Wat is cron...?

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
51
Ptje;170575 zei:
Ik heb in mijn dreambox een scriptje waar ik setting automatisch mee kan updaten middels cron.

Ben weer een beetje met de dreambox aan het klooien,
een ander firmaware er in ENZ.

Steeds wordt er gepraat over cron ?!
Wat kun je daar meer mee ontvangen dan ?????

En welke optie heb ik om wat meer?...
Zoals b.v Welke card of cam moet ik gebruiken om b.v ,Premiere te ontvangen

cron is een korte benaming voor cron job (cronjob). Een cron job is een linux/unix commando dat op een door jou aangeven tijdstip automatisch zal worden uitgevoerd.

Je kunt dus via een cronjob je dreambox dus iets laten doen, b.v. om de 10 minuten keys ophalen en wegschrijven. Uiteraard is het met een cronjob zo dat je wel de juiste parameters moet opgeven. Meestal worden scripts geschreven en uitgevoerd m.b.v. een cronjob. Deze scripts staan in /var/bin (chmod 755) en hebben vaak de extensie .sh hebben (sh van shell).

Voor het uitvoeren van een cronjob op de dreambox wordt gebruik gemaakt van crond. CROND wordt dus opgestart bij het booten en via bepaalde configuratiebestanden ziet crond op de door jou aangegeven tijden wat er moet worden uitgevoerd.

Meestal (afhankelijk van je image) staat het configuratiebestand in /var/spool/cron/cronjobs/. Je kunt het beste crond als gebruiker root een opdracht uit laten voeren. Gebruiker root heeft immers de meeste rechten.
Het configuratiebestand in eerder genoemde directory heet dan root (zonder extensie).

Een voorbeeld van het configuratiebestand root is:

0,10,20,30,40,50 * * * * /var/bin/update_tps.sh
15 * * * * /var/bin/update_d-plus.sh
45 * * * * /var/bin/update_tvcabo.sh

We hebben dus 3 scripts die op verschillende tijden door crond worden uitgevoerd. Het script update_tps.sh wordt om de 10 minuten opgestart; het script update_d-plus.sh wordt elk uur om kwart over uitgevoerd, terwijl update_tvcabo.sh elke uur om kwart voor wordt uitgevoerd.

Om Premiere te kijken moet je een abonnement nemen op Premiere; de meeste emu's kunnen de kaart data lezen en kun je dus Premiere kijken.

Suk6 verder.

Das een duidelijk verhaal.....
Alleen jammer ....d8 dat cron een soort key programma was..:)

Bedankt eendenteam

-----Edit------
Oeps volgens mij bedoel ik nabilo ...:)
effe zoek met google.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan