Voedingsprobleem?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Vraagje:

Ik ben zojuist met een pc bezig geweest die niet doorstarte.

Iedere keer bij het aanzetten, eventjes stroom, maar nadien alle spanning meteen weg.

1 van de vragen was dus meteen voeding, nou heb ik die hier wel een paar liggen, maar moeten dit niet exact dezelfde zijn? Er zit een 300watt in en die ik heb liggen zijn 200watt, dus dit weet/durf ik even niet.

Verder heb ik alles eens losgetrokken en toen deed hij het wel...

Toen 1 voor 1 alles weer aangesloten en bij de hd deed het het weer niet...

Andere hd eraan en doorlopen, toen weer terug oude en deed het wel.

Maar toen kwam de pc met een melding dat er een bootdiskfailure was, weer alles veranderd in de bios ( opstartvolgorde) maar ook dat hielp niet, toen deed ineens de cdrom het niet meer, lampje bleef branden, en de pc liep weer niet door...

Al met al alles meerdere keren losgekoppeld, en ineens startte de pc op.

Maar dat ging tergend langzaam, maar toen hij eenmaal liep werkte alles naar behoren, afgesloten, en weer opnieuw aan, en weer geen spanning, na meerdere malen aan en uit zetten doet hij het.

Rest mij dus de vraag wat zou dit kunnen zijn?

Ik zelf denk een voedingsprobleem, maar zoals al gezegd weet ik niet zeker of ereen zelfde in moet, of dat dit niet zoveel uitmaakt?

Dit is vrijwel zeker een voedingsprobleem. Kortgeleden heb ik hetzelfde euvel gehad, hd wilde ook niet starten, na enkele keren proberen en resetten wel.
Maar gaf ook problemen op de USB poort.

Een nieuwe voeding moet eigenlijk minimaal hetzelfde zijn, dus zit er nu een 300 watt in moet je er ook een 300 watt of 350 watt in duwen en geen 200 watt.

Ik heb zelf om te testen een 230 Watt erin gehad en het startprobleem was ook meteen als sneeuw voor de zon verdwenen, computer liep weer perfekt, met als enige nadeel dat als je meer stroom gaat verbruiken, zoals bij de USB dus, hij daar toch moeilijkheden mee had.
Er zat bij mij een 300 watt in, en heb de 230 watt backup nu vervangen door een 300 watt voeding en het probleem is over.

Dus ja, ik zou er ook een 300 watt of 350 in zetten, liefst geen zelfdenkende.

zou inderdaad een voedings probleem kunnen zijn.

Even een leuke de ene 350watt is de andere niet er zit heel wat verschil in de kwaliteit van die dingen.
Als je die dingen van noem maar effe een naam qtec neemt is dat niet te vergelijken met een Huntkey of Zalman die van qtec 350 watt zal dit niet gaan leveren meestal max 275watt terwijl die van Huntkey 350 ook daad werkelijk die 350watt levert vaak zelfs nog wat meer.
Dus kijk uit wat je erin zet.

Ja dat klopt, heb ik hier al in de gaten gehad. Met die 230 Watt startte de pc hier op als een trein. Met de 300 watt hoor ik toch nog heel kort een geluidje wat ik eigenlijk niet mag horen als de HD zijn stroom vraagt.
Een teken dus dat de nieuwe 300Watt voeding toch wat minder met het leveren van pieken overweg kan en volgens mij ook niet 100% 300Watt levert.
Ik heb er een MATX FSP in liggen momenteel.... 29,95.:)

Thanks voor de tips, zit ik waarschijnlijk toch juist.

Maar het ging er mij om of dat er echt en andere voeding in een pc kan, ondanks het wattage.

Want ik heb hier laatst een soortgelijke pc gehad, die ook niet doorstarte en daar had ik ook een andere (test)voeding ingezet, en dit hielp niet, en daarna zag ik dat alle elco's bol stonden op het moederbord...

En daar heb ik dus een beetje angst voor gekregen, dat dit wellicht aan de voeding had kunnen liggen.

Vandaar mijn vraag.

Freggel, je weet toch wel wat dat wattage zoals je het noemt betekent?
We noemen dat vermogen.
Als je een 300 watt voeding in een pc hangt betekent dat niet dat je 300 watt in de pc pompt.
Die pc neemt namelijk zoveel vermogen op als hij nodig heeft en dus verbruikt.
En die wordt bepaald door de stomen die er lopen.
Die voeding moet dus altijd groter zijn dan het verbruik van de pc.
Is de voeding te klein moet hij zichzelf uitschakelen ( indien het een fatsoenlijke is).
Anders zouden alleen de spanningen gaan zakken en moet het moederboard gaan piepen dat er te lage spanning is.
Over het algemeen valt dat verbruik van de pc (moederboard en cpu) wel mee.
Alleen als er veel extra verbruikers aan hangen, ventilatoren, HD's, USB, zware grafische kaart e.d. kan het wel wat oplopen.
Dus niet te paniekerig!

Grtz.

Er staat nu een nieuwe voeding in en het probleem is opgelost, maar nou stuiten we op het volgende:

De pc start nog steeds erg traag op, en als je muziek van de HD of cd afspeelt dan gaat het stotterend, via internet ( livestream) geen problemen,

Ik zeg op mijn beurt: geheugenprobleem, maar nou heb ik hier zelf het goede niet liggen want er zit ddr in en ik heb sdram.

Maar daar kwamen wij achter nadat we het geheugen eruit gehaald hadden.

Afijn terug erin gedaan, maar nu start heel de pc niet meer op.

Normaal kan dit toch niet fout gaan, want dit past er toch maar op 1 manier in?

Kan zo'n bank ineens kapot gaan en alle dienst weigeren?

Je kunt in de bios de memory test toch aanzetten.
Dan test hij het geheugen bij opstarten.
Als je tijdens het opstarten wil lezen wat er op het scherm staat, kun je de 'Pause/Break' toets bovenaan drukken. Dan stopt de opstart totdat je die toets weer drukt.
Afhankelijk van de bios soort kun je bv nog 'Quick Boot' disabelen.
Dat betekent dat hij de hele POST (Power On Self Tests) doorloopt en weergeeft.
Afhankelijk van de bios soort zul je kijken wat je moet enabelen/disabelen.

Grtz.

Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar alle lampjes knipperen een keer, en that's it. :confused:

De pc doet helemaal niks, hij geeft buiten dat alle ventilators gaan draaien het cdrom station, de dvd en de hd eventjes een teken van leven vertonen helemaal niets...

De monitor blijft ook in de standbymodus staan, alleen als je de kabel eraf haalt dan geeft hij de melding dat er geen connectie is, dus leven in die richting is er.

Kortom, ik weet niet wat ik nog met deze pc moet doen om hier leven in te krijgen, en ik kan hem "nog" niet doormeten.

De pc geeft ook niet 1 piepje ofzo, dus ik denk dat hij gewoon overleden is, en dat de voeding daarbij 1 van de problemen was in het begin.

Het is bijzonder goed mogelijk dat je geheugenstripje overleden is.
Geheugen is zoals je weet (/zou moeten weten) zeer gevoelig voor bijvoorbeeld statische ontladingen.
Hoewel de kans op zo'n ontlading (of eigenlijk het opladen tot zo'n ontlading)op een dag zoals deze met klam, benauwd weer een stuk kleiner is.
Ik heb zoiets ook al eens aan de hand gehad, kon ook niet bedenken wat er misgegaan kon zijn, ook gewoon niet meer starten dat ding.
Maar een heel stuk later kwam ik er dus achter dan het geheugenstripje overleden was en de fout veroorzaakte.
Ik vermoed dat het stripje een sluiting heeft waardoor je systeem het niet meer ziet zitten.

freggel1 zei:
De monitor blijft ook in de standbymodus staan, alleen als je de kabel eraf haalt dan geeft hij de melding dat er geen connectie is, dus leven in die richting is er.

Dit is helemaal niet raar en zegt exact niks over de werking van je pc.
Hang je een losse videokaart aan die kabel dan zal ie ook ophouden met zeuren over een niet aangesloten kabel.
Een middelmaatje geheugen zal je niet de kop kosten, en is zeker niet de aanschaf van een geheel nieuw systeem ward (naar mijn mening).
Kun je er later als het ding weer draait alsnog een tweede middelmatje tegenaan gooien zodat je over een deftig geheugen beschikt.

Ik ben het alleen met je conclusie over een trage pc en gehuegen gebrek niet helemaal eens.
Want ik zie niet zo goed waarom in dat geval het mp3'tje afspelen van het internet beter zou gaan als die die je van de HD afspeelt.

Misschien is het raadzaam de HD eens goed te inspecteren na de spannings perikelen die ie te verduren heeft gehad.
Doe eens een beter defragmentatie programma dan dat van windows erop en kijk of dat wat brengt.
En natuurlijk even een tijdje alle soorten van tests draaien om te zien of er niet iets anders mis is met die HD.
De afdeling systeemwerkset van windows bedoel ik dan en ad-aware, spybot en de hele rataplan, je weet wel.
Ook even een online scan doen als je toch bezig bent.
Mijn persoonlijke ervaring leert dat de gemiddelde gebruiker nooit dergelijke tooltjes gebruikt en als er dan eens iemand langskomt, die een ongelofelijke troep aantreft.

Je hebt in alle punten volkomen gelijk, alleen dat van die mp3...

Het zou idd de HD kunnen zijn, maar die heb ik al grondig gescand alvorens dit probleem zich voor deed, en er leek niks aan de hand te zijn.

Ik moet nu alleen even iemand in de buurt zien te vinden die een geheugenbankje heeft liggen, ik dacht ddr pc133, dan kan ik het even testen.

Ja test het maar even.
Wat ik op het CID forum ervaren heb is dat het vaker gebeurd dat als een voedig er de brui aan geeft, ook wel eens mainboard en/of cpu de geest kan geven.
En dat zou een stuk vervelender zijn.

Bij kapot geheugen zou je normaliter pieptonen moeten horen op de luidspreker van de pc, mits aangesloten.:)
Doch ook dat is niet 100% altijd het geval, dus ben benieuwd naar de testresultaten.

Maar het mag niet baten, pc doet "bijna" niks...

Even lichten alle lampjes op maar verder is er geen activieteit, buiten dat alle ventilators draaien.

Volgende stap mobo doormeten, maar dat kan ik niet. :confused:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan