steekt hier ook giga veel tijd in als je echt alles werkend wilt hebben, en tijd is al zo schaars....

Maar ff een ander vraagje waar hebben ze er wel meer verstand van dan? Ach ik zie het al.....

Freggel1,

Ik heb zo?n idee dat ,de hoofd punten hier anders zijn.
Dit is niet negatief bedoelt en kan ook zijn voordelen hebben.
Maar het is al weer opgelost via een andere board,maar dat had je al begrepen denk ik.

En ja de tijd die we hebben is altijd te kort :)

Derk

Misschien is het dan handig om hier de oplossing ook te plaatsen, anders zoeken mensen hier, zien hier geen oplossing erbij en dat is gewoon jammer.

Originally posted by Black Tiger
Misschien is het dan handig om hier de oplossing ook te plaatsen, anders zoeken mensen hier, zien hier geen oplossing erbij en dat is gewoon jammer.

BT,

Wat het grootste probleem was,dat uitrichte op de verkeerde sat.
Dit is voor mij NIET de sirius,maar de Eutelsat W3.
En ik had niet wat meetgereedschap :(,das altijd handig.
Er zijn natuurlijk lieden die dit ook zonder kunnen ,maar is verdomd handig.

Verder zat ik nog wat met de clarke belt te stoeien.
Maar dankzij een mede hobby-?st,die voor mij de boel heeft afgesteld is dat ook weer uit de wereld.

Verder is er een aangepaste handleiding voor een Phillips,waarin stap voor stap is opgenomen hoe je dat moet doen.
Hier kom je een heel eind mee.
Alleen deze is meer als 9 mb ,dus die kan ik moeilijk toevoegen
als bijlage ,denk ik.
Maar hij is te vinden op een collega site (huts),in het kasteel.
Deze handleiding is ook geschikt voor andere ontvangers,ik heb namelijk zelf een Humax!!

Ook is er een site waar je het 1 en ander kan vinden ,zoals : http://www.usals.info/olandese/guidahtml/manuale_tot.htm

en http://thaskull.tripod.com/

Een leuk progje om voor jou uit te zoeken welke sat voor jou het beste is om uit te richten is Gorbtrack : http://members.chello.nl/~berry.walda/GorbTrack_NL.htm

Derk

Klopt, de uit te richten sat is niet voor iedereen hetzelfde.

In elk geval hartelijk dank voor het nog verstrekken van deze uitgebreide informatie!!!

Met z?n allen komen we een heel eind.
En al doende leert men.

Greetings Derk

deze tips zijn altijd welkom.
ik heb in limburg de humax met stab 120,op de sirius sat uitgericht.(met de rotor op de 0 positie)
maar het moet volgens mij de eutelsat w3 zijn.
maar hij draait gelukkig van de 45 oost naar de 30 west.
alleen op de hispa is mijn signaal nog maar 50 %
dat komt door de boom van de buurman.

ps: mensen die de hispasat kijken zonder rotor,dus met een vaste opstelling,hebben die de schotel ook zo schuin hangen?
dat de lnb zo schuin hangt?

daar ben ik wel benieuwd naar.
mischien een domme vraag,maar ik ben wel benieuwd.

alvast bedankt.

Nou heb ik hier twee wokken hangen, 1 voor de woonkamer decoder, en 1 voor de slaapkamer deco...

Beiden met een rotor, en volgens mij beide in dezelfde hoek uitgericht, maar als ik boven op de kleinste schotel kijk, de 64 cm dan is het signaal ± 70%, en als ik hem aan de wok hang die beneden binnenkomt dan is hij ± 120%

En dan te denken dat de schotel die het laagste signaal geeft nu op een plaats hangt die helemaal vrij is van bomen, en de andere in het zichtsveld van bomen en een huis...

Tevens heeft de 64 gehangen op de plaats waar nu de 88 hangt en toen deed de 64 het wel goed, en nu hij vrij hangt laat hij zich moeilijker uitrichten...

Dus al met al, is zoals @Satderk al zegt, het uitrichten van een schotel een precieze en druke bezigheid, zeker als je op dat moment alleen staat, en niet de juiste satfinders tot je beschikking hebt.

Maar dat is nou net het leuke van de hobby. ;)

Originally posted by freggel1
Nou heb ik hier twee wokken hangen, 1 voor de woonkamer decoder, en 1 voor de slaapkamer deco...

Beiden met een rotor, en volgens mij beide in dezelfde hoek uitgericht, maar als ik boven op de kleinste schotel kijk, de 64 cm dan is het signaal ± 70%, en als ik hem aan de wok hang die beneden binnenkomt dan is hij ± 120%

En dan te denken dat de schotel die het laagste signaal geeft nu op een plaats hangt die helemaal vrij is van bomen, en de andere in het zichtsveld van bomen en een huis...

Tevens heeft de 64 gehangen op de plaats waar nu de 88 hangt en toen deed de 64 het wel goed, en nu hij vrij hangt laat hij zich moeilijker uitrichten...

Dus al met al, is zoals @Satderk al zegt, het uitrichten van een schotel een precieze en druke bezigheid, zeker als je op dat moment alleen staat, en niet de juiste satfinders tot je beschikking hebt.

Maar dat is nou net het leuke van de hobby. ;)

Freggel1 ,

Is die 120% een indicatie ,want 100% is toch het meeste ?
Kun je dit verklaren,ben wel even benieuwd.
En als ik het goed begrijp,is die ene op een Phillips en de andere op de Dream.
Of heb je die andere Dream al?
Trouwens ,dit zijn goede cijfers ,toppie.

Derk.

ik heb in limburg de humax met stab 120,op de sirius sat uitgericht
Ik heb er 2 in Maastricht uitgericht, ook op 5 oost (sirius) dacht ik, maar het kan ook zijn dat het 1 west was.
Werken in elk geval perfekt.

Originally posted by satderk
Freggel1 ,

Is die 120% een indicatie ,want 100% is toch het meeste ?
Kun je dit verklaren,ben wel even benieuwd.
En als ik het goed begrijp,is die ene op een Phillips en de andere op de Dream.
Of heb je die andere Dream al?
Trouwens ,dit zijn goede cijfers ,toppie.

Derk.

Yep het is met de Philips als de ene en de dream als tweede, maar voor nu kan ik het niet verder gaan vergelijken want mijn Philips is vandaag bij mij weggegaan hij heeft een nieuwe eigenaar, en de tweede Dream komt er op korte termijn aan, als ik de goedkoopste heb gevonden....

En dan ga ik pas echt spelen met de twee schotels die hier buiten aan de muur hangen ( ik weet het het heeft niks met een dream te maken maar dat is een streven hier! ), nieuwe lnb's en dergelijke liggen al klaar, en een mannetje met deugdelijk materiaal om de boel goed uit te richten is ook al vastgelgd. ;)

En ja die 120% ( eigenlijk 123%) is idd een indicatie, tenminste dat geeft de Philips aan, maar dat wil dan zeggen dat je op het maximale zit, en dat is wel lekker...

Ach zo ,

Je hebt PM.

Enne die 123% ter indicatie ,want in mijn beleving is 100% het maximale wat je kunt krijgen,toch.
Er komt toch geen signaal bij?

Derk

Originally posted by format c:
ps: mensen die de hispasat kijken zonder rotor,dus met een vaste opstelling,hebben die de schotel ook zo schuin hangen?
dat de lnb zo schuin hangt?

daar ben ik wel benieuwd naar.
mischien een domme vraag,maar ik ben wel benieuwd.

alvast bedankt.

In mijn beleving zou een schotel die vast staat ,ook met een schuin oog naar de hispasat 30 west moeten kijken.

Dit heeft te maken met de plaatsing van je schotel op aarde ten opzichte van de transponder aan de hemel.Dus als je in Spanje woont zou hij anders moeten gaan kijken ,geloof ik.

Derk

Originally posted by Black Tiger
Ik heb er 2 in Maastricht uitgericht, ook op 5 oost (sirius) dacht ik, maar het kan ook zijn dat het 1 west was.
Werken in elk geval perfekt.

De positie van een geostationaire satelliet wordt aangegeven door de plek waar hij boven de evenaar staat, boven welke meridiaan hij staat. Bijvoorbeeld de Astra 1 satellieten staan op 19,2 graden oost. als je nu in de atlas kijkt dan kun je zien dat die satellieten boven de plaats Mbandaka in Kongo (Afrika) staat. De Sirius (5 graden oost) staat boven de Atlantische Oceaan in de buurt van Sao Tome (eilandje voor de westkust van Afrika.)

--------------------------------------------------------------------------------

De aarde draait rondom de poolas dus de geostationaire satellieten ook. Deze poolas is voor de draaibare opstelling van belang. Wij laten de schotel draaien om de poolas zodat we dezelfde baan gaan volgen. De poolas loopt recht door de aarde van noordpool tot zuidpool

Azimuth is de hoek tussen het ware noorden en de richting waarin de satelliet van ons uit gezien staat. Azimuth wordt aangegeven in een hoek tussen 0 graden en 360 graden. Azimuth voor de sirius is in Nederland ongeveer 180 graden.

Elevatie is de hoek tussen het aardoppervlak en de richting waarin de satelliet staat, anders gezegd de hoek tussen aardoppervlak en de richting, in het verticale vlak, waarin de schotel moet kijken om de satelliet te kunnen ontvangen.

Declinatie is de correctiehoek die we moeten toepassen omdat de satellieten niet oneindig ver weg staan maar op een relatieve korte afstand van de aarde staan. In onderstaande tekening geeft de rode lijn de poolas op de rotor of polarmount weer en de gestippelde rode lijn de richting waarin de schotel dan kijkt. Zoals je kunt zien is de elevatie naar de satelliet een kleinere hoek. Om dit te corrigeren moeten we de schotel voorover laten kantelen op de polarmount en die hoek heet de declinatie. Deze declinatie is voor alle types schotel gelijk alleen bij off -set schotels zal deze waarde bij de offset hoek verrekend worden.

Gebruik in Nederland de Sirius satelliet als referentiesatelliet(12382H 27500 ?)als je in het Westen woont. Woon je in het Oosten gebruik dan de Eutelsat W-3 welke op 7 graden oost staat(11552H 27500 ?). Een atlas geeft je hierover enig uitsluitsel.

De breedtegraad kan in Nederland vari?ren van 53o30'' op Schiermonnikoog
via 53o15'' stad Groningen
53o00?? Den helder/Assen
52o45?? Hoogeveen
52o30?? Purmerend/Zwolle
52o15?? Hilversum/Hengelo
52o00?? Delft/Arnhem
51o45?? Middelharnis/Oss
51o30?? Middelburg/Helmond
51o15?? Weert
51o00?? Sittard
tot 50o45?? Vaalserberg.

Deze breedtegraad heb je nodig om de kanteling van je rotor ten opzichte van het aardoppervlak mee af te stellen.
Zorg er voor dat de mast of de beugel waaraan de polarmount wordt opgehangen zuiver waterpas/ in het lood staat.
Dit is erg belangrijk want anders is de kans groot dat je afwijkingen krijgt die niet te corrigeren zijn.

Om de hoek te bepalen zou je in het mooiste geval een waterpas met hoekmeter of een echte hoekmeter kunnen gebruiken, je kunt deze hoek ook bepalen door trial and error. Dat is dus de manier die door de meeste mensen gebruikt wordt.
Als je dit gedaan hebt is het zaak om de satelliet te gaan zoeken die het meest in het zuiden staat voor jouw locatie. Woon je bijvoorbeeld op 5 graden oosterlengte dan ga je zoeken naar de Sirius.( Woon je op 28 graden oosterlengte dan ga je zoeken naar de Astra2.)
Hiervoor zul je ook de inclinatie hoek moeten instellen. Simpel gezegd kun je zeggen dat de poolhoek en de inclinatiehoek geven je de elevatie(zie tekeningen)
Als je op deze manier de Sirius gevonden hebt(of de satelliet die bij je past) dan ga je kijken of je een satelliet kunt vinden ten oosten van de Sirius. Hiervoor moet je de polarmount met je ontvanger bedienen. (Stel in de ontvanger wel even de satelliet in die je wilt zoeken[transponder van die satelliet]) Neem hiervoor de Hotbird want dat is een sterke satelliet. Als je de hotbird hebt gevonden dan moet je kijken wanneer je het sterkste signaal hebt. Hiervoor moet je de schotel iets achterover trekken of voorover duwen. Noteer dat in een schema zodat je later kunt zien wat de correcties waren die je moest uitvoeren. Verander nog niks aan de instellingen van de schotel maar ga eerst ook een satelliet in het westen proberen, neem hiervoor de Telecom die op 5 west staat(check voor goede transponder). Kijk ook hier wat je moet doen om het beste signaal te krijgen. Aan de hand van je bevindingen zijn er al een aantal mogelijkheden mogelijk. Deze mogelijkheden zie je in onderstaande tekening.

Als er staat te veel declinatie dan betekent het dat de poolhoek te klein is. Andersom geldt het ook te weinig declinatie betekent een te grote poolhoek. Aan de hand van je bevindingen moet je de polarmount in gaan stellen. Het kan zijn dat je de mount iets op de paal moet verdraaien, of je moet de poolhoek iets verkleinen/declinatie vergroten of je moet de poolhoek iets vergroten/declinatie verkleinen.
De laatste acties moet je zolang herhalen totdat de installatie goed staat afgesteld.

Met Dank aan Pikkie (NDS Moderator ,collegaboard), LeXfiles.

Derk

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan