W10 pro harde schijf paetitie loopt vol.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
865
Punten
113
Leeftijd
74
Bij iedere update van w10 pro heb ik steeds minder schijfruimte.
Ben begonnen met een schone installatie en al mijn pakketten die ik gebruik totaal ~56GB

Na iedere update gooi ik de installatie bestanden van de update weg onder schijfopruiming-->systeem opschonen waar steeds tig GB bewaard wordt voor eer herstel.

Zit nu al op 71.5 GB  aan gebruikte zooi dus al extra 15GB erbij. .
Als dit zo doorgaat kom ik met mijn reservering 90GB te kort om een volgende update eerst binnen te halen en te installeren.

Wat een ramp wordt dat.

Op de w10 partitie wordt geen data opgeslaan,  email gaat naar een andere partitiie.
Maak steeds van ieder laatste update een backup met Acronis. Ook deze groeit en een backup maken duurt eindeloos.

Is er ergens nog iets uit te zetten om de hoeveelheid GB drastisch te verlagen?
Zonder terug te gaan naar xp?

@Matrix, ik heb net even bij mij gekeken, ik zit op 38 gig.

Staat er bij jou toevallig geen windows.old op?

Nee die heb ik al verwijderd onder schijfopruiming-->systeembestanden opschonen.

Heb jij wel de laatste updates binnen gekregen? Bij mij gaat dat automatisch. (64bitter)
De laptop van moeders moet ik handmatig updaten. (32 bitter) en zit ook al rond de 70GB

Dat gaat wel hard zo The Matrix. Wel vreemd dat die 32 bitter niet ook automatisch update als het een W10 is.

@Matrix, ik heb net even bij mij gekeken, ik zit op 38 gig.
Waar precies heb je gekeken? Dan kijk ik bij mij ook even.

Ik kijk op mijn c partitie waar alle programma's en windows staan, alle data laat ik wegschrijven naar andere partities .
Ik klik op deze pc  kies c met klik op rechtermuis eigenschappen-->schijfopruiming even wachten en dan in nieuwe venster op systeembestanden opschonen klikken.
Weer ff wachten en daar alle meuk verwijderen.

Daarna bekijk je de nieuwe verse inhoud van de c schijf. Let op dat bij verwijderen je niet terug kunt naar vorige installatie but who cares. 

Gebruikt 68.2 GB

Ik haal zeker alle updates binnen @Matrix, en heb een 64 bit versie.

Dus hoe jij zo hoog zit dat snap ik even niet, zal morgen, als ik het niet vergeet, ook eens op een andere pc kijken.

Black Tiger, waar ik gekeken heb? Gewoon naar de c-schijf en dan eigenschappen, en dan zie je wat er verbruikt is, en wat er nog vrij is. Toch?

@ the matrix, Ik weet niet of je met ??n of twee harde schijven werkt.

Afhankelijk van hoe je harddisk is ingedeeld qua partities kan je misschien de C: schijf (W10 partitie) via schijfbeheer nog wat vergroten door een andere partitie op dezelfde schijf te verkleinen. Als je via zoeken naar partities zoekt krijg je de optie: partities op harde schijf maken en formateren (schijfbeheer) te zien. Daar krijg je dan de indeling van je harde schijf te zien en kan je door met de muis de schijf te selecteren en met de rechtermuis weer de opties zien of die mogelijkheid er ook is.

Maar ??n schijf van ongeveer 100Gb of iets meer is tegenwoordig echt te weinig en ik zou als je toch elke keer een schone installatie doet overwegen om er een grotere schijf (250GB) of (externe) SSD aan te hangen.   

Er zit een hdd van 750GB in opgedeeld in ongeveer 90 90 90 200 200

De lastste 2 van 200 zijn een voor downloaden films en een voor muziek, satelliet, apple zooi en android zooi.

Mijn vrouw zei dat de kleinkinderen van alles hebben geinstalleerd en dat gaan we nu ff verwijderen. Die kleinkinderen krijgen een laptop die ik nog heb liggen tervbeschikking.

Trouwens mij ipad weten ze ook te vinden en heb laatst gratis apps maar weer op password downloaden gezet.

Deze liep ook een beetje vol.

Vrijdag komen er weer drie logeren. Ze nemen hun wii mee want die heeft opa niet .Hahahaha.

Nee ik maak geen schone installatie maar ik update naar de laatste versie , voordat ik update zet ik eerst de backup terug zodat alle troep die inmiddels zijn geinstalleerd weer foetsie zijn.

Daarna de update windows en het opschoon proces,  weer een verse backup maken.

Maar de tip ga ik wel uitvoeren , de d partitievis voor email en excel en word en heeftcaan 30 gb ruimte voldoende zodat de c schijf naar 150gb kan.

Met 150 GB voor alleen de W10 partitie dan heb je voldoende ruimte tot je beschikking.

ik kom ook altijd ruimte tekort en je wil niet altijd geld besteden aan dure opslag maar een externe NAS schijf voor wat je echt wil bewaren is een oplossing. Voordeel is nog eens dat je er altijd bij kan zeker in een thuisnetwerk.

Hou er wel rekening mee dat als je de W10 partitie gaat wijzigen dat een oude back-up terugzetten problemen kan gaan opleveren! 

Klopt ik heb eerst de backup verwijderd daarna de inhoud van partitie d en e gekopieerd naar f en daarna de d en e partitie verwijderd onder windows.

Daarna c schijf uitgebreid naar 150gb en een nieuwe d en e schijf aangemaakt met restant d is nu  100 en e verkleint naar 40Gb.

De data teruggezet van d en e en Een nieuwe backup op d gemaakt.

Ik heb 2 Qnap systemen ts 212 met 6TB en een ts112 met 2TB . deze zijn voor backup fotoos ed..

Dus voorlopig ruimte genoeg

Bedankt voor alle tips

Mooi dat het gelukt is maar ik word er stil van gezien de opslagcapaciteit waar jij over beschikt. :)

Hahaha ik heb net nog ern 3tb seagate expansion externe schijf op de kast gevonden nog helemaal verzegeld en in originele verpakking. Was hem vergeten.

the matrix zei:
Hahaha ik heb net nog ern 3tb seagate expansion externe schijf op de kast gevonden nog helemaal verzegeld en in originele verpakking. Was hem vergeten.

Ik zou zeggen: nog effe doorzoeken. :)

Ja weer een terrabyte gratis online gekregen  bij STACK zojuist bericht ontvangen dat aanvraag goed gekeurd is.

Black Tiger, waar ik gekeken heb? Gewoon naar de c-schijf en dan eigenschappen, en dan zie je wat er verbruikt is, en wat er nog vrij is. Toch?
Ja dat weet ik inderdaad ook wel. Maar ik werd een beetje op het verkeerde been gezet.
Omdat The Matrix sprak over "gebruikte zooi" en jij nog iets zei over windows.old dacht ik dat je ergens kon zien hoeveel zooi je gebruikte in de zin van oude tijdelijke updates en andere rommel, echte zooi dus. :)

Ik heb zo'n 115 gig in gebruik, daarvan zit alleen al zo'n 60 GB in Downloads, Afbeeldingen en Documenten.
Voor de beide Program Files directory's (de gewone en de x86) en de Windows directory zit ongeveer een 33 GB, movies 3 GB dus alles bij elkaar 99 GB en in Program DAta 1,5 GB, 2 GB in de MSI directory
Er zal dus nog ergens een 11 a 12 GB in verborgen directory's die niet geteld worden.
Dat valt me nog mee eigenlijk.
Bij schijfopruiming zie het dat het slechts om MB's gaat, dus daar zitten die GB's niet in.

STACK? Leuk, hoeveel heb je er daarvan inmiddels?

Black Tiger

Bij schijfopruiming venster klikken op opschonen systeembestanden daar zitten de verborgen mogelijkheden om terug te gaan naar systeem voor de update. En dat zijn een hoop GB's die verwijderen als je tevreden bent met huidige update.

Daar had ik nog niet op geklikt omdat ik dat nog niet wilde, ik weet immers nu ongeveer hoeveel het is en heb nog ruimte zat.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan