wat voor een pc is dit

C

cb0rmn

goeiedag,

ik ben met een pc voor iemand bezig en ik weet niet waarmee ik em moet vergelijken het is een intel celeron 700 .

met wat voor een pentium moet ik em vergelijken.

heeft iemand een idee.

ik hoor het vast wel

groeten cb0rmn

Nou eh, met een cellie 700 misschien?

Een celeron is een uitgeklede pentium en bied over het algemeen mindere prestaties als een pentium.

Zo is het cashmem ongeveer de helft en is ook de bussnelheid een stuk lager.

Met wat zou je hem willen vergelijken?

Als je deze met een amd vergelijkt dan staat ie ongeveer gelijk aan de K6 700 Mhz.

Misschien kun je SiSoft-Sandra eens installeren.

Daarmee kun je de benchmarks van je pc meten en in een overzicht je pc-prestaties met dat van een ander vergelijken.

Dan weet je ook gelijk op welk niveau hij staat.

Voor alsnog is het appels met peren vergelijken... niet reëel dus.

En celeron 700mhz draait op 100mhz ipv 133mhz als ik het goed heb en waarschijnlijk zit er sdram 100mhz in...

Als je ziet dat er 265mb ram in steekt is daar perfect windows xp op te draaien en kan je hem voor alles gebruiken, behalve voor de nieuwste games... dus een ideale office/internet pc voor Heel weinig geld....

Zelf heb ik hier een celeron 900mhz draaien voor internet/office/dvd-r/digital video/divx... alles werkt perfect en die 200mhz meer zal het echt niet maken.....

Ik zou een upgrade kit kopen van fcpga naar fcpga2 en een celeron 1300 tualatin uP voor die PC.

Dan hou je gewoon je 100MHz fb maar je krijgt een veel snellere core met SSE (leuk voor mpegvideo/audio bewerking)

bij abgcomputers.nl kun je meer info zoeken. de kits komen van upgradeware.com. Ik heb 2 DELL optiplex GX1, origineel 350MHz P2 en daar draait nu de celeron in, werkt bijzonder leuk voor zijn geld!

"Nou eh, met een cellie 700 misschien?

Een celeron is een uitgeklede pentium en bied over het algemeen mindere prestaties als een pentium.

Zo is het cashmem ongeveer de helft en is ook de bussnelheid een stuk lager."

Nope, een Celeron is een Volwaardige Pentium processor!

Afhankelijk van oa de kloksnelheid vergelijkbaar met Pentium II, Pentium III en zelfs Pentium IV. Een Celeron 700 scoort inderdaad minder dan een Pentium III 700, maar is afhankelijk van je mobo en bios veelal makkelijker te overklocken dan een Pentium III. Bijv een Celeron 700@900, etc. Ze zijn echter relatief veel goedkoper dan Pentiums II, III en IV, je krijgt dus veel meer waar voor je geld. Vandaar dat de Celerons zeer geliefd waren en zijn bij tweakers en overklockers.

Grtz,

@werkezel,

Een Celeron is een uitgeklede pentium die marketingshalve een kleinere cache meekrijgt en een lagere FSB.

Meer is het niet en ook niet anders.

Een celeron komt welleswaar van de zelfde wafer af maar is vaak letterlijk het 'buitenbeentje' en word veelal van de rand gesneden.

Vroeger werden de 'randprocessoren' weggegooit.

Nu hebben ze er een markt voor gekweekt zodat de 'echte' processoren goedkoper werden en er een stuk van de ontwikkelingskosten word terugverdiend.

Dat ze cache hebben gehalveerd of zelfs tot een 4e hebben gereduceerd, heeft te maken met de goedkopere productie en vooral om te voorkomen dat een Celeron als volwaardige Pentium word verkocht, doordat deze inderdaad makkelijk te overklokken is, en er in sommige gevallen zelfs een 'volledige' FSB mee gehaald kan worden.

Als een Pentium4 2000Mhz dezelfde prestaties zouden leveren als een opgevoerde Celeron 1700, dan zou de eerstgenoemde groep dus nooit meer verkocht worden.

Een Celeron op 700 Mhz presteerd niet hetzelfde als een Pentium 700, zelfs niet als je een Celeron op 900 laat lopen.

In de syntetische benchmarks loopt ie misschien wel sneller, maar een grotere onzin kun je niet verzinnen omdat in geen enkele commerciële benchmarkprogramma het cachegeheugen word aangesproken.

Misschien dat de Celeron 700@900 in sommige gevallen sneller is dan de Pentium 700, in de praktijk moet deze het toch afleggen en zeker als je meerdere applicaties tegelijk draait!

In het verhaal van de pentium4 is het helemaal triest gesteld met de Celeron, omdat deze het juist moet hebben van het cachegeheugen.

En je weet dat die op de Celeron4 maar 128Kb is, terwijl de Pentium4 512Kb heeft!

Zeker als je bedenkt dat de langere pipeline van de P4 juist een grote behoefte heeft aan de cache, kun je voorstellen dat een Celeron uit het P4 segment dus gewoon niet van zijn plaats komt.

Tel daarbij op dat de bandbreedte van de P4 heel groot is (om maar niet meer met termen en cijfers te gooien) en dat nu juist dat cachegeheugen de buffer is tussen Mem en Proc.

Zie het als een ferrari met gladde banden op een nat wegdek die volgas wegtrekt: dat schiet dus niet op!!!

Ik kan nog wel even een tijdje doorgaan over dit saaie onderwerp, maar op het internet kun je vast wel meer info vinden, zolang je de Hobbysites maar links laat liggen!

(die puisterige pubers weten toch alleen maar hoe ze een kant-en-klare pc-bouwpakket in elkaar kunnen zetten, enkele uitzonderingen daargelaten)

Prima uitleg drz.!

Hoe komt het dan dat een echte P3 meer stroom trekt dan de celeron tualatin?

Als je zelf een compie wilt bouwen dan zou ik zeker de beste uP pakken, maar als je een oud beestje wat een mobo op 100MHz heeft nog wat wilt opporren is zo'n celeron helemaal zo gek niet.

Bovendien is er nog een verschil: een celeron op 100Mhz en een P4 op 133 draaien bijvoorbeeld allebei op 1300Mhz.

Zet je de P4 op 100MHz dan gaat die een stuk langzamer. Hoe kan het dan dat die uit dezelfde wafer komen???

Omdat de tuatlin een 0.13 micron core heeft en een gewone pentium een 0.18...

Hoe kleiner de core hoe minder stroomverbruik... ofte hoe minder warmte.....

@drz

De strekking van mijn reactie is dat je voor een Celeron relatief veel meer waar voor je geld krijgt. En dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring met Celerons en PentiumIII processoren. Trouwens een Celeron 850mhz/100mhz draait bij mij al jaren naar volle tevredenheid (850@950).

Kijk ik bij de system info van bijv Alcohol120% dan lees ik:

Processor info: Pentium III (0,18um) with 266KB on-die L2 Cache (952 Mhz)! Draai ik een performance test (Norton Systemworks 2003) en vergelijk ik de resultaten met de baselines van div PentiumIII proc., dan zijn er snellere maar veel meer langzamere confiiguraties. Ook bij het draaien van zware applicaties zijn de verschillen nihil in vergelijking met een PentiumIII 1200mhz/133mhz die ik zelf bezit.

Kortom veel gebakken lucht en mooie reclamepraatjes van Intel, maar in de praktijk zijn de verschillen nauwelijks merkbaar.

Grtz,

@satslope, dat een celeron minder stroom trekt als een pentium komt doordat de celeron gewoon op een laag pitje aan het werk is.

Zou je deze celeron flink overklokken dan zie je de stroom ook toenemen.

Denk maar aan de FSB, de 'Front Site Bus' die bij een celeron op 100mhz staat en bij de pentium op 133.

De laatste pentiums draaien zelfs op 200Mhz bus!!

Wat er precies aan de hand is met Intel processoren, om op je 2e vraag terug te komen, is dat de vermenigvuldigings factor vasstaat.

Zo heeft een Celeron 700 MHz, als deze met een FSB van 100Mhz draait, een vermenigvuldigings faktor van 7= (even rekenen) 7xFSB(100)=700Mhz.

Dezelfde processor maar dan uitgevoerd als 'echte' pentium heeft een FSB van 133Mhz xFaktor 5.26=700 MHz.

Bij de laatste rekensom zie je dus dat een pentium nooit op 700 mhz kan draaien omdat een faktor van 5.26 niet reëel is uit te voeren en zal op 5.33 of op 5 komen te staan.

Maar het is onwaarschijnlijk dat er ooit een pentium 700 is geweest en zal dus een 733 zijn! De faktor van die processoren is dan 5.5. ( 5.5x133=733 ) wat rekenkundig veel logischer is.

@Werkezel, je hebt het helemaal bij het rechte einde als je het woord 'gebakken lucht' van Intel in de mond neemt.

Als je mijn eerdere uitleg leest, zie je dat ik het woord 'marketing' genoemd heb.

Uiteraard zijn de prestaties alleen op papier of met benchmarks te meten en is de praktijk, mits je de pc echt mishandeld, niet echt merkbaar.

Alleen bij echt zeer zware applicaties, waarbij de processor echt alles uit de kast moet halen, is het merkbaar. :)

Gelukkig is het de taak van de videokaart, van tegenwoordig, om de processor zoveel mogelijk te ontlasten, zodat de meeste games van nu ook vloeiend op oudere en tragere processoren lopen.

Hi drz. Bedankt voor de verhelderende uitleg!

De celeron is toch best lollig als je ervan houdt met ouwe zooi nog wat te hobbyen, maar voor de echte gamers is ie natuurlijk te traag.

;)

Persoonlijk vind ik de cellie te duur voor zijn prestaties, gezien een AMD voor het zelfde geld veel meer presteerd.

Maar dan zit je weer met achterlijke koelmetodes omdat die dingen vreselijk heet worden aangezien ze vanuit de fabriek al overklokt zijn om concurent Intel bij te benen.

Maar dan kun je weer avonturieren met waterkoeling enzo, wat de hobby ook weer spannend maakt.

Voor een internetmachine met af een toe een briefje tikken en een simpel spelletje voldoet deze celeron processor prima!

En daar worden de meeste machines toch voor gebruikt!

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan