Wat is CCcam voor iets?

S

skerit

sasc-ng emuleert eigenlijk een CAM, heel handig voor dvb-s kaartjes waar je geen CI-interface op kunt aansluiten.

Ik heb zelf 3 dvb-s kaarten in mijn server steken en heb geen zin om 3 abonnementen aan te gaan bij tv-vlaanderen :tong: Er is ook niet genoeg plaats in mijn case.

Maar wat is CCcam nu precies? (Wel grappig, iedereen praat zoveel over deze soort software, maar zelden zie je WAT iets net doet! Dat ga ik eens toevoegen aan mijn wiki :tong:)

CCcam is geen cardserver zoals newcs? Die heeft echt een CAM nodig, blijkbaar. Waarom?

Hoi Skerit en welkom op Satellite Fun.

Ik heb even je post verplaatst, want hij stond onder een andere post terwijl jij eigenlijk een geheel andere vraag stelt.

Is verder niet erg, maar misschien wel handig daar een volgende keer even over na te denken.;)

CCcam is geen cardserver zoals newcs? Die heeft echt een CAM nodig, blijkbaar. Waarom?
Als dat in je wiki staat, zou ik dat er maar snel uit halen.:biggrin:

Hoe kom je op het idee dat CCcam een cam nodig zou hebben?

CCcam is slechts een naam net als Newcs een naam is. CCcam is een emulator is of kort gezegd een emu met cardserver mogelijkheden. Daarmee is gelijk die vraag van je beantwoord. En omdat er toevallig het woordje "cam" in de naam zit, wil dat nog niet zeggen dat er ook een cam nodig zou zijn.

Feitelijk is het dus wel zoiets als NewCS, alleen dan weer anders. Vroeger werkten we met radegast en newcamd. Maar er zijn zoveel verschillende emulators gekomen waarmee ook sharing mogelijk was.

De werking verschilt eigenlijk in zoverre van Newcs, dat het de mogelijkheid heeft om ook andere CCcam servers te koppelen en zo dingen uit te wisselen, dus zowel heen alsook terug. Dit in tegenstelling tot Newcs die deze mogelijkheid niet heeft. Die optie wordt over het algemeen voor externe cardsharing gebruikt en over externe cardsharing kunnen we het hier niet hebben, maar het is ook te gebruiken voor interne sharing.

Dus als je bij interne sharing gaat kijken heb je wel mogelijkheden.

Stel je hebt op de slaapkamer van de zoon een ontvanger die alleen naar newcs kan verbinden, dan laat je een Newcs server draaien, voor in de woonkamer kun je dan CCcam gebruiken bijv. want die kan ook verbinden naar een Newcs server.

Maar nu stel eens je hebt 2 stuks dreambox 500 (ik noem maar iets). En je hebt 2 abonnementskaarten. Je wilt bijv. graag het Duitse Premiere pakket kijken en het Nederlandse Canal Digitaal pakket.

Dan heb je 1 kaartslot te kort of je moet steeds wisselen.

In dat geval draai je 2 cccam servers, want je stopt de ene abokaart in de ontvanger in de woonkamer en de Premiere (nu Sky Duitsland) kaart in de DM500 van je slaapkamer en koppelt beide servers met elkaar.

Op die manier kan er zowel in de huiskamer alsook in de slaapkamer willekeurig geswitched en gezapt worden tussen Sky Duitsland en Canal Digitaal.

Dat gaat je met alleen Newcs niet lukken, dan moet je daar nog iets naast hebben draaien wat de client verbinding op zet.

Oh, dat is dan wel heel interessant, want met newcs en open-sasc-ng heb ik veel problemen.

Maar iets is dan toch nog niet duidelijk, deze foutmelding van cccam:

Code:
21:00:18.684 CCcam: ======================================================================
21:00:18.684 CCcam: starting CCcam 2.1.3 compiled on Nov 14 2009@00:47:12
21:00:18.684 CCcam: ======================================================================
21:00:18.684 CCcam: online using nodeId e00d5eff9aa57be7
21:00:18.684 CCcam: read config: cannot open /var/etc/CCcam.cfg or not found
21:00:18.684 CCcam: dvb api3 detected
21:00:18.684 CCcam: create 1 cam device(s)
21:00:18.697 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/SoftCam.Key or not found
21:00:18.697 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/AutoRoll.Key or not found
21:00:18.697 CCcam: static cw not found or bad
21:00:18.697 CCcam: parsed 0 entries from /var/etc/CCcam.prio
21:00:18.697 CCcam: readProviderfile: cannot open /var/etc/CCcam.providers or not found
21:00:18.697 CCcam: readChannelList: cannot open /var/etc/CCcam.channelinfo or not found
21:00:18.697 CCcam: server started on port 12000
21:00:18.697 CCcam: no working cam devices, no need to start pmthandler
Wat loopt er juist mis?

21:00:18.684 CCcam: read config: cannot open /var/etc/CCcam.cfg or not found

21:00:18.697 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/SoftCam.Key or not found

21:00:18.697 CCcam: readKeyfile: cannot open /var/keys/AutoRoll.Key or not found

21:00:18.697 CCcam: readProviderfile: cannot open /var/etc/CCcam.providers or not found

21:00:18.697 CCcam: readChannelList: cannot open /var/etc/CCcam.channelinfo or not found
Er staan nog meer problemen in je logje, maar deze zijn toch wel erg duidelijk.

Zo te zien is CCcam niet correct geïnstalleerd.

De bijbehorende bestanden kunnen namelijk niet gevonden worden of in ieder geval niet geopend worden.

Daarom moet je op de aangegeven plaatsen kijken of die bestanden er wel zijn, en als ze er zijn, moet je de attributen goed zetten (CHMOD).

Een paar aanvullende vragen.

1.) Gaat het hierom een Dreambox of een andere ontvanger?

2.) Welke firmware draait er op?

3.) Heb je CCcam via de addons geinstalleerd of zelf er op gezet?

Ah, maar ik heb een config bestand doorgegeven via de cli.

Ik gebruik het op een gewone linux-box. x86_64.

Zijn die key bestanden dan nodig?

CCcam.providers en CCcam.channelinfo kan ik nog op inkomen ...

Een config bestand doorgegeven via de cli? Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, of in elk geval schiet het me niet zo te binnen.

Als je een linux server gebruikt maak je gewoon een directory /var/etc aan, daar kan ook de binarie (executable) in dan, als je hem maar chmod 755 maakt. De keys directory en key bestanden heb je dan niet nodig, feitelijk ook niet perse de CCcam.providers en CCcam.channelinfo alhoewel die wel leuk kan zijn om te zien naar welke zenders de andere kamers in huis naar aan het kijken zijn.;)

Je kunt ook de binairie in /bin zetten of iets in die geest, maar hij kijkt niet waar de binarie van opgestart wordt, wel waar de config staat.

Deze kun je ook elders zetten, maar dan moet je middels een commandline opstarten en aangeven waar die config dan wel staat, zowel in de commandline alsook in de config.

Daarom is het gewoon makkelijker om een /var/etc directory te maken en daar de config, evt. de .providers en .channelinfo bestanden en de binarie in te zetten.

Dan kun je scriptjes gebruiken om te starten, killen en snel herstarten als volgt bijvoorbeeld:

bestandje start.sh:

Code:
#!/bin/sh
/var/etc/cccamd &
bestandje kill.sh:

Code:
#!/bin/sh
killall -9 cccamd
bestandje herstart.sh:

Code:
#!/bin/sh
killall -9 cccamd
sleep 1
/var/etc/cccamd
Zoals je ziet, vind je hier geen CCcam.x86 als binarie. Reden hiervan is dat deze hernoemd is naar cccamd hetgeen sowiezo al makkelijker te typen is dan de originele naam.

Daarnaast geeft je dat de mogelijkheid om makkelijker te updaten.

Eerst zet je de nieuwe CCcam.x86 op je linux machine ergens en maakt hem executable. Dan start je die en kijkt of je linux hem aan kan en niet over lib.so of zoiets bestanden gaat zeuren.

Gebeurt dat niet dan kun je hem makkelijk ook killen en updaten gaat dan als volgt:

1). cp CCcam.x86 /var/etc/cccamd (enter drukken)

(bevestigen als er gevraagd wordt of het bestaande betand overschreven moet worden.)

2.) /var/etc/restart.sh (enter drukken)

Zo is de binarie vervangen en door de herstart wordt de nieuwe versie gestart.

Makkelijker kan het niet, toch?

Het is misschien wat aap, noot, mies uitgelegd voor iemand die met Linux zijn weg wel weet, maar aangezien er ook mensen meelezen die er minder ervaring mee hebben is zo'n uitgebreidere uitleg wel handig soms.:)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan