Vaag satellietprobleem met Dreambox!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.292
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb een bijzonder vaag probleem met de Dreambox.

Gisteren wilde ik namelijk een scan doen van de Astra 2A op 28.2 oost en tot mijn verbazing stond deze satelliet helemaal niet in de lijst.

Dus met FTP naar de Dreambox toe en de satellites.xml maar eens bekijken dan.
Deze had echter geen probleem, in dat bestand staat netjes de 28.2 oost incl. de transponders vermeld.

Concluderend:
1.) De 28.2 oost staat incl. transponders in de satellites.xml vermeld.
2.) In de setup bij de Satellite Configuration staat hij ook in de lijst erbij.
3.) Bij manual transponderscan staat hij er ook bij.

Maar bij Satfind, Automatic transponderscan en Automatic multisat scan staat hij er NIET tussen.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe dit probleem op te lossen is?

bt is het signaal wel goed want anders vind hij hem niet ik heb het zelfde probleem gehad met de tecnisat met 4 in een lnb en dat schilde maar 2 mm op de schotel in de 30 graden hoogte range
gr frans

Dit probleem heeft toch niets te maken met de afstelling van de schotel. dit is een administratieve fout.

Ik heb dit ook ooit eens gehad met HOTBIRD en heb toen met dreamedit de zenders uitgelezen en een factory reset gedaan en de boel weer terug gezet. Wat er precies aan de hand was? Geen idee.

bt zegt dat hij met een handmatige scan niks vind dan neem ik aan dat hij geen signaal ontvangt
gr frans

Neen ik schreef dat als ik voor manual scan koos, dat de satelliet dan wel in de lijst erbij stond, maar als ik voor automatische scan koos, dat de sat niet in de lijst erbij kwam.

Dus ik heb nog niet eens een scan gedaan. Ik kan geen scan doen omdat de satelliet er gewoonweg niet tussen staat, hij gaat van 26 oost naar 36 oost, maar toch bedankt voor het meedenken!
Het bleek inderdaad een administratief probleem te zijn.

Klukje gaf me de oplossing waarvoor hier nogmaals harstikke bedankt!!! Scheelt mij weer een factory reset en de boel weer opnieuw er in kiepen.

Het bleek een verschil te zijn tussen de satellites.xml en ergens iets in de settings die de satelliet een andere naam gegeven had, hoe dat kan is mij een raadsel want ik gebruik al jaren dezelfde lijst die ik zelf aanpas.

Dit was de oplossing:
1.) Ga naar menu->setup->service searching en open de satellite configuration.
2.) Ga nu naar de astra 2a en kijk hoe hij genoemd is, bij mij was dat Astra/Eurobird.
3.) Ga op die naam staan (selecteer hem) en klik op OK.
4.) Nu zie je weer een lijst met satellieten, kijk of hij daar ook in staat maar dan met een andere naam. Dat was het geval hij stond daarin vermeld als Astra2.
5.) Selecteer die naam, klik op ok en dan op save.

Dat heb ik zo gedaan en hups, de sat komt nu weer overal voor waar ik hem miste.

Hoe het nu kan dat dit opeens weg was c.q. verandert is mij een raadsel, maar ik ben erg happy dat het opgelost is zo snel, met dank aan Klukje!

Soms komt de satellites.xml mee met een install via addons als je een nieuwe settingslijst download. Zodoende ontstaan er 2 verschillende lijsten.
En in de ene lijst staat 28.0 en de andere 28.2 graden?

Advies is om een back-up te maken van je satellites.xml.

Grt. Parabolica.

p.s. ook Klukje heeft mij toen geholpen.

Tja, als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik nooit een nieuwe settingslijst download maar al jaren eentje van mezelf gebruik.:)

Wel is het zo dat de Astra 2 (op 28.2) in de satellites.xml staat en tevens de Astra/Eurobird op 28.5 volgens de satellites.xml en daar raakte hij schijnbaar van in de war. Vreemd echter dat dit nooit eerder gebeurd is, maar ach, zo ik weer wat bijgeleerd.;)

Ach joh, excuses zijn daarvoor echt niet nodig hoor, dat overkomt ons allemaal wel eens, ondergetekende inclusief hoor, dus geen probleem.;)

Achteraf bleek bovenstaand toch niet de oplossing in mijn geval.
Ik zag de satelliet weer in de lijst en dacht dus dat het probleem voorbij was en heb niet verder gekeken. Niet dus. Gisteren pas ging ik namelijk eens scannen en daarbij kwam er maar geen lock en sync.
Wat bleek, als ik van 23,5 oost naar 28.2 oost draaide, dan draaide de schotel inderdaad, maar in plaats van naar links, hetgeen zou moeten, draaide hij naar rechts.

Vervangen van satellites.xml door andere versies bleek allemaal niet te helpen, mijn eigen versie dus maar weer teruggezet.
Ergens moest er iets toch gecombineerd zijn met die satellites.xml en dat bleek het bestand "services" te zijn, waar de 28.2 helemaal niet meer in voor kwam.
Deze dus vervangen, maar nog draaide die motor de verkeerde richting uit, terwijl hij bij alle andere satellieten goed werkte.

Bij nader onderzoek bleek hij niet gewoon naar rechts te draaien, maar netjes naar het nulpunt alsof ie niet begreep waar de 28.2 dan zou zijn.
Daarop de GotoXX funktie eens uitgeschakeld en wat bleek? Juist er waren maar liefst 3 motorposities opgeslagen waaronder iets van 28.4. Na het wissen van deze posities liep alles weer als vanouds.

Uiteindelijk bleek het probleem dus een combinatie van het services bestand en opgeslagen posities in de motor te zijn.
Het is me echter een raadsel hoe die posities opgeslagen zijn kunnen worden.
Ik zit zelf al tijden niet meer in het motor menu en de jongste dochter (11) die wel slim is met het apparaat, gaat zover de menustructuur niet in. Blijft vaag.

Misschien allemaal niet zo heel interessant, maar mocht een meelezer dit probleem eens tegenkomen, dan zijn er nu twee oplossingen.
De oplossing die ik kreeg van Klukje (alhier beschreven) en de tips die hierin staan.:)

Dit is wel degelijk interessant want ook bij het opnieuw installeren van settings op een Dream blijkt de lijst voor problemen te zorgen. Dus na jouw ervaring en bevindingen zou je dus van beide (satellites.xml en services) een backup moeten maken als het allemaal eerder goed werkend is ingesteld. Ik heb pas nog een Dreambox 7020 geinstalleerd en ook daar was astra 28.2 foetsie? Na handmatig instellen draaide het weer.

Grt. Parabolica

Ik bedoelde eigenlijk dat het wellicht niet meer zo interessant was voor die dit al weten, maar ik drukte me wat ongelukkig uit.

Maar uiteraard wel interessant voor mensen die meelezen danwel op andere wijze er profijt uit kunnen trekken.

Dus het is dan toch fijn om te horen dat er toch weer iemand nut van heeft gehad.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan