Voorlopig geen echt Nederlandse HDTV-zender...

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
736
Punten
113
Leeftijd
59
Bron: Dutchmedia

Er komt vooralsnog geen echt Nederlandse HDTV-zender, naast het premiumaanbod van Sport1 HD/Film1 HD en het aanbod van de paneuropese HD-themazenderbedrijven HD1 (Euro1080) en National Geographic HD. Dit bleek tijdens een presentatie van Erik Huizer van NOB Cross Media Facilities tijdens CrossMediaCaf? van Immovator. Huizer is de afgelopen periode bezig geweest met een flinke lobby om belangrijke Nederlandse mediapartijen zover te krijgen opdat een HDTV zender als proefproject de komende twee jaar kan uitzenden. Onder de naam 'FirstMover TV' is het NOB al enige tijd samen met Kenniswijk BV, Surfnet, Telematica Instituut en Casanet actief met het aanbieden van HDTV-signalen voor gebruikers van Surfnet, KPN FTTH Eindhoven en Kenniswijk Eindhoven.

Huizer had een beroep gedaan op minister Brinkhorst (D66) van Economische Zaken opdat daarmee een nieuwe markt een impuls kon krijgen en Nederland een nieuwe voortrekkersrol zou kunnen verkrijgen in de markt van Hoge Definitie Televisie. Huizer - die ook hoogleraar is aan de Universiteit Utrecht, betreurt deze 'politieke' beslissing, om de 'markt' het werk te laten doen. Het ging om een bedrag van 1,5 miljoen euro. NOB Cross Media Facilities, nog steeds een dochter van de staats-NV NOB Holding NV, heeft voor zo'n 650.000 een HD-uitzendstraat gebouwd ten behoeve van het WK Voetbal die daarna onbenut zal blijven. Volgens de NOB-man zal Nederland door de houding van de Nederlandse overheid vooral een land worden waar veel van buitenlandse bedrijven afhankelijk zal zijn. Overigens is het in de media-industrie met uitzondering van Talpa TV en de publieke zenders zo dat alle televisiestations in niet-Nederlandse handen zijn. Ook in de creatieve industrie zijn de meeste bedrijven (Endemol, IDTV e.d.) in niet-Nederlandse handen. Commerci?le omroepbedrijven die in Nederland actief zijn, hebben tot nu geen serieuze interesse getoond om in HDTV actief te worden. In landen als Duitsland en Frankrijk is dit anders. Volgens Huizer komt dit omdat aldaar door de grote van de landen al met een bereik van '??n promile' al een interessante doelgroep bereikt kan worden en er initieel geen winst mee te bereiken valt. De publieke zenders hebben voor nieuwe investeringen andere zorgen dan HDTV, gezien forse bezuinigingen aldaar.

Euro1080, het bedrijf achter de pan-Europese HD-zender HD1, start in oktober met een nieuw cultureelzenderconcept onder de naam HD3. Deze zender zal met verschillende regio-versies starten, waaronder een Nederlandse versie. De 'hoofdzender' HD1 zal zich dan meer gaan richten op lifestyle, luxe en sport. HD3 zal kunst, muziek, architectuur alsmede reisprogramma's aanbieden; 70 % zal paneuropees aan produkties zijn, 30 % nationaal gebonden. Euro1080 zegt al coproductie-accoorden in de maak te hebben met de NPS. De zender HD3 zal via kabel en satelliet beschikbaar komen (Astra1D, 23,5 graden Oost), maar zal vooral via de kabel met de Nederlandse versie beschikbaar komen via de netwerken van Casema, Essent Kabelcom/@Home, CAIW en Multikabel. Met UPC voert het bedrijf nog onderhandelingen.

UPC die bij monde van Erik Jan Gelink alle comotie en de overhyping van HDTV trachte te relativeren, wees er op dat ten onrechte het beeld was ontstaan dat UPC massaal zou inzetten op HDTV voor het WK Voetbal. Volgens Gelink gaat UPC pas voor HDTV als alles daar echt klaar voor is. Thans gaat het volgens Gelink slechts om een 'gecontroleerde' introductie. Overigens waren het vooral de andere grote kabelaars Casema en Essent Kabelcom/@Home samen met CAIW en Multikabel die HDTV voor het WK Voetbal hebben 'gehyped'. Tijdens de presentaties van het CrossMediaCaf? bleek dat er grote onwetendheid bestaat over HDTV bij het grote publiek. Slechts 30 % van de Nederlanders zou weten wat HDTV nu echt is, ondanks dat er volgens een presentatie van marktonderzoeksbureau GFK bij monde van Laurens van den Oever 90 % van de LCD 16/9 toestellen HD-Ready zijn. Tijdens de presentatie van GFK bleek dat HD DVD's/HD Blue Ray een onderbelichte markt is, voor velen, maar wellicht doorslaggevend voor HD-producties!

Bron: dutchmedia
Casema wijzigt op 1 juli aankomende haar digitale kabelaanbod. Drie zenders worden vervangen door andere zenders, elf zenders worden toegevoegd. De Amerikaanse regeringsgezinde zender FOX News, de ChelloMedia-zender Club en de evangelische zender TBN Europe zullen niet langer via het digitale kabelnetwerk van Casema beschikbaar zijn per 1 juli. De klassieke tekenfilmzender Boomerang, jeugdzender Nick Jr., de non-stop NOS Journaal-zender NOS Journaal24, de dance-zender TMF Party, de Nederlands muziekproduktzender TMF NL, de babyzender Baby TV en de publieke themazenders VPRO HollandDoc (documentaires) en /Geschiedenis (eveneens van de VPRO) alsmede VARA Consumenten TV zullen worden toegevoegd aan het digitale pluspakket aanbod. De komst van Baby TV en TMF NL is overigens nog niet zeker. Ook krijgen 'plus'-abonnees de 'harde' erotische zender Private Spice voortaan in het aanbod, waarbij de abonnementsprijs wordt verhoogd van 7,50 naar 9,95 euro per maand. Alle digitale kabelkijkers van Casema krijgen zonder prijsverhoging in alle gevallen de regionale tv-zenders uit Limburg (L1 TV), Fryslan (Omrop Fryslan TV), Groningen (TV Noord), Overijssel (TV Oost), Drenthe (TV Drenthe) en Flevoland (TV Flevoland). Met de komst van deze regio-zenders zijn op Omroep Zeeland TV alle regioanle tv-zenders bij Casema vertegenwoordigd. De radiostations Radio Rembrandt (Nederlands produkt) en KX Radio (zender van Rob Stenders) zullen eveneens aan het aanbod worden toegevoegd. Casema heeft haar klanten inmiddels een brief over de wijzigingen verstuurd, maar liet zich daarin kryptisch uit over wat de exacte wijzigingen zijn. DutchMedia heeft deze informatie uit welingelichte kringen vernomen.

Overigens zal Casema eveneens starten met de uitzending van het WK Voetbal in HDTV. middels de tijdelijke zender Nederland 2 HD. De uitzendingen van de premiumzenders Sport 1 HD en Film 1 HD zal vooralsnog om contractuele redenen niet bij Casema plaats vinden. Bij UPC, CAIW, Multikabel en Essent Kabelcom/@Home krijgen abonnees op Film 1 en Sport 1 met de juiste apparatuur automatisch toegang tot de HD-versies van Sport 1 en Film 1 die resp. vandaag en morgen starten. Overigens start ook National Geographic Channel HD haar uitzendingen vandaag. National Geographic HD zal naar verwachting bij Casema, UPC en Essent Kabelcom/@Home te zien zijn. Bij andere kabelaars (CAIW en Multikabel bijvoorbeeld) verwacht National Geographic Channel HD spoedig beschikbaar te zijn. Nederland 2 HD is zonder meerkosten bij bijna alle digitale kabelaanbieders beschikbaar; net zoals de breedbeeldversie Nederland 2 16/9. Een TVHD abonnement bij Essent Kabelcom/@Home kost 3,95 euro per maand bovenop het standaardabonnement. Daarbij bestaat dit pakket uit National Geographic Channel HD, het per september te lanceren Discovery Channel HD alsmede een Nederlandse versie van HD 1 (HD 1 NL).

Brinkhorst werkt niet mee, hahaha!!!
Dat fossiel uit de prehistorie heeft al heel lang geleden afgeleerd naar anderen te luisteren! En is blinder als een blinde.
Blijkbaar vegeteert hij alleen op (papieren) rapporten van zijn ambtenaren.
Hij propageert kennis-economie, maar sorry, ik geef je geen cent, haha!
Welnu, HDTV gaat de huidige norm vervangen, vroeg of laat, en hier waarschijnlijk laat. Als ze Brinkman aan het wassen-beelden museum hebben verkocht.
Maar niet iedereen zit te slapen.
Op de tv was te zien dat Amsterdam eindelijk toestemming kan krijgen om een glasvezel net te leggen ook naar elke gebruiker. Daar zit genoeg bandbreedte in.
Landelijk liggen er al genoeg glasvezelnetten, alleen niet naar de gebruikers toe.
Ik ben ook benieuwd hoe het uiteindelijk afloopt, maar ben bang dat we moeten wachten tot Brinkman weggestemd is, haha!
Grtz.

Volgens de bronnen in Den Haag pas medio 2015 volledig hdtv....hier in nederland of gaat het net als breedbeeld een jaar of 20 duren lol...

Ach ik zie dat ik toch een type fout maak, mag freggel verbeteren dan.

Volgens bronnen in Den Haag pas na 10 jaar, haha!
Dan kennen ze zichzelf beter dan ik gedacht had!

Grtz.

pikkie zei:
hier in nederland of gaat het net als breedbeeld een jaar of 20 duren lol...

Ja, dat zag ik gisteren ook op het nieuws, vanaf 2007 gaan de zenders van RTL in breedbeeld uitzenden.
Ik heb hier een versleten Philips breedbeeld tv van alweer dik 10 jaar oud, en hij staat op de nominatie om vervangen te worden.
Ik zat dus eerlijk te denken om weer gewoon een 3/4 model te kopen, maar ik denk nu toch maar weer voor een breedbeeld exemplaar te kiezen.

Op dit moment is voor de mensen die :

- alleen de Nederlandse publieke omroepen;
- de Nederlandse Commerciele zenders;
- en eventueel Film 1 en Sport 1 willen kijken;

toch ?cht de kabel de grote winnaar voor mij (ondanks dat ik ook nog de schotel heb).

HD 1 in HDTV
WK voetbal in HDTV
Film 1 met veel kanalen in HDTV

Kost een paar euro's maar dan heb je ook wat.

Het verschil in kwaliteit ten opzichte van de schotel is overigens bizar.

Daarnaast ook gewoon de regionale omroepen gewoon via de digitale kabel.

Canal Digitaal zal hard moeten werken om bij te blijven.

Ach als je alles in de afgelopen jaren onthouden hebt en mee gemaakt gaat dit de zelfde kant op als D2MAC, vele mensen kennnen het alleen van de gecodeerde zenders die dit gebruikten maar in eeste instantie was het vanwege de hoge beeld kwaliteit.

Wie herrinerd zich nog de uitzendingen op 19 west van Olympus en de duitsers.
En wat te denken van de NL uitzendingen op 16 oost in d2mac was gewoon geweldig.

Wat ben ik blij dat ik een schotel heb.
Nu heb ik vorig jaar een Platte gekocht, een LG 32 inch, prachtig beeld.

Maar mij Dreambox kan niet HDTV door geven, niet erg ikke opgegroeid met digitaal, dus mijn beeld is bijna perfect, op hdtv na dan.

Maar nu krijgen we over 10 jaar de nerdelandse zzenders in HDTV ik vraag mij af waneer wij de nederlandse kanalen in Breedbeeld krijgen of slaan ze dat over.

Groetjes Bert

Dreambox kan stream via je netwerk in HDTV geven (mits scherm geschikt).

Sommige uitzendingen binnen het Nederlandse pakket worden al in breedbeeld weergegeven.

Zoals gezegd : voor de Nederlandse kanalen heeft de digitale kabel het voor mij gewonnen.

En het ??n hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan