• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

utp kabel naar schuur

J

janjan

hallo
ik heb naar mijn schuur een een snoer liggen met 6 draden ik wil daar graag internet hebben .
Ik weet dat normaal een utp kabel 8 draden heeft maar worden deze allemaal gebruikt
Wil dit met 6 draden zoja welkedraden moet ik dan niet gebruiken
jan
ps de schuur staat te ver weg voor draadloos internet

Hoi janjan.

Een netwerk kabel tot 100Mb gebruikt maar 4 van de 8 aders.
Dat betekent dus dat een 1000Mb netwerk wel alle 8 draadjes gebruikt.
Maar UTP staat voor Unshielded Twisted Pair.
Nou zal het geen groot probleem zijn als de kabel wel afscherming zou hebben (en dus Shielded zou heten), maar het moet wel per se twisted pair kabel zijn.
Dat betekent dat de kabel moet bestaan uit telkens 2 aders die om elkaar heen gedraaid zijn.
In de echte netwerk kabel zijn die draaiingen zelfs ook per aderpaartje anders, dus het ene paartje zit strakker in elkaar gedraaid als het andere.
Dit word gedaan om bepaalde storingen weg te filteren, en is daarom per se nodig, al helemaal als je zulke grotere afstanden gaat overbruggen.

Met andere woorden: je kan niet zomaar een of andere kabel met genoeg draadjes gebruiken.
In een netwerk kabel worden de paren groen en oranje gebruikt voor dat netwerk.
De paren blauw en bruin zijn reserve (en kunnen eventueel voor iets anders gebruikt worden).

Een paartje bestaat uit de genoemde kleur, samen met een witte draad of een draad die dezelfde kleur met wit heeft.
Als je kant en klare kabel pakt, kun je zien welke aders het betreft.
Linkje naar een plaatje (kilk!)
Zie je dat het groene paartje als enige de twee draadjes niet naast elkaar in de stekker heeft zitten ?

Homeplug netwerk dingen heten die.:)

Inderdaad de Homeplug maar let wel op dat beide homepluggen op de zelfdegroep zitten anders is de werking niet altijd te garanderen.

hm zelfde fase zul je bedoelen

je krijgt 2 draadjes binnen en alles wordt vertakt via zekeringen naar diverse groepen.

Alleen als je drie fasen binnenkrijgt (meestal krachtstroom) dan pas loop je het risico dat je lichtnetwerk verdeeld wordt over meerdere fasen

Nee helaas gaat er veel signaal verloren in de groepenkast vooral de oudere groepenkasten leveren veel problemen op voornamelijk bij de 200mbps versies.
Maar ook de zelfde fase is belangrijk want als er een andere fase in huis is werkt het helemaal niet.

ik denk dat janjan er de brui aan heeft gegeven. of hij is met vakantie

Hij is naar de bouwmarkt geweest, een groepenkast gekocht met 1 fase, en een setje homepluggen. :biggrin: ;)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de geboden hulp het juiste geweest is voor meneer.

waarschijnlijk heeft ie zich van bouwmarkt vergist en heeft ie butt pluggen gekocht

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan