Verdwenen Gb's

S

Sat_marc

Hallo,

Ik wil een image van mijn harde schijf maken. Daarvoor heb ik de schijf opgeschoond om zo min mogelijk dvd's te gebruiken. Daarna heb ik de "prullebak" geleegd. Ik gebruik Windows XP Professional.

Nou ben ik even gaan rekenen. Onder Properties in de Explorer zie ik een 149 Gb NTFS-schijf waarvan 13,4 Gb gebruikt is. Vervolgens ben ik de grootte van de rootdirectories en rootbestanden gaan optellen. Eerst verborgen bestanden en systeembestanden op "aan" gezet in Tools, Folder options, tabblad View. In hoofdlijnen kom ik het volgende tegen:

- pagefile 1,5 Gb (root).
- directory documents 0,9 Gb.
- directory program files 5,2 Gb.
- directory windows 1,8 Gb.

Totaal: 9,4 Gb.

Per saldo ontbreekt er 4 Gb. Wat zie ik hier over het hoofd?

Sat_marc

Hebbie partities? Zoja, dan heb je verlies.
Heb je ook rekening gehouden met het feit dat windows ietsje anders "telt" dan anderen?
Ook rekening gehouden met de 1000->1024 telling bij HD's?
Wat ik ook mis is de telling van de directory "system volume information...." waarin de backup staat.

Ik heb de C-schijf niet onderverdeeld in andere partities. Ik zie wel een directory System Volume Information. Als ik daar op ga staan is die 0 bytes groot.

Bij het omrekenen heb ik gerekend met 1024.

Ik heb het nog maar weer een keer nagerekend:

- De Explorer geeft Used space 13,4 Gb. aan (c-schijf, rechter muisknop, properties).

- Vervolgens tel ik in de root-directory de directories en bestanden bij elkaar op. Ik kom tot 9,4 Gb.

- Rekenkundig ontbreekt er 4 Gb.

De schijf is een WDC WD1600LB van 149 Gb.

Nu nog een keer geprobeerd met Systeeminformatie van Norton:
- 149 Gb vaste schijf (groen)
- Gebruikt 13,4 Gb (blauw)
- Selectie (inclusief submappen) 9,4 (rood)

De vraag blijft: wat is het verschil tussen de geselecteerde bestanden/mappen en de gebruikte schijfruimte? Ook hier is er een gat van 4Gb.

Sat_marc

Als je een Norton Protected recycle bin hebt (bij gebruik van Norton Antivirus) moet je "Purge" doen, dan krijg je de GB's terug.

Als het niet is wat Bigfoot zegt, denk ik toch dat het in het system volume information zit.
Want die staat standaard op 0 bytes. Geeft ook niet aan wat er in zit omdat je geen rechten hebt om er in rond te snuffelen.

Wat je wel eens zou kunnen proberen, zuiver uit nieuwsgierigheid, om met een dos diskette op te starten met de utility ntfsdos, dan kun je ntfs schijven lezen.
In principe heb je dan ook geen last van rechten omdat in dos is opgestart en zou je kunnen zien of en zoja hoeveel er in die SVI directory zit.:)

Bigfoot1972 kon het wel eens bij het rechte eind hebben, hoewel ik niet weet wat hij precies met "purge" bedoelt.

Ik heb een Prullebak met Norton Protection en draai Norton Antivirus Auto-Protect. Bij de Properties van deze Prullebak zie ik Space reserved 3,99 Gb staan. Da's toevallig!

De suggestie van Black Tiger is ook een aardige. Tenzij er een kaartlezer op de plaats van het diskettestation zit, zoals bij mij.

Sat_marc

als je het echt wilt weten waar die "verborgen fGbeetjes" zitten dan doe het volgende:

Open in windows de dos opdrachtprompt.

Geef de opdracht

cd\

Je komt nu in de root van de C drive:
C:\>

Geef nu het commando:

dir /s > files1.txt
dan
dir /a/s > files2.txt

Open deze 2 files met kladblok en scroll helemaal naar beneden en zie het verschil in de gebruikte Gbeetjes

En nu op zoek naar de verschillen in de 2 files en je weet waar je "verdwenen" Gb-tjes zitten

Duurt effe maar dan weet je het ook

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan