Vreemd encryptie probleem router achter router.

aart44

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
53
Punten
48
Leeftijd
80
Eerst eens beginnen met de opstelling ik heb een Telfort 20 mb internet abo met een Zyxel P-2602H-D1A modem/router met vier ethernet uitgangen.

Omdat er hier thuis twee laptops zijn een Toshiba met Vista Home en een Asus EEE met XP Home die draadloos kunnen heb ik er al een paar weken mijn oude 3Com OfficeConnect ADSL Wireless11G Firewall modem/router achter gehangen met een utp kabel en de 3Com ingesteld met de wizzard als bridge eerst om te testen zonder encryptie.

Dat draaide als een tierelier en heb toen geprobeerd om als encryptie WPA-PSK in te stellen om de één of andere reden lukte dat niet met de netwerksleutel toen terug geprobeerd om 64 bits WEB in te stellen en dat is wel gelukt.

Nu draait het al een maandje op de WEB encryptie probleemloos maar gisteren toch weer bezig geweest om WPA-PSK in te stellen omdat die veiliger is.

Dat lukt nu met geen mogelijkheid en waarom begrijp ik niet ik zie na de netwerksleutel ingegeven te hebben dat hij probeert om verbinding te maken en het netwerkadres aanvraagt even later staat hij op automatisch maar geen verbinding met het netwerk.

De Zyxel staat DHCP aan deelt de netwerkadressen uit en de 3Com moet alleen het signaal draadloos doorgeven dat werkt prima alleen begrijp ik niet waarom het niet werkt met de WPA encryptie typefouten kun je uitsluiten heb de sleutel toen het niet lukte eerst getypt en toen geplakt in het netwerksleutelvak.

Beide laptops zien het signaal uitstekend ook de encryptie wordt herkent alleen de verbinding lukt niet.

Nu is het zo dat als ik met een laptop naar het raam loopt hij hier in de buurt 9 netwerken vind waarvan er drie ook de WEB encryptie hebben een paar WPA-PSK en twee WPA2 dus ik ben niet de enigste met niet de beste encryptie toch vraag ik me af waar de fout zit krijgt hij geen netwerkadres of is het iets anders.

Ik heb begrepen dat Vista wel eens last kan hebben met de WPA-PSK encryptie en wel goed overweg kan met wep en wpa2.

Geen idee waarom dat niet goed gaat verder, eventueel kun je ook eens wpa-aes proberen.

Zelf begrijp ik het ook niet waarom het niet werkt maar goed misschien dat iemand iets zag wat ik over het hoofd zie.

Bij mij niet alleen Vista die niet met de WPA-PSK overweg kan XP Home doet het hier ook niet.

WPA2 heb ik niet router is een jaar of zes oud ook WPA-AES zie ik nergens staan ik kan alleen kiezen uit,

Disabled

WPA-PSK(no server)

WPA (with radius server) krijg ik ook niet werkend

64 bit WEB

128 bit WEB

Maar ik laat het zo het meeste zit aan een draadje behalve nu de laptops als ik het helemaal goed wil doen kan ik beter zien dat ik een draadloos modem/router geschikt voor voip krijg.:confused:

Ja misschien tijd voor een modernere modem/router. Waarom die wpa-psk niet wenst te werken weet ik dan ook niet.

Misschien heeft het met het aantal tekens te maken? Zou volgens mij niet mogen maar oke. Thuis heb ik hem draaien met 16 tekens, dus 8 bytes.

Bij een kennis draait er wpa-psk met 12 tekens.

In een aantal routers wordt dit ook aangemerkt als wpa-psk met TKIP of wpa-personal.

Dat je die met radius niet aan de praat krijgt vindt ik niet vreemd, daar moet je een radius server voor hebben en da's weer een heel ander verhaal.

Maar windows kan heel vreemd doen. Toevallig verleden week bij een kennis ook geprobeerd de wpa-psk weer aan de praat te krijgen, ondanks juiste sleutel vertikte hij het gewoon. Maar die had wel het uitzenden van de SSID uitgeschakeld.

Uiteindelijk de SSID broadcast weer aangezet. Toen windows zelf laten zoeken naar het netwerk. Dit gevonden en op "verbinden" geklikt.

Sleutel 2x in gegeven. Toen kreeg hij in eerste instantie geen ip. Maar schijnbaar werkte die codering wel door. Twee minuten later was er opeens wel een ip en werkte ook de verbinding weer perfekt.

Ook hier was de code opgeschreven, werd teken voor teken ingegeven steeds, op rustige wijze, zodat de kennis kon controleren of het klopte wat ik typte. En toch wilde het niet lukken.

En dan met laatstgenoemde methode, windows zelf de handel laten vinden en dan op verbinden klikken, dat wilde dan wel lukken.

Heel vaag, want gewoon zelf die verbinding aanmaken had ook goed moeten werken, was ook zonder fouten gedaan.

Windows blijft een vreemd OS.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan