Ik had een oude PC die na een update (1802 volgens mij) zo traag werd dat ik net zoals @Freggel een SSD ben gaan gebruiken op mijn nieuwere systeem
Daarom schreef ik ook "normaliter", uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd en het kan zeker voor komen. Maar door het bot zie je dit soort vertragingen al van tevoren aan komen doordat een systeem sowieso al trager aan het worden is Echt heel grote vertragingen in 1x komen niet zo vaak voor. Maar uiteraard gebeurt het wel eens.
Maar dat het de opstarttijd zo vertraagt (en daar hebben we hier over) heb ik nog nooit meegemaakt en ook nog nooit gezien of van gehoord. Hetgeen natuurlijk ook niet zegt dat het niet kan voorkomen. Kan altijd, driver conflict, noem maar op.
Lijkt mij dat dit afhankelijk is van de ouderdom van de HD. Vrij logisch dat je W10 daarom installeert op de snelste HD.
Huh? Hoe bedoel je? W10 kijkt voor automatische defragmentatie niet naar of je HD oud is of niet. Die doet dat gewoon, dus ik begrijp niet helemaal welke afhankelijkheid jij het dan over hebt.
Maar het gaat hier om de boot en een verschil van een 4 minuten langere opstarttijd is toch behoorlijk.
Juist, dat bedoelde ik dus. Maar ik heb hier ook gehad dat meteen met de boot Defender opeens flink ging scannen. Geen idee waarom maar dit vertraagde het opstarten behoorlijk bij mij.
Nadien bleek het de "Windows Media Player Network Sharing Service" te zijn die actief werd en daarom ook meteen gescand werd door Defender. Dus heb ik die service van automatisch maar eens naar handmatig gezet op advies van anderen en dat maakte al merkbaar verschil.
Check deze tool eens, heb hem weer gevonden:
http://woshub.com/using-process-monitor-to-solve-a-slow-boot-problems/
Met de boot monitor kun je zien welk proces of welke processen je opstarten vertraagt als het goed is.