Vraag over LNB FAQ Mas3

M

Mich

Op de uitleg over het monoblock heb ik de volgende vraag.

Staande voor de schotel is de vaste toeter de Astera en de linker, "losse" toeter is dan Hotbird.

Als ik nu de linker vastzet dan hangt de rechter toeter, Astra dus, rechts. Is het nu zo dat ik hiermee ook Astra 3 kan ontvangen bij het opniieuw inregelen van de schotel of is dit een hersenspinsel.

Hoi Mich.

Dat is een goede vraag.

Hiervoor moet je de volgende zaken in overweging nemen.

Astra 1 bevindt zich op 19,2 , en Hotbird op 13 oost.

Het verschil tussen deze 2 is dus 6,2 graden.

Astra 3 zit op 23,5 graden.

Dat is een verschil van 4,3 graden ten opzichte van Astra 1.

Op basis hiervan is het dus niet mogelijk dit monoblock voor dit doel te gebruiken.

De techniek is wel hetzelfde, maar de uitvoering is afwijkend.

Nou is het wel zo dat het niet altijd even noodzakelijk is dat de schotel en LNB perfect zijn afgesteld, maar natuurlijk is het altijd beter als dat wel het geval is.

Het is dus mogelijk dat er combinaties zijn waarbij het wel werkt, maar optimaal zal het nooit zijn.

Daarbij is het zo dat hoe groter het schotelblad is, des te kleiner de kans van slagen.

Grotere schotel = kleinere openingshoek = nauwkeuriger uitrichten voor bruikbaar signaal.

Kleinere schotel = groter openingshoek = minder nauwkeurig uitrichten voor bruikbaar signaal = sneller signaalverlies.

Beste is dus er op te letten dat je het juiste monoblock gebruikt voor je doel, maar ook dat de schotel wel geschikt is voor dat doel want dat geldt niet in alle gevallen.

Heel mooi, bedankt, duidelijke uitleg alleen toch nog een "maar".

Ik meende dat Astra 3 lager ligt aan de horizon en door het lager draaien van de losse toeter en een nieuwe uitregeling ik beter het verschil kan middelen.

Alleen weet ik dus niet of dit experiment wil lukken voor een 80 cm schotel en dus beter meten een nieuw monoblok aan kan schaffen.

Het leek me wel leuk om eens af te wijken van de standaard omdat het zo normaal schijnt te zijn om "oude" spullen snel in de Kliko te gooien, alleen als het technisch niet haalbaar is dan is het ook zonde van de tijd.

Je kunt het allicht eens proberen, want proberen kost niks.

Feitelijk staat de Astra 3 inderdaad wat lager aan de horizon, maar dat maakt feitelijk aan de afstand tussen beide lnb's niets uit en daar gaat het om.

In dat geval moet je (van achter de schotel gekeken, dus met de rug naar de schotel staand en kijkend naar de lnb's) de linker lnb vast maken en de rechter moet dan Astra 3 worden. Deze moet ene klein stukje hoger staan ten opzichte van de Astra 1 lnb.

Dat komt omdat het signaal kruiselings binnenkomt vanwege de weerkaatsing op de schotel. Dus omdat de Astra3 lager is, komt de lnb hoger in deze situatie.:)

Maar ook ik twijfel of het gaat lukken.

Overigens zou ik het apparaat niet de kliko in kiepen maar bewaren of er iemand een plezier mee doen. Of op apart schoteltje voor slaapkamer ofzo.

Aan de andere kant is het weer een mooi experiment, just for the FUN of it.

De Astra 3 ligt ook lager aan de horizon vanaf ons blikpunt.

Maar de schotel is ook een spiegel.

En daarom moet de Astra 3 LNB hoger zitten, niet lager.

Je kunt overigens nog een beetje "vals spelen" (daar houd ik wel van):

Door de LNB iets meer naar de schotel toe te bewegen , kun je mogelijk de signalen beter in de juiste feedhorn "toeter" terecht laten komen, en zo dus het "onmogelijke" bereiken.

Natuurlijk moet je daarvoor niet de arm van de schotel of de houder voor de LNB gaan aanpassen, want dan heb je er later wanneer je uitgespeeld bent niets meer aan.

Om in de FUN en expirimenteer sfeer te blijven: in het verleden heb ik wel wat testen gedaan met meerdere lnb's op een simpele 80cm. schotel. Ik ben toen begonnen met op de lnb houder een bamboe-tuin-stokje te monteren (dwars op de schotelarm) met wat ijzerdraad en duct-tape.. En toen wat lnb's er aan gehangen.... het heeft een half jaar perfect gewerkt. Wel denk ik dat je het beste smalle lnb's kunt gebruiken, omdat ze erg dicht bij elkaar moeten staan.

Het hele zwikkie heb ik vervangen door een constructie van aluminium. Ondertussen is de schotel vervangen door een grote wave-frontier en de oude is verhuist naar mijn ouders en werkt na 5 jaar nog steeds heel erg goed.

Succes!

Mag ik jullie danken voor de input. Een weekendje wat "spelen" is misschien altijd wel leuk.

Ik zal in ieder geval de resultaten hier vermelden alleen kan dit nog even duren aangezien ik wat apparaten w.o. de HD receiver in de reparatie heb na een gevalletje overspanning.

Overblijfsel uit het verleden na een paar keer bliksem inslag en NUON het niet nodig vond de kast te vervangen. Dus maar wennen aan het gegeven als een paar keer per jaar de automaat eruit ligt.

Dus plasma, eind- voorversterker en HD liggen in reparatie.

@Matrix:

I love it when a plan comes together !

@Mich:

Heb je mooi de gelegenheid om je weekendje spelen voor te bereiden.

Op de kalender is het voorjaar al in aantocht.

Laten we hopen dat dat wat het weer betreft ook zo is, kunnen we weer lekker buiten knutselen.

Laatst bewerkt:
Zo, telefoontje ontvangen dat de eindversterker klaar is. Nu nog wachten op de voortrap en toen kwam laat ook nog TNT met een nieuwe DSR7141. Dus simpelweg omgeruild.

Dus niet kunnen wachten en meteen met afstellen begonnen in het laatste restje zon. Na veel p..len en vloeken tot mijn stomme verbazing op 19, 23, en 28 gr. een signaal niveau ontvangen. Disq A staat op 19, B op 23 en C op 28 gr.

Alleen nu: op 19 heb ik alle zenders, op 28 heb ik ook zenders kunnen vangen maar op 23 krijg ik een foutmelding. In tegenstelling tot de Topfield heeft de DSR geen kwaliteitsbalk.

Voor de schotel staande is de "losse" LNB, de linker, iets lager dan de gemonteeerde.

Wat zou ik nog kunnen proberen om te zien of ik op 23 gr. ook de HD zenders te pakken krijg.

De LNB's hangen niet helemaal goed, op jouw beschrijving afgaand.

Ze moeten allemaal in 1 schuine lijn hangen.

Als je voor de schotel staat, dus eerst de LNB's en dan de schotel tegenkomt, dan moet de linker LNB het hoogst hangen, en de rechter het laagst.

:cool: Nog even op het zonnetje wachten en dan maar uitproberen.

Ik ga er vanuit dat het allemaal KH-tjes zullen worden v.w.b. de afstelling. In ieder geval kan ik dan de rechter, de "vaste" LNB, als draaipunt gebruiken.

Ben benieuwd of het gaat lukken.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:30 uur ----------

Jammer, geen zonnetje en ook nog eens fris.

Ik ben er maar mee gestopt na een paar uur p..len, weet niet meer of het nog wel zin heeft. Op 23 en 28 zelfs een beter signaal kunnen krijgen, maar nog steeds foutmelding.

Linker, losse, LNB staat idd hoger.

Hoofdfreq., polarisatie, FEC, symbolrate ingesteld o.b.v. de lijsst van CD, volgens de DSR uitstekende signaalkwaliteit, maar bij het zoeken van zenders toch foutmelding(2)

Jammer, mislukt en ik weet het niet meer, dan misschien maar een nieuwe 19/23 kopen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan