virus of spam

T

tendoryu

ik heb een raar probleem
als ik mijn computer opstart dan begint die naar een 100 tal weet ik veel naar waar
berichten te sturen
en ontvangen
en mijn ganse scherm verschijnt dan van norton scannen van bericht
allemaal op elkaar en langs elkaar

ik heb vanalles geprobeert
eerst de verbinding verbreken en dan pas kan ik werken met de computer
toen ben ik gaan scannen
met adware en met hitman pro en met norton zelf scannen en nog enkele
spyware nuker enz
maar het probleem blijft als ik dus de computer terug aanslijt op internet en de computer herstart begint het spelletje weer
heeft nog iemand zoiets meegemaakt of weet iemand een oplossing

alvast bedankt
tendoryu

Geen idee wat het zou kunnen zijn.
Is norton wel up to date??
wat is de uitkomst van de scan met adware?
Zelf zou ik de pc opnieuw formateren, en herinstaleren.

Heb je wel opgestart naar veilige modus als je gaat scannen ?
Dat kan nogal eens een verschil maken.
Je kunt ook opstarten in veilige modus met netwerkondersteuning.
Het is heel waarschijnlijk dat je dan de genoemde problemen niet zult zien.
Wanneer je dit doet, kun je namelijk ook eens door panda of trendmicro een online scan laten verrichten.
Algemeen geldt overigens dat je dat best eens in de zoveel tijd kan laten doen.
Je zou nogal eens verbaasd kunnen zijn wan wat er zoal nog gevonden word, ook al heb je "een goede" scanner.
Zelf zou ik hier dus echt helemaal induiken en in het register en de windows opstart bestanden gaan zoeken of er iets start wat ik niet ken en / of een hele rare naam heeft.
Gewoon zomaar wat tekens achter elkaar als thjkestd.dll bijvoorbeeld, of een bekende naam met een "spelfout" zoals trafic.dll bijvoorbeeld.
Maar das een hele klus (wel leerzaam overigens).
Je kunt dan best niet gelijk die verwijzing weghalen, maar m dusdanig bewerken dat je m snel kan herkennen, en waardor de verwijzing niet meer klopt en ie dus niet werkt.
Elke keer dat je wat verandert even uitproberen.
Of eerst alles veranderen en dan proberen tot je probleem terug komt maar das meetal niet zo slim.
Vaak maakt rotzooi namelijk een paar kopietjes van zichzelf met een andere naam zodat je het niet redt met 1 bestand wissen.

Ik ben het MAS & Kweetniet eens

En haal Norton er is af en zet er een goede scanner op norton vind namelijk niet alles.

Goede gratis virus scanners AVG , Antivir & Avast
Een hele goede betaalde is NOD32 en is soms wel eens ergens te vinden op een andere manier.

Tja Hitman pro ik wil er niet veel woorden aan kwijt erzitten goede programma's in maar ook een aantal die ik niet op mijn PC's wil tegen komen.

Die online scans zullen het probleem wel verhelpen want dit ruikt wel erg veel naar een spamvirus.

Mocht dat niet lukken dan kan een Hijackthis log hier ook wel eens wonderen verrichten.

Trek je internet kabel eens uit de pc voordat je hem start (want dan kan ie tenminste geen mails versturen) en doe dan het volgende:
start->uitvoeren->msconfig
dat msconfig moet je dus intypen en dan op OK klikken. Ga dan naar het tabblad "opstarten" en kijk of je daar vreemde dingen tegen komt, of dingen die goed lijken te zijn maar toch verdacht voor komen, bijv. xpserver of voorbeelden die Mas3 al aanhaalde.

Mocht je niet zeker zijn van je zaak kun je ook hier posten waar je niet zeker over bent. Maar zoals gezegd, waarschijnlijk zal die online scan van Panda en/of Trendmicro wel voldoende zijn om het probleem te achterhalen.

Verder inderdaad Norton uninstalleren, volledig (want die laat altijd veel puin achter) en een betere virusscanner installeren zoals de reeds genoemde NOD32. Mocht je daar niet aan weten te komen dan is sowieso de gratis AVG ook nog altijd een betere optie dan Norton.

ok bedankt zal het dadelijk eens uittesten

groeten tendoryu

het jammere van als ik norton verwijdert is
dat ik niet meer gezipte bestanden die corrupt zijn en die dan naar de prullemand gestuurt worden er terug uit kan nemen

tendoryu

Nog iets: NOD32 en Hitman Pro gaat niet echt lekker samen. In Hitman Pro zit nl. ook NOD32, die je wel kan uitschakelen. Zoals anderen al aangaven: kiep Norton er gelijk af. Er zijn verschillende versies van, die allemaal weer op een andere manier verwijderd moeten worden. Beetje uitzoeken dus. Dan AVG of Avast erop zetten. Als je toch iets binnen krijgt dan is een scan met Panda inderdaad goed of de trial versie van Ewido. Als je dan toch bezig bent met opschonen: sloop Hitman Pro er compleet af en installeer wat afzonderlijke onderdelen, zoals Ad-Aware en Spybot Search & Destroy. Daarnaast nog een nuttig, maar wat onbekend malware scannertje: a-squared. En uiteraard een firewall: voor XP werkt Sygate goed.

Nog een paar tips: heb je MSN? Slopen maar! Heb je Acrobat: idem dito. Er is sinds kort een veel fijnere reader nl. Foxit, die veel sneller werkt en ook veilig is. Werkt met elke browser. Heb je IE? Installeer dan Firefox en ga die gebruiken. Installeer dan ook de NoScript extension voor Firefox, die houdt een hoop ongewenste scriptjes buitenshuis.

Nog iets: NOD32 en Hitman Pro gaat niet echt lekker samen.
Heb ik hier totaal geen last van. Maar zoals je schrijft.... als je de volledige Nod32 versie hebt kun je het best in Hitman Pro bij de configuratie hem even uitvinken.

@tendoryu: Lijkt me stug. Als je Norton goed verwijdert dan krijg je de prullenbak ook weer in originele staat, onbeschermd door Norton. Bestanden die daarin terecht komen kun je dan ook weer terugzetten, net zoals dat kan als je voor het eerst Windows installeert.
Als Norton niet goed genoeg verwijdert is, kan ie wel eens de prullenbak blokkeren en krijg je het er niet meer uit, dus het is zaak goed te verwijderen. Lukt het niet volledig zijn er ook nog wel speciale Norton removal tools te krijgen, zelfs op de site van Symantec zelf.

Om te zien wat er allemaal loopt kun je toch windows task manager opstarten.
Met de ctrl alt del toetsen.
Onder processes zie je welke programmas er draaien. En wat de cpu bezig houdt.
Norton heb ik ook lopen vanwege de norton utilities die ik niet wil missen.
De rest kun je gewoon uitschakelen.
Voor anti-spyware/spam werkt spyware doctor wel goed.
Die vindt wel erg veel.

Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan