var leegmaken

V

veldmuis

Mijn ontvanger een dreambox 7000 geeft aan dat var al voor 92% vol is heb geprobeerd met DCC enkele bestanden te verwijderen, maar als ik op de rechtermuis knop klik kan ik de bestanden wel hernoemen maar niet verwijderen, wie weet een oplossing?

Heb je er geen HD inzitten of er een usb stick aanhangen?

Als je teveel "addons" en emu's gedownload hebt dan loopt idd je var vol, gewoon zorgen dat je er een stick aan hangt en even een swapfile maken, dan is jou probleem met en te volle var voor eens en voor altijd over. ;)

ik heb er een HD inzitten, heb via het menu van de dreambox een swapfile aangemaakt van 256 mb, wat moet ik verder doen om de bestanden die ik nodig ben in de swapfile te zetten?

Je hebt geen stick nodig, met een HD gaat het ook gewoon.
Je krijgt overigens je bestanden niet in je "swap" gezet maar wel in je /var directory die op de HD kan.

Veel images, zoals ook de Hydra hebben een optie "move addons to hdd" of soortgelijke titels.
Afhankelijk van je image kun je zo je addons naar je HD verplaatsen. Wel is het zo dat het met een HD soms iets trager kan werken omdat als deze stil staat, hij even moet opspinnen en er zijn mensen die een hd wat geluid vinden maken, zelf heb ik daar geen last van.

Als je echter de /var folder naar de HDD verplaatst kun je er net zoals bij een USB stick veel meer emu's en addons op plaatsen en heb je weinig last ervan dat ie vol raakt.

Als je aan de onderkant wat viltplakt (zoals dat van onder stoelpoten) Dan scheelt dat een slok op een borrel.

Suc6

;)
Nr.10

de var folder staat bij mij op de hdd maar kan daar via dcc geen map verwijderen die in var staat.

Nee logisch want die behoren tot het systeem, er zijn wel diverse mappen die je leeg kunt maken, zoals /var/tmp en /var/etc en /var/keys maar ik zou dat middels ftp doen bijv. via de FTP funktie van Total Commander.

Maar waarom zou je die leeg willen hebben? Is die HD zo vreselijk klein of heb je er zo vreselijk veel opgezet?
Je kunt ook een backup maken van je config bestanden en daarna de HD opnieuw formatteren.
Dan opnieuw een swapfile aanmaken.
Daarna de emu's weer installeren en je configs weer terugzetten en dan ben je ook klaar.

Ja inderdaad de hdd was bijna vol doordat ik er nogal wat films op had staan, en dat heb je 120 gb toch sneller vol dan je denkt, heb de films verwijderd en nu geeft hij de melding van een te volle var niet meer aan, hartelijk dank voor de reactie,s

Originally posted by Black Tiger
.
Je krijgt overigens je bestanden niet in je "swap" gezet maar wel in je /var directory die op de HD kan.

Veel images, zoals ook de Hydra hebben een optie "move addons to hdd" of soortgelijke titels.
Afhankelijk van je image kun je zo je addons naar je HD verplaatsen.

Ik ben even het spoor bijster nu ik dit lees, als je toch een swapfile maakt dan kun je daar toch de addons naar toe verplaatsen? En daarna loopt het percentage van je var toch terug? Of zit dit zoals als jij nu zegt in de image gebakken..

Want waarom is het dan zo als ik bij mij geen swapfile maak en de addons niet verplaats dan mijn var ook vol loopt?

Er is een verschil tussen swap en /var.
De /var is een directory en de swap is een swapfile, net als bij je windows, daar zet je toch ook geen bestanden in?
De swapfile zorgt er uitsluitend voor dat hij gebruikt kan worden als "extra geheugen" zodat je wat meer fysiek geheugen vrij hebt om applicaties te draaien.

De /var directory staat normaal in je flashgeheugen waar ook je firmware staat. Aangezien de hoeveelheid flashmemory in een 7000 niet zo groot is, zal ook je /var sneller vol zijn, omdat die maar virtueel is, want hij zit in de flash.
Vandaar dat je een /var aan maakt op je hd of op je usb stick, da is hij fysiek, dus heb je fysiek een bepaalde ruimte.

Stel je voor je maakt op je usb stick van 512mb een swapfile aan van 256 mb. Dan heb je dus (effe simpel uitgelegt) nog 256mb over voor je /var directory (om je addons en emu's in te zetten). Die 256 mb heb je niet aan flashruimte, want als ik het me goed herinner is de flash van een 7000 slechts 32mb waarvan de firmware al iets van 6 mb opslokt.
Zie je het verschil?:)

Ik lees mee met deze mini cursus.

Als ik het goed begrijpt kan je dus zelf bepalen tijdens het aanmaken hoe groot je swapfile wordt.

Moet je dat dan ook bij de var file doen of gebeurd dit automatisch zoals je schrijft het naar de var en vol is vol.

;)
Nr.10

Hiihihi.
Nummer 10 je begint het te begrijpen.

De swap file, die kan jij bepalen hoe groot die moet zijn.
De /Var is afhankelijk van de grote die hij nodig heeft.

een heel slecht voor beeld, we gaan door met de memory stick van BT.

Swap file 256 MB, dan hebben we nog 256 MB vrij op dat ding.

Nu ga je de /Var moven naar je Memory stick, maar daar kan jij geen grote van bepalen. Ligt aan wat de /Var opdat moment gebruikt. Nu kan je zoveel add-ons toevoegen tot je Memory stick vol is.

Dus ongeveer 256 MB aan add-ons.

BT is goede leermeester, voortaan gaan wij hem Professor BT noemen. Heeft iets met respect te maken en dat heeft hij verdient.

Groetjes van Bertje,
hij die nog steeds leert, maar opzoek is naar het boekje "Hoe leer ik het af". Nog niet gevonden trouwens.

Kijk en door zulke uitleg begrijp ik het nu ineens ook, zie ik meteen wat ik in den beginne met mijn dreambox fout deed , ik maakte wel een swapfile, maar ik vergat de var te verplaatsen.

Weer iets bijgeleerd.

Okido, nog even deze aanvulling dan naar aanleiding van de vraag.

Momenteel is het nog niet zo dat je zelf de grootte van de swapfile kunt bepalen, sommige images geven hier wel meer mogelijkheden voor, bij de Rudream kun je zelf iets invullen maar volgens mij pakt hij niets wat boven de 256 ligt, maar dat zou men even moete proberen.

Bij de Hydra kun je uit diverse opties kiezen met als maximum 256mb en da's eigenlijk ook al voldoende.
Als je bekijkt dat een linuxpc met oude versie linux maar iets van 386mb aan swap gebruikt en de huidige versies niet veel meer, dan is dat toch wel een heel verschil met wat windows nodig heeft.:)

Enne... thanks voor het respect Bert50, doch ik geef alleen daar antwoord waar ik iets van weet, voor professor ben ik nog niet slim genoeg.:)
Maar toch wel aardig aangeboden van je.:biggrin:

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan