voor de rekenkundige

musli

Jr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
We nemen 1 vierkante meter dus 1m? en delen dit in twee?n.
Van deze twee blokken maken we weer een vierkant, dus hebben we twee blokken die samen een (1) vierkant waren.
Simpele vraag
Hoe lang zijn de zijden van 1 zo`n nieuw blok

Moet niet zo moeilijk zijn.
1m? = 10000 cm?, dus als ik dat deel door 2 en dan de peen uit trek, moet ik aardig in de buurt komen, dus 70,71 centimeter zullen die zijden dan zijn.

Kan zijn dat ik mis zit maar heb mijn hersens al niet meer gebruikt sints sept 2008. :)

frweber 50x50 is een kwart
bert je hebt gelijk
1 vierkante meter is 100x100=10 000 vierkante centimeter
de helft 5000 dus wortel 5000=70,71 cm

nog 1
een oude vrouw heeft een etage van een oud pakhuis gekocht, uiteraard in Amsterdam
60 meter breed en 39 meter diep, maar veel te groot, dus ze laat van de etage 3 appartementen maken.
ze heeft nog 2 vriendinnen dus de hele boel knus bij elkaar.
maar na al het verbouwen blijkt het geld bijna op te zijn, en ze hebben nog een beetje muziek nodig, en wat blijkt alle 3 houden ze van klassieke muziek, en ze gaan te rade bij de kleinzoon van 1 van de drie, en die doet het voorstel; 1 neemt de radio, en de ene dame 1 speaker en de andere de andere speaker en de dames stemmen daarmee in.
dus de kleinzoon, ook niet achterlijk, vraagt aan de dames geld en de dames geven hem alle drie een tientje, en met deze 30 euro in zijn zak gaat de jongen naar de kringloopwinkel.
Daar aangekomen vind de jongen een mooie radio met ingebouwde speaker voor 15 euro en even verderop 2 speakers voor een tientje dus samen 25 euro.
Nou denkt die jongen 5 euro delen door drie die ik terug moet geven gaat een beetje moeilijk en stopt 2 euro in zijn zak
Thuis aangekomen geeft hij de dames alle drie 1 euro terug dus de dames hebben betaald
10-1=9euro
Dus 3x9=27
En de 2 die de jongen in zijn zak heeft gestopt maakt 29
En men begrijpt hem al
Waar is de ene euro

Ene euro? Je bedoeld waar zijn die 2 euro?
3x9=27, maar hij heeft in totaal maar 25 euro betaald.
27-25=2 en die 2 euro zitten in zijn zak.:biggrin:

ja zo kan ik het ook
3x9=27
en hij heeft er toch echt 2 in zijn zak
dus 27+2=29
doe rotzooi heeft 30,en wat koop je tegenwoordig nog voor 30 euro, heeft toch echt 30 euro gekost, dus 1 euro verschil

Ja lol zo lusten we er nog wel wat...:biggrin::biggrin::biggrin:

Niks euro verschil; het klopt precies. Je moet niet aftrekken maar optellen (dus niet 27+2=29 maar 27-2=25):

25 Euro betaald
2 Euro heeft de jongen in zijn zak gehouden
-------- +
27 Euro subtotaal
3 Euro (3 dames x 1 Euro) aan de dames gegeven
-------- +
30 Euro.

of vanuit de dames gezien:

30 Euro (3 dames x 10 Euro) meegegeven
3 Euro (3 dames x 1 Euro) retour ontvangen
-------- -/-
27 Euro subtotaal
2 Euro (in de zak van de jongen)
-------- -/-
25 Euro betaald aan goederen

even terug naar de eerste puzzel
Het staat er toch werkelijk dat de 2 nieuwe vierkanten tesamen oorspronkelijk een vierkant is.

probeer maar eens 2 vierkanten van 70.71 cm uit een vierkant met zijden van 100cm te knippen.
Dat wordt knippen knippen knippen en dan plakken plakken plakken

De opgegeven opgave is totaal verkeerd.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan