Vragen tot nu toe?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.285
Punten
113
Leeftijd
61
Heeft er echt nog niemand vragen over de tot nu toe behandelde basisbegrippen?

Zonee dan ga ik denkelijk vannacht of vrijdag verder met deel 3.

En ook niet bang zijn, niet denken van "mijn vraag zal wel stom zijn of stom klinken", elke vraag is een vraag en zal even serieus genomen worden zolang hij maar in deze thread over de cursus gaat.
Nu is de kans om er iets over te leren, dus gewoon de vraag stellen als je er eentje hebt, ongeacht welke indruk je zelf over de vraag hebt.

Het laatste stuk, bestaande uit 2 reply's, is er nu bij gekomen. Dit behandelt tcp/ip en ip-adressen t/m het opzetten van het thuisnetwerk.

Als er vragen zijn zou ik zeggen... ga je gang!
Gezien het feit dat de cursus door mij opgezet is geworden zou ik het overigens op prijs stellen als ik ook in eerste instantie de gelegenheid krijg om eventuele vragen te beantwoorden.:)

Het is gewoon een duidelijk verhaal BT. De vragen zullen best komen, maar waarschijnlijk lang nadat je denkt dat ze ooit nog zullen komen.
Ik vind je verhaal een aanrader voor iedereen die "iets" met een netwerk wil gaan doen.

groeten,
Peter.

Nou ik vindt het een leuke en overzichtelijke cursus.

Ik heb er wel even mee gewacht, voor ik het ging lezen, want voor dit soort dingen moet je gewooon even gaan zitten.

B.T tot zover alvast bedankt, en NEE ik heb nog geen vragen!

Dat komt denk ik wel als alles behandeld is....lol

GR Fred.

Ik wacht nog wel effe met mijn vragen,, heb er wel een maar denk dat dat in volgende deel wel aan de orde komt.

Heb namelijk mijn computer nu via een router op het internet zitten,, maar als ik die router er tussen uit haal en rechtstreeks via mijn ADSL modem verbinding wil maken lukt dat niet.

Zal wel ergens een verkeerde instelling hebben gedaan,, maar dat komt wel naar boven in het volgende deel denk ik.

Verder een prachtig verhaal BT,, denk dat een boel mensen hier mee worden geholpen.

Ja! Ik heb wel een vraag:

-> Mag het platform onafhankelijk blijven?

Ik denk dat iemand als D-SQUAD, die aangeeft enthousiast te worden voor Linux, beter af is met algemene kennis, of een Linux installatie howto. Het is echt prachtwerk, maar netwerken zijn wel OS onafhankelijk.

Een andere mogelijkheid is 2 (read-only) sub groepen in het Netwerk forum:
- Windows basishulp
- Linux basishulp.
(Ik heb tot nu toe niets terug gevonden over de Mac op het forum.)

Verder vind ook ik het een zeer goed initiatief. Niet alleen het idee, maar het nog uitvoeren ook! Fantastisch.

In eerste instantie was het ook bedoelt als windows netwerk aangezien de meeste gebruikers toch windows hebben draaien.

Voor zover mij bekend is deze basis ook voor anderssoortige operating systems te gebruiken, met dien verstande dat je dan bijvoorbeeld geen ipx/spx hebt.

De MAC heeft weer appletalk, maar een MAC vind ik geen pc, dat is wel een mooi ding maar toch meer bedoelt voor grafisch gebruik, zelf weet ik daar ook te weinig van en kan er derhalve geen support op geven.

Als men echter de basis bekijkt, zijnde de ip adressering en de subnetmaskering zoals ze omschreven staan, dat is in elk operating system voor thuis (Linux, MAC en Windows en misschien ook Lindows en Beos maar die ken ik verder niet) heel goed toe te passen.
Vermits men zich gewoon houdt aan de afgesproken regels omtrent de tcp/ip adressering.
Met de protocollen gaat het dan soms iets anders, maar de opzet was om het zo duidelijk en simpel mogelijk te houden.
De gebruikers met de minste pc ervaring zitten zowat allemaal achter een windows OS, vandaar dat het daarop een beetje toegespitst is geworden.:)
Deze beweegreden had ik misschien wel iets duidelijker mogen aangeven, maar dat is dan bij deze gebeurd.

Linux basishulp is ook leuk voor de gebruikers, voor zover ik begrepen heb is BiG_G daar een beetje mee begonnen, althans de introductie over wat linux is.
Ik persoonlijk zou het zeer toejuichen als er meer mensen een simpel te begrijpen cursusje zouden opzetten in een of andere interessante stof, vermits ze uiteraard wel weten waar ze mee bezig zijn.

Thanks voor het compliment!

bt

Laats vroeg mij zwager om bij hem een draadloos netwerk te installeren, ik had het volgende probleem de kamerpc kon geen
contact krijgen met de router achteraf na het lezen van jou cursus
snap ik het geloof ik.

ik had (win98se) in netwerk het alleen tcp/ip protocol geinstalleerd en als ik het nu goed heb begrepen moest ik eigenlijk ook nog het ipx en spx protocol installeren wilt de pc kunnen communiceren met pc.

lijn; adsl--->modem--->router---=-->kabel pc kamer
draadloos verbinding naar pc kind

bvd

rgds

Ed

Hoi Ed.

Dat ligt er aan. Waar je altijd goed bij stil moet staan, is dat het ipx/spx protocol hoofdzakelijk zorgt voor de zichtbaarheid van de pc in de netwerkomgeving en niet perse voor een goede werking van het netwerk.
We spreken hier over windows 95/98/me. Soms kun je het voor xp ook gebruiken maar in principe niet nodig.
Hoofdzaak is dat in eerste instantie het tcp/ip protocol goed werkt en je daarmee controleert of je netwerk goed werkt.

Als je tcp/ip geinstalleerd hebt, en je wilt zeker er van zijn dat je netwerk in orde is, kun je het allerbest controleren of je aangesloten machines van alle kanten bereikbaar zijn.
Zoals ik in de cursus aangaf kun je dat doen middels het "ping" commando.

Een router wordt normaliter bereikt via de browser (tenminste als je hem wilt bereiken voor de setup). Als dat niet werkt vanaf de pc in de kamer, dan heb je vrijwel zeker een ander probleem.

Probeer vanaf de pc in de kamer je andere aangesloten pc's eens te pingen, en omgedraait.

In windows 98 kun je ook zien welk ip adres je pc heeft.
Dat gaat middels start->uitvoeren->winipcfg en dan op OK klikken.
Let er wel even op dat als dan het venstertje komt, ook de juiste netwerkkaart geselecteerd is.

Controleer daar het verkregen ip adres, met eventueel andere pc's die wel werken. Dit zou dan in dezelfde range moeten liggen, bijvoorbeeld 192.168.0.x of 192.168.1.x waarbij de x een willekeurig nummer vanaf 1 t/m 254 mag zijn (dus NIET 0 of 255).

Als je met pingen een reply krijgt (4x als het goed is in windows) en je kunt vanaf alle machines de andere machines pingen, dan zit in elk geval op tcp/ip niveau je netwerk goed in elkaar.
Dat is het belangrijkst. Als dat goed werkt, dan kun je van daaraf verder gaan kijken met bijv. ipx/spx installeren.

Bij gebruik van een router kun je het beste de router de ip adressen laten uitdelen voor je netwerk, dat is het gemakkelijkst en dan hoef je zelf niets statisch (vast) in te stellen op de pc.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan