Vanaf buiten naar mijn pc cq dreambox

N

NPersijn

Kan iemand mij vertellen hoe ik vanaf mijn werk bv. op mijn pc en/of dreambox kan komen?

Ik heb kabelinternet via @home.
een linksys router WRT54G
Een Dreambox DM7000S
En een pc.

Waarom?

Ik kan op deze manier mijn VCR functie instelllen op de Dreambox.

Graag antw. op een simpele manier.

Groetjes

Norman

Laat je router enig inkomend verkeer door? Dat moet je eerst even checken...

Gebruik hiervoor NAT (Network Address Translation).

Als het goed is kun je dit in je Router aangeven.
Hier geef je op wat je intern ip nummer + poort is en wat je extern ip nummer + poort (nummer dat van buitenaf benaderbaar is).

Vraag: wat voor router heb je?

Je hebt thuis niets draaien voor de buitenwereld, zoals webserver ofzo, had ik begrepen. Voor als er een router tussen je internet en eigen netwerk zit, wat voor een router is dat dan?

Router:
Volgens de handleiding, kan de daar aan port-forwarding doen?

Als we weten wat je hebt, kunnen we wat specifieker naar de oplossing werken.

een linksys router WRT54G

Onder Cecurity VPN staat
IPSec Passthrough: Disable

PPTP Passthrough: Disable

L2TP Passthrough: Disable

Moet ik hier iet veranderen?

Als je met de webbrowser contact maakt met de router, zit er volgens de handleiding, een nette mogelijkheid om overzichtelijk portforwarding in te stellen (blz. 57).

Voor http verkeer kan je daar instellen dat verkeer voor port 80 direct door gaat naar je Dreambox. Het ip-adres van de Dreambox moet daar dus ingezet worden, als adres waar het naartoe ge-forward moet worden.

Doe dit voor zowel tcp als udp.

Originally posted by satlinkies2
Ik heb net gekeken, maar @home laat geen servers toe.
Daarom ging ik er vanuit dat er nog geen server draaide. Maar dat is iets anders dan portforwarding. Dat stel je zelf in.

Het is alleen lastig als je steeds een ander ip-adres zou krijgen. Want je gaat met het progje, of browser een verbinding maken met het ip-adres wat je (op dat moment) van de provider hebt gekregen. Dat probleem is redelijk te beperken door je verbinding altijd open te laten staan. (Een vast ip-adres is daarom toch wel erg handig.)

Omdat je dynamisch een adres krijgt, kan er bijna niet anders gezegd worden, dan dat een server niet is toegestaan. Dan moeten ze voor jou gaan bijhouden, welk adres je op welk moment hebt, en daar een naam aan hangen. Je zou dan alleen via hostname contact kunnen maken, om niet per ongeluk bij iemand anders op de server terecht te komen.

Het wordt alleen lastig, als je bij de provider al via NAT op een private range zit, en daar niets wordt doorgelaten. En dat is niet zo bij @Home.

Ik ken ook iemand die via @home een kabel abbo heeft en hij kan wel servers draaien.. mag niet maar oke.
Dus de vraag is... hij jij ook een public ip-adres? Dan kan het wel. Alleen heb je dan nog wel het probleem dat deze regelmatig veranderd (weet de termijn niet).
Er zijn ook services waarmee je b.v. dreambox.homeip.net kan koppelen aan je dynamisch ip-adres.. kijk maar eens bij internet.pagina.nl of netwerk.pagina.nl ofzo.. misschien heb je daar iets aan...

Wat doen we weer moeilijk terwijl het niet hoeft.:)

@Satlinkies: NAT heeft hoofdzakelijk met verkeer naar buiten te maken, zoals je zelf al aangaf Network Adress Translating, d.w.z. je interne ip adres word vertaalt naar je externe ip adres.
NAT is geen portforwarder wat je hier wel nodig hebt.

@_PM: Je hebt gelijk. Dat je geen servers -mag- draaien van @home wil nog niet zeggen dat het niet kan. Een mailserver draaien op de standaard poort gaat niet, maar de dreambox kun je instellen op een willekeurige poort.

@NPepijn: Wat je dus moet doen is in je Linksys router configuratie gaan kijken en daar zoals Kerstkonijn aangaf portforwarding instellen.

Mogelijkheid 2 is dat je hem in de router als "virtuele server" aangeeft, maar port-forwarding is veiliger.
Als het alleen maar om de bereikbaarheid van de doos is vanaf je werk dan is het niet zo'n probleem, dan zou je voldoende hebben om poort 22 te forwarden naar je dream en dan middels securecrt of bijv. putty middels een SSH verbinding naar je dream te gaan (telnet sux).

Ik neem aan dat je meer wilt, in dat geval zul je even moeten kijken welke poorten gebruikt gaan worden en zorgen dat deze geroute worden naar de dream door de router.

V.w.b. @home heb je weinig te maken met dynamische ip adressen. Het staat wel dynamisch ingesteld maar over het algemeen hou je hetzelfde ip adres, zeker als de verbinding met de router er altijd gewoon is.
Dus het ip adres is de kleinste van je zorgen.:)

OK, ik heb de functie port-forwarding gevonden, echter hoe kom ik te weten welke poorten ik open moet zetten?

Norman

Dat zou moeten staan in de documentatie betreffende de utility die je gebruikt.

Als het daar niet in staat dan zou een methode zijn om:
1.) commando netstat -an geven en kijken wat er staat
2.) de utility te activeren
3.) commando netstat -an opnieuw te geven en dan te kijken wat er bij gekomen is.

Of een portsniffer gebruiken.

Waarschijnlijk is navragen bij mensen die er bekend mee zijn een betere optie. Misschien dat hemertje er iets van weet?

Ik zag dat de DB via poort 23 zijn key update deed.
Echter wanneer ik via HTTP of FTP naar de DB wil gaan, welke poorten gebruikt hij dan?

Groetjes

Norman

De standaardpoorten (weet niet of dit op dream ook zo is)
HTTP poort 80
FTP poort 21

Poort 23 is normaal de telnet poort. Als je dus de updates of communicatie daar overheen ziet gaat, dan werkt het dus via telnet, niet echt verstandig om daar een poort naar open te zetten, tenzij je die beperkt op ip adres.

Ik heb verder niks veranderd op mijn DB. Wanneer ik key-update doe gaat dat via poort 23. Tenmiste dat gaf netsat -an aan.

En dat gaat zo naar buiten toe internet op?
Naja, is niet zo erg, als ie naar binnen toe dan maar dicht staat.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan