vier russen in je pc

S

Satslope

Ik heb gelukkig die russen niet.

Maar ik krijg dus ook mail die zogenaamd van mij afkomt, en laatst zelfs een waarschuwing van een of ander instituut waar ik een mail met een virus naartoe zou hebben gestuurd.

Die jodokussen gebruiken gewoon mijn email adres. Hier is niks aan de hand, dat ding al een paar keer gescand met de nieuwste definitie files..

En dan heb je nog die mailtjes dat je 25 miljoen dollar op je rekening kunt krijgen. Als ik die krijg dat vraag ik af: kan ik die vent z'n mailadres niet aan dat virus koppelen LOL ??

Is al eens beschreven, die "judokussen" maken gebruik van het adresboek van de geinfecteerde pc en maken van die adressen gewoon "from" adressen en ja dan kun je wel eens mailtjes van jezelf met virussen tegen komen.;)

Maar dat idee om virussen te koppelen aan email adressen van die spammers dat lijkt me wel wat.:biggrin:

Ik heb gelukkig die russen niet.
Maar ik krijg dus ook mail die zogenaamd van mij afkomt, en laatst zelfs een waarschuwing van een of ander instituut waar ik een mail met een virus naartoe zou hebben gestuurd.

Die jodokussen gebruiken gewoon mijn email adres. Hier is niks aan de hand, dat ding al een paar keer gescand met de nieuwste definitie files..
Heb ik sinds een paar weken ook last van op één e-mail adres.

Ik gebruik, voordat ik mijn mailprogramma opstart, het proggie Mailwasher.

Hiermee kan je de mail bekijken en verwijderen op de mailserver van je provider. Hierbij kan je hem gelijk op de blacklist zetten en de afzender wijs maken dat je e-mail adres niet bestaat.

Zo krijg je geen vervuiling op je PC

Ik gebruik het progje "Spampal". Dat is een zelflerend progje, dat alle spam in een directory gooit van je keuze bv "Spambox". Dus niet meer in je Inbox. In het begin moet je nog wel even controlleren of er bekenden in je spambox terecht komen. Die kan je dan aan de "Whitelist" toevoegen. Naar verloop van tijd heb je er geen omkijken meer naar. Alleen je spambox in één keer leegmaken. Er komen regelmatig "Spam updates" van de makers van het progje.

Bedankt voor de tip Cluyveduycker, dan ga ik dat programma eens bekijken.

Ik heb hier ook Mailwasher pro draaien, maar toch bevalt ie me niet 100%. Het bouncen wil nooit echt lukken, en je moet toch telkens weer opnieuw controleren, het is dus niet zelflerend.

Maar met 1 probleem blijven we wel zitten.

Dit soort programma's blokkeert adressen die in het "from" adres staan.

Stel nu iemand heeft info@satellitefun.org in zijn adresboek staan en zijn pc is geinfecteerd. Zelf heeft hij het email adres iemand@planet.nl.

Het virus zal nu een geinfecteerde email sturen met in het "from" gedeelte info@satellitefun.org zodat hij lijkt alsof hij van ons afkomstig is.

Pas als je in de header van de mail gaat kijken zie je dan het volgende:

received from: info@satellitefun.org (epcdd1032.planet.nl 111.222.333.444) waarbij de 111.222 etc. voor het planet.nl ip adres staan en je dus ook hier pas aan de hostname kunt zien dat het van een planet user afkomstig is.

Ga je dit nu blacklisten in Mailwasher, zal Mailwaser info@satellitefun.org blokkeren, terwijl die helemaal onschuldig is. Dit soort grappen gebeurd momenteel veelvuldig omdat de virussen gewoon iemand of iets uit het adresboek gebruiken, ze maken zelfs random adressen aan zoals "support@satellitefun.org" terwijl dit email adres niet bestaat. Het voorbeeld Satfun is hier maar een voorbeeld maar zo gebeurd het dus met tienduizenden email adressen.

Op die manier blokkeer je onschuldigen.

Hoe gaat Spampal hier mee om?

In feite zou je een programma moeten hebben wat een check doet op de headers en als het email adres dan niet met de dns gegevens klopt of hostname, deze apart zetten of verwijderen.

Ik had hier echt de laatste dagen nog al meer virus emails, opgelopen tot 150-180 per dag.

Op de twee servers waar de meesten vandaan kwamen (fun en een ander board) heb ik nu procmail en spamcop geinstalleerd en nu is het vrijwel voorbij. Volgens mij controleert spamcop wel op de headers.

Maar lijkt me toch interessant om te weten hoe een programma als Spampal hiermee om gaat.

Wat jij beschrijft heb ik met Spampal nog nooit bewust gezien. Ik heb eerder het idee, dat er naar "Subject" gekeken wordt. Staan daar bepaalde woorden in, wordt de e-mail geblokt. De blacklist / whitelist bestaat uit e-mailadressen en niet uit IP-adressen.

Het nadeel van Mailwasher Pro vind ik, dat je steeds ontvangen e-mails moet aanvinken of ze wel of niet door mogen, ofschoon er wel "Friendslist" bestaat.

Het voordeel kan zijn dat Mailwasher ook kan bouncen, waardoor de afzender kan denken, dat het mailadres niet meer bestaat.

Bij Spampal open je de Spamfolder en ziet een één opslag of er iemand verkeert geland is. Die verplaats je dan in je inbox en voegt het adres toe aan de "Whitelist". Vervolgens leeg je de spamfolder in één keer. Na een paar weken staat iedereen in de "whitelist" en heb je er maar weinig omkijken meer naar. Het enige dat het programma doet is het woord **SPAM** toevoegen aan het "Subject" indien het om spam gaat. Via een "Rule" kan je dan zelf zeggen: Als het "Subject" **SPAM** bevat, gooi de e-mail in de spamfolder.

De naam van het programma is ook de link.

Aha, naar subject is ook wel interessant, alleen moet je dan dus toch wel wat uitkijken.

Bij Mailwasher werkt het bouncen meestal niet, althans bij mij niet, en het verhaal van aanvinken klopt wel, maar niet als je een adres in de blacklist zet, dan zet ie hem automatisch op delete.

Het probleem bij Mailwasher vind ik meer dat de te deleten berichten tussen de gewone berichten in komen te staan en moet je op die manier alsnog de lijst steeds nakijken.

Als spampal dat in een aparte spamfolder zet, dan heb je tenminste je gewone mails overzichtelijk bij elkaar, en ook de rommel, dat werkt een stuk sneller. Ik ga hem in elk geval eens uitproberen, alhoewel ik moet zeggen nu een heel stuk minder last te hebben van het gehele gedoe sinds op de server van me procmail in combinatie met spam-assassin draait.

Bedankt voor de uitleg!

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan