Wat is Suse 10?

D

dedoele

Wat voor een programma is dit, nog nooit van gehoord, leg het eens uit in verstaanbare taal.

thx,

dedoele

In verstaanbare taal: De tegenpool van Windows, genaamd Linux. ;)

Hallo Dedoele,

Windows is een bestruings systeem, in het engels: "Operating System", afgekort: OS.
Windows is het meest bekende OS, maar er zijn er meer. Bv de Imac draait op een OS dat door Macintosh is ontwikkeld. En dan heb je de Unix varianten. Linux.

Linux is een OS gemaakt door Linus Torvalds. Linus heeft een patent op het OS gelegd: Je mag het bekijken, sterker, je mag het aanpassen, maar je moet het vrijgeven en je mag er niet aan verdienen.

Om diep in te gaan hoe een distro eruitziet, lijkt me gezien de vraag niet echt slim, dus ik houd het makkelijk:
Windows is het os, je koopt dat dus in de winkel. Maar om briefjes te tikken en sommetjes uit te laten rekenen, moet je weer een software pakket kopen.
Linux is compleet. Je kan het downloaden, gratis en voor niets: Alles zit daar al in, 3,5 Gb aan software waar je complexe tekeningen, rekensommen en word of excel documenten mee kan maken.

er is maar 1 maar....
Windows gekochte spelletjes zal je heel moeilijk aan de praat krijgen. Het kan wel, maar meestal ben je dan al een gevorderde linuxgebruiker.

Verder... tja 2 totaal verschillende OSsen.

G

Ik vergeet iets heeeeeeeeeeeeeeeel belangrijks.

Linux heb je dus in meer dan 400 smaken omdat het vrij is. Alle programmeurs over de hele wereld (dat kan jij ook zijn) hebben zich meestal aangesloten bij zo'n groepje. Dat groepje heeft een naam voor hun linux ding en dat noemen we een distributie, afgekort distro.

Suse, Debian, slackware, fedora, gentoo, ubuntu en nog veeeeeeeeeeeel meer soorten bestaan er.

G

big g

amaai wat een boterham, maar Linux is toch moeilijker dan windows ik bedoel, tja, ik denk dat ik het niet weet maar ook geen ervaring mee heb.

Als mijn PC niet goed werkt dan neem ik mijn windows cd en formateer mijn pc en installeer hem opnieuw, en met linux weet ik niet hoe dit werkt, nu gebruik ik mijn pc voor films te downlouden en af te spelen op tv en ook voor muziek af te spelen via mijn video naar mijn muziek installatie, maar is dit wel allemaal mogelijk met Linux, en hoe zit het dan met al die codex die je moet hebben om films af te spelen, en hoe zit dit dan bij het internet, en kan Linux bijvoorbeeld een cd afspelen die onder windows gebrand is, bijvoorbeeld allemaal belangrijke bestanden die op PC staan, en hoe zit het met de antivrus programma voor linux, nu gebruik ik de free virus scanner van AVG en hier ben ik heel content van.

Ik ben eerlijk Linux spreekt mij wel aan maar ik heb er schrik van.

groetjes,

dedoele

Ik ben er op dit moment ook mee aan het stoeien na lang twijfelen de knoop doorgehakt.

Maar er zit iets leuks bij Linux, je kunt er een multiboot mee maken, waardoor je eigen OS blijft draaien dus je kunt altijd tijdens het opstarten kiezen tussen welke je wil gaan starten, zo doe ik het hier nu ook, een tweede pc gepakt, en daar windows XP op gezet, en Fedora.

Weer leuk om mee bezig te zijn, vannacht in de teamspeak weer kostelijk gelachen van de domme fouten die je kunt maken. (BT) :biggrin::biggrin::biggrin:

Ik dacht dat ik dit nooit ging zeggen, maar waag eens een poging. ;)

Hoe ben jij in de tijd alles gaan leren over windows? Als je iemand die nog nooit een computer in handen heeft gehad, een systeem zegt en vertelt; Hij werkt niet goed installeer hem opnieuw... tja, dan kan die persoon dat ook niet.

Linux is gewoon anders: Niet te vergelijken, windows programma's draaien niet op linux en andersom. Echter: je kan er wel alles mee wat je met windows ook kan. Het kan dan wel zijn dat je iets meer moeite moet doen, maar het kan wel.

Dat wat jij wilt, muziek draaien en downloaden... dat kan meteen ermee, daar hoef je niet moeilijk voor te doen.

Als je geintresseerd bent zijn er de volgende mogelijkheden:
Pak een ouder compjoetertje en smijt daar linux op.
Download knoppix en installeer dat, zonder je windows te beschadigen.
Maak dualboot. Eerst windows, dan linux.

In alle gevallen:
Het is even moeilijk om erdoorheen te bijten, om je de kennis te vergaren die je nodig hebt, maar eenmaal hebben... dan zul je zien dat je nooit meer anders wilt.

Een volgebouwd linux systeem is sneller dan een volgebouwd windows systeem (evenredig natuurlijk)

G

Alhoewel ook een BT domme fouten kan maken, ging het hier om de BT die in de Teamspeak zat en meegelachen heeft.:biggrin:

Black Tiger zei:
Alhoewel ook een BT domme fouten kan maken, ging het hier om de BT die in de Teamspeak zat en meegelachen heeft.:biggrin:

Het was BT niet die een fout, uhhh wat is fout, maaktte maar dit persoontje hier, ik deed iets waar Bt meteen met in een deuk lag, en ik kon er eigenlijk meteen ook wel mee lachen, misschien dat Black Tiger het nog eens wil zeggen wat ik deed....? :biggrin:

Het was iets met de xconfig, en een melding die ik nadien kreeg, wist ik veel, maar was wel om te lachen!

Afijn ik ga lekker door met linux, heb ik tegen BT ook gezegd dat kreng moet gaan draaien!

Nou het ging om het volgende.
Bij het booten kun je met een A dacht ik aangeven om een append te doen aan de bootregel. Freg had daarop gedrukt, de bootregel weggehaald en daar alleen xconfig neergezet, waarop zich een Kernel panic voordeed.:biggrin::biggrin::biggrin:

Ik kan me dan ook voorstellen dat Freg blij was dat jij zo in een deuk lag...

Een kernel panic kan je toch wel tot wanhoop brengen :biggrin:

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan