wat is wijsheid

R

remcor

Vanwege de aanschaf van een plasma-TV overweeg ik om medio maart van UPC (analoog) over te stappen naar satelliet TV. Ik ben nog zoekende naar een voor mij geschikte ontvanger. Voor het opnemen van programma,s maak ik nu gebruik van een videorecorder en een pc met daarop windowsMC. Na de overstap op satelliet zou ik graag deze mogelijk willen behouden. Zenders die ik wil zien zijn de nederlandse en commerciele zenders. Al bladerend op dit forum zou een twintuner-ontvanger (met mogelijk een vervanging van analoge tunerkaart in mijn PC voor het opnemen) een optie kunnen zijn. Nu het dilemma: is het zinvol nu nog te investeren in een twintuner-ontvanger er vanuit gaande dat na een jaar HDTV de standaard gaat worden of is het beter om eerst te starten met een goedkoop setje en de ontwikkelingen op HDTV nog even op zijn beloop te laten.

Na veel wikken en wegen heb ik besloten te starten met een eenvoudig opstapsetje van een paar honderd euro. Tegen die tijde dat HDTV een feit is zullen er genoeg betaalbare HDTV-onvangers zijn om dan alsnog de overstap te maken.

Als volslagen leek heb ik nog een vraag.

Kun je op bv. een philips DSR2211 een videorecorder of PC aansluiten om programmas op te nemen als je niet thuis bent?

Zoniet welke eenvoudige ontvanger kan dit wel (pc via usb o.i.d.?

Heb je al naar het Dreambox assortiment gekeken?

Aangezien deze apparaten allen op Linux draaien en volledig open source zijn, kun je daar de meeste trucks mee uithalen, dacht ik zo.

Als je op zoek bent naar een eenvoudige kijk ontvanger, dan is zo'n dreambox niet wat je zoekt.

Maar al te vaak komt er een dergelijk advies, maar een dreambox is een stevige overkill als je naar je vraag kijkt.

Een dreambox kan, wanneer ie vers uitgepakt word, geen nederlandse kanalen decoderen.

Daarvoor is een alternatieve software noodzakelijk en je moet er maar net in geïnteresseerd zijn om dat op je spiksplinternieuwe ontvanger te gaan zetten.

Bovendien kost de goedkoopste dreambox een stuk meer geld dan wat heet een "simpele ontvanger".

Die dsr 2211 is voorzien van een aparte SCART plug voor een videorecorder, bij mijn beste weten geldt dat voor alle officieel goedgekeurde ontvangers.

Goedgekeurd betekent dus dat je er je kaartje in kunt steken en naar de NL zenders kunt kijken.

Sterker nog, zonder kaart doet zo'n ontvanger helemaal niks.

Dergelijke eenvoudige ontvangers hebben geen netwerk of USB aansluiting voor koppeling aan een pc.

Bij de betere satshop zetten ze er een image voor je op met de juiste EMU zodat CD het wel doet. En als je de receiver aan je netwerk wilt koppelen om op je PC video's of streams te bekijken, dan kom je volgens mij wel op een dreambox uit.

Over welk type dreambox hebben we het dan? De Dreamboxsjes zijn toch zogenaamde "door CD niet goedgekeurde ontvangers". Loop ik dan niet het risico beeld te verliesen bij de eerste de beste upgrade door CD.

Na veel wikken en wegen heb ik besloten te starten met een eenvoudig opstapsetje van een paar honderd euro. ...

Zoniet welke eenvoudige ontvanger kan dit wel (pc via usb o.i.d.?
De dm500 komt dan gelijk in beeld. Dit is het 'instapmodel' van nog geen 200 euro.

Je hoeft niet bang te zijn voor wijzigende omstandigheden bij CD want ik denk dat ze voorlopig nog wel even blijven doorgaan met hun huidige SECA2 codering.

Laatst bewerkt:
Je maakt nu gebruik van een video recorder en win XP Media Center Editie.

Wanneer je zou kiezen voor een dreambox, kun je de video recorder wegdoen en de programma's direct via het netwerk op je pc binnenhalen.

Handigheid en interesse in deze zaken is dan wel een aanrader.

Aangezien de kleinste telg uit de dromende familie (de eerder genoemde 500) geen harddisk kan herbergen, dien je de opnames wel via het netwerk te maken.

Deze doos heeft ook geen 2e SCART aansluiting voor een videorecorder, dus dan zul je iets moeten fabriceren om die aan te sluiten (is natuurlijk altijd mogelijk).

Groot nadeel van de dreamboxen en soortgelijken is dat je absolut geen ondersteuning van een importeur of fabrikant hoeft te verwachten wanneer er geen originele firmware opstaat.

Maar daar staat dan wel weer tegenover dat de ondersteuning via het internet (en door vrijwilligers zoals die ook hier te vinden zijn) weer heel sterk en ongeëvenaard is.

Ik blijf bij mijn eerdere advies.

Wanneer je gewoon een kijkdoos wil, is een dreambox overkill.

Het is duurder dan een standaard doos, maar uiteindelijk kun je er wel meer mee.

De bediening van een dreambox is welicht ook wat minder intuïtief dan die van een originele doos, maar dat ligt natuurlijk ook wel aan degene die 'm bedienen moet.

Er zijn nog geen dreamboxen te koop die HDTV aankunnen, ze zijn wel heel lang geleden aangekondigd.

Het is duurder dan een standaard doos, maar uiteindelijk kun je er wel meer mee.
Ik ben het wel met je eens, alleen valt dit "duurder" wel mee, als we het over de Dream 500 hebben bijv. scheelt het slechts enkele tientjes.

Het is dan inderdaad wat overkill, maar als je toch al besloten hebt om later iets in die geest te kopen (bijv. een Dreambox 8000) is het wel een heel goede basis om het apparaat en de manier van werken ermee alvast te leren.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan