Waarschuwing voor 'superstorm' re?el?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
736
Punten
113
Leeftijd
59
Met de wintermaanden voor de deur en een tot nu toe rustig verlopen herfst is het wellicht verstandig voor de schotelbezitter om te kijken of de antenne nog wel goed stevig bevestigd is. Althans, als we de berichten die weerman Piet Paulusma overneemt mogen geloven, dan staat ons nog deze maand wel extreem zwaar weer te verwachten, met de nodige 'vliegende schotels' als gevolg. Laten we maar hopen dat er weer eens niets van klopt.

'Superstorm november 2007'?

De Engelse weerkundige Piers Corbijn heeft op de website Weather Action.fi een globale weersverwachting voor de maand november staan. Deze verwachting geeft aan dat wij later in november een superstorm kunnen verwachten. Ik heb besloten dit artikel te vertalen en nu bij mij op de site te plaatsen.

Superstorm in november? Piers Corbijn heeft hier toestemming voor gegeven, omdat hij vindt dat iedereen gewaarschuwd moet worden. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne- activiteit.

Hieronder de verwachting van Piers Corbijn voor Nederland in november:

November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur.

Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703.

Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht.De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht!De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado?s niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.

Bron: Piet Paulusma

Meteo Consult veegt de vloer aan met het bericht en bekijkt de zaken iets nuchterder en vooral ook beter onderbouwd. Desondanks is het in deze tijd van het jaar geen overbodige luxe om te kijken of je schotelantenne nog stevig bevestigd is!

Bron: nbs

Er was ook een superstorm op 13 november 1972, toen vlogen ook dakpannen in het rond

Dat is 25 jar geleden dus de kans is groot dat dit weer gaat gebeuren.

Ik voorspel zelf een witte Kerst dit jaar. We hebben al zo vaak een groene, en een saaie gehad, nu is wit aan de beurt.......

Tja met de formule1 waren we al goed met het voorspellen van plaats 1, 2 en 3...

Dus wie zal het zeggen?

Als ik nu ga kijken naar de laatste tijd wat het weer gebracht heeft en gaat brengen, dan denk ik dat een witte kerst dit jaar erg re?el is. ;)

witte kerst?

Kan er best in zitten. de kou boven scand/moskou zakt steeds meer zuidelijk zodat oost europa in een koude golf komt te liggen.

En wat me opvalt is dat de wind vaker de oosthoek opzoekt vergeleken met voorgaande jaren.

Dus heeft de kou het oosten in de greep. en de wind gaat naar oost/noord oost dan is de winter met 3 dagen een feit.

We zullen zien voormij mag er wel eens weer een winter komen. maar of we -22 gr weer mogen meemaken betwijfel ik. dat waren toen barre tijden maar had wel zijn charme.

sth.

In mei werd er een hittegolf aangekondigd voor eind augustus. Nu was ik op vakantie in die periode maar ik heb die hittegolf niet gezien.

Het voorspellen op langere termijn is dus lastig.

Misschien kan er een poll worden gestart? Witte kerst of nieuwe warmte record met de kerst.

;)
Nr.10

doen we aan mee ik denk geen witte kerst maar wel vorst
gr frans

Ik zal er mij ook mee bemoeien.
Heren het is VOORSPELLING, dus ik geloof het wel wanneer het komt, hitte golf in Januarie.
Heerlijk met de zwembroek aan het strand liggen.

Bert

Ook een voorspelling kan eens uitkomen. natuurlijk is alles gebasseerd op weerkaarten waarvan een prognose van gemaakt wordt en als laatste de loop van het geheel.

Maar de natuur is niet op lange termijn zo te voorspellen dat het 100% uitkomt. maar de aanwijzigen zijn meenstal aanwezig. en vandaar uit komt de lange termijn verwachting. (voorspelling).

Wat mijn verwachting is dat we rond kerst 75% kans maken op een witte of een kerst met winter.

Ik volg meenstal noord/oost/europa en daar moet ik constateren dat de koude golf meer greep krijgt.

Wat er nog bij komt is dat het zeewater kouder is dan voorgaande jaren dus een aanvoer vanuit de pool zal meer gepaart gaan met winterse neerslag. wat nederland eerder kan aandoen.

Voorgaande jaren was het zeewater temp zo hoog dat het meenste winterse neerslag in de alpen landen viel. ten gevolg hier veel neerslag in de vorm van regen.

Maar goed het blijft een prognose en gelukkig kunnen er geen rechten aan verleend worden.

De kans op winter is groter dan jaren terug.dat maak ik uit aan verschillende factoren al was het een flut zomer. toch zocht de wind ook vaak de oost hoek op en hoop dat het deze winter ook doet met een koudegolf en een gunstige hoog. dat de wind naar oost stuurt.

STH.

Tja... het is herfst... In deze periode is de kans wel groter dat het stormen gaat(!)

Natte vinger werk van paniekzaaiers:En windkracht 9 is zo erg nog niet...,dat heb je in West Europa wel 10 keer per jaar...Gr.George

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan