Welk programma voor Backup van je NTFS schijf

C

Cableguy

Ik heb mij pc voor de zoveelste keer moeten formarteren en opnieuw installeren.
Weet iemand een goed programma om een image van mijn schijf te maken zodat ik deze in geval van nood terug kan zetten.
Ik gebruik in ieder geval NTFS!!

Yep, drive image 2002 works for me .
binnen 10 min de gehele C schijf weer terug.

grtz satbird

Als je nu een C schijf (operating) crash krijgt die NTFS gepart. is hoe kun je dan die backup van Drive Image terug zetten???

Hoe gaat dat dan???

In dat geval moet je zorgen dat je een disk backup maakt of dat je een backup van al je partities maakt.

Als ik me niet vergis is hier al eens een topic geweest waarin staat hoe je dat via een bootdisk ofzo moet starten, even de documentatie van drivepro doorlezen lijkt me verstandig.

Anders ghost nemen die is erg gemakkelijk en evenzo eenvoudig om bootdisks te maken.

Zelf heb ik drivepro nog niet gebruikt, misschien dat iemand anders je nog kan vertellen hoe je vanuit een "lege" situatie te werk moet gaan (met een bootdisk bijv.).

heel simpel, als je drive image hebt kun je gewoon een rescue disk maken op 2 floppy's 1,44 dat gaat met drive image via het startmenu.

dat is een opstart , en drive image menu om de boel weer terug te zetten.
en dat alles op 2 floppy's, geweldig maar wel goed bewaren!!
easy as it can be.
grtz satbird

Ik hoef nooit te formateren, en gebruik drive-image dus nooit. Maar die image van een partitie zet je op cd neem ik aan, en hoeveel schijven worden dat wel niet?
Grtz.

Afhankelijk van de grootte van je hd's en de hoeveelheid die je backuppen wilt kan dat nogal eens een aantal worden.:)
Daarom het in sommige gevallen handiger zal zijn om de backup op een DVD te zetten.

mijn configuratie is als volg, 2 HD met elk 2 partities dus C,D en E,F dus als ik een image van C maakt wordt deze met 40% gecomprimeerd geplaats op een andere HD met bijv. partitie F .
het maken van image gaat via start>programma's>drive image
kies voor create image, geef aan waar je de image wilt neerzetten, duurt ongeveer 10 minuten, het terug zetten met restore,altijd verzekerd van een werkend besturingsysteem.

de 2 rescue floppy's 1.44 zijn allleen noodzakelijk als de C partitie is gecrasht .puur opstart en drivers voor image terug te zetten.

Normaal wordt het programma drive image gewoon gestart via
start>programma's>drive image om een image terug te zetten, of te maken.
echt , het is super simpel .
misschien dat je het ook op een dvd kan zetten heb dat nooit uitgeprobeerd.
omdat de image maar hooguit 4 of 5 gig bij mij omvat omdat deze gecomprimeerd op de andere HD staat in partitie F neemt echt weinig ruimte in.

oja drive image is van powerquest via p2p is het makkelijk te verkrijgen.

grtz satbird

toch zit ik met een onduidelijkheid.

Als je NTFS partitie C:\ crashed en je start vanaf die floppies , worden dan de NTFS partities van de harde schijf gevonden??

Ik meen me te herinneren dat een NTFS partitie onder Dos niet gezien wordt of wordt dit door de floppys omzeild??
vertel!!

Ik meen me te herinneren dat er steeds een hele partitie moest worden ge-imaged, en 3, 4 gig is niet gering! Ik heb steeds partition magic gebruikt, maar nooit drive image hoeven te gebruiken, vandaar.
Nu ziet partition magic ook ntfs partities (en zelfs linux) en ik neem aan dat het dus geen moeite heeft met ntfs, en je gewoon een boot-disk kunt maken.
Grtz.

wat verstaan we onder crashen van de C schijf ?
crashen is bij mij dat via het win OS die op de C schijf staat niet meer de besturing verzorgt voor de PC door welk softwarematig probleem dan ook.

de grenzen van partities zijn dacht ik afgebakend op de HD, daar gaat volgens mij niks verkeerd mee , ntfs is blijft aanwezig ook al is de software verwijderd.

De rescuedisks gemaakt met drive image, staat geen direct DOS op maar CALDERA DOS dit is iets anders..wat weet ik ook niet dus niet via windows bootdisk gemaakt of hoe het ook mag heten.

Drive image is voor MIJ puur een image maker om de C SCHIJF snel terug te kunnen zetten nadat ik een crash of een OS probleem hebt door veelvuldig software installeren en deinstalleren, en op z'n tijd een schone OS met lege registers weer terug te krijgen.

Gebruik drive image niet direct om een backup van iets te maken, dus data.

want dat brand ik wel op cd of dvd .

partitionmagic heeft ook een mogelijkheid voor een backupimage te maken maar is niet hetzelfde als drive image dacht ik dus PAS OP!! werkt niet zoals drive image bedoeld is.

grtz satbird

@Matrix: Je NTFS partitie hoeft niet gevonden te worden.
Stel je hebt een NTFS partitie, nu crashed je hd op zo'n manier dat je er een nieuwe HD in moet gaan zetten.
Daar staat dus 0 komma niks op.

Het backup systeem maakt opnieuw partities voor je aan op de manier zoals jij ze gebackupped hebt compleet met opstartrecord erbij etc. Vermits je het goed doet althans.

Dus -mocht- het al problemen geven, dan maak je gewoon een fat32 partitie aan, het restoren zal er dan toch weer een NTFS partitie van maken zoals je gewend bent.

Simpel gezegd: de restore "kijkt" niet naar al dan niet aanwezigheid van NTFS of FAT.
Die schrijft met 1 en 0 gewoon de boel weer terug. Hij herkent wel aan de gegevens die hij zelf heeft dat wat voor soort filesystem het is en aangezien dat in de backup meegeschreven is doet hij dat ook gewoon weer terugzetten.
0 problemo dus.:)
Je moet in dit geval geen vergelijk trekken met een bootdiskette waarmee je partities moet aanmaken dat werkt heel anders.
Een bootdisk is OS gericht, een restore van drive-image of ghost niet. Die zet gewoon terug wat het is.
Daarom dat je het ook kunt gebruiken voor restoren van bijv. een Linux partitie met ext 3 bijv.

Het meeste begrijp ik maar ik denk dat het antwoord van mijn probleem idd in die opstart diskettes ligt met Caldera DOS.

Mijn vraag was misschien niet duidelijk genoeg.

Ik veronderstelde dat mijn systeem gecrashed was en ervan uitgaande dat alle partities op de Hd's NTFS zijn geformateerd

Met een Opstart DOS diskette ziet deze de NTFS partities niet en kun je ook niet bij die image file die eventueeel op de HD staat.

Heb je hem op DVD dan ligt het voor de hand dat idd Drive Image deze terug zet op de manier zoals BT schetst.

Ik gebruik Drive Image2002 al geruime tijd en geniet mijn voorkeur boven Ghost, maar dan in een FAT 32 omgeving.
Omdat ik in de knoop kom met maximale file grote 2Gb wil ik de boel omzetten naar NTFS maar dan moet ik zeker weten dat ik de Image terug kan halen.

Weliswaar heb ik nog nooit een crash gehaald, maar ik klooi nogal veel met programma's en op den duur "vervuild" dit toch.
En dan is het mooi dat je binnen 10 minuten weer verder kunt met een schone lei

thnxs ga de boel omzetten naar NTFS en de boel testen.

Heb een partitie omgetoverd naar NTFS en de 2 rescue dikettes aangemaakt.

En idd als je daarna reboot via de 2 diskettes ( beide nodig) dan ziet het opgestarte Drive image de NTFS partitie en de daarin staande data. Dus op deze manier kan je de boel terugzetten indien het OS niet meer toegankelijk is.

Nu nog uitzoeken hoe ik van deze twee diskettes een opstart CD of een opstart memory stick maak , want aan floppies heb ik een gruwelijke hekel.

En opstart CD maken heb ik wel eens eerder gedaan maar deze 2 rescuediskette horen bij elkaar en dus????? weet ik het nog niet

allen bedankt ik ben alweer een stapje verder

Dit is een methode, maar volgens mij kan het ook met sommige andere brandproggies.
Hoe dat met een dual diskette gaat weet ik niet, als hij echt van beide diskettes boot tenminste.
Als het er alleen maar om gaat dat er 2 disks nodig zijn om het programma te starten (ghost maar 1 nodig) dan is het niet zo'n probleem en zou je 2 directory's kunnen maken met het volumelabel van de diskettes bijv. disk1 en disk2.

=============================
QUESTION: How do I make a bootable CD?
ANSWER: A bootable 3.5-inch floppy diskette is necessary to start the
process. The CD will have the same booting information as the chosen
floppy diskette, so it is important to verify that the bootable floppy
diskette being used follows the desired boot-up process. Once a
useable floppy diskette has been chosen, launch Easy CD Creator,
cancel the Wizard, and click the DATA CD LAYOUT tab. Before
selecting any data files, click FILE, then click CD LAYOUT
PROPERTIES, then select ISO 9660 from the drop-down menu, then click
the button next to BOOTABLE. A message will appear prompting
insertion of the floppy boot diskette and two files will be taken from the
floppy disk and added to the layout that will make the CD bootable. The
remaining data files may be added at this point, and the bootable CD is
ready to be created.
=============================

Op cd zal niet gaan ben ik bang voor ,omdat je op dat moment je CDROM geen besturing software heeft en drivers.
er staat wel een optie in drive image als je rescue flops gaat maken of je bepaalde drivers mee wilt laden voor andere drives ,maar daar heb ik nog geen kaas van gegeten omdat het nvt is bij mij.

succes ermee

en wat die 2 floppy's betreft liggen netjes in de kast die raak je niet kwijt.

grtz satbird

Op cd zal niet gaan ben ik bang voor ,omdat je op dat moment je CDROM geen besturing software heeft en drivers.
Daarom staat er ook net beschreven hoe een bootable cd te maken. Tegenwoordig kunnen de meeste systemen ook van cd-rom booten, dan heb je dus geen os en drivers nodig, de bios geeft de benodigde ondersteuning voor het booten al.
Zo kun je van een cd booten zonder dat je er een OS op hebt.
Da's ook handig als je een nieuw systeem koopt (met lege hd dus), de originele (of goed gemaakte backup) van o.a. windows 98se, ME en XP/2K is ook bootable.

Geen diskettes meer nodig dus. En dat is maar goed ook, want ze willen de rs232 poort (compoort) weg doen, bij veel nieuwe laptops zit ie er al niet meer op, maar ook de diskettedrive.
Of ze dat er door krijgen weet ik niet maar er zijn al gedachten om systemen zonder diskettedrive te leveren, wie er dan eentje wil hebben moet dit dan apart bestellen, volgens mij zijn er zelfs al van dat soort systemen.
Persoonlijk vind ik dat een slechte zet, maar de zet om compoorten niet meer op laptops te doen vind ik nog veel slechter.

Het was even uitzoeken maar heb het nu voor elkaar.

Die twee recovery floppies op een bootable CD is niet gelukt.
De CDRom moet bij het opstarten herkend worden DRDOS doet een beetje vreemd. Ja ik weet het dat ligt volkomen aan mij .

Maar het toeval wil dat het programma PQDI.exe zelf al om kan gaan met NTFS.

Wat heb ik nu gedaan .

Ik heb eerst een bootable floppie onder windows 98(op de oplaptop) aangemaakt en deze zodanig aangepast dat na het booten ook de CDrom ondersteund wordt. (DVD player en DVD rewriter)

Met Nero een bootable CD aanmaken, opstartfloppie in de a drive onder Nero in de data map de vier files
pqdi.exe
pqdi.ovl
pqdi.pqg
pqdi.rtc
toegevoegd en dan de bootable cd branden

In de bios opstarten met CD als eerste optie kiezen
floppie all tweede en harde schijf als derde

cd in het laatje PC opstarten en kiezen voor booten met CD ondersteuning.
Dos wordt opgestart.
daarna kan ik naar de Cdrom en start dan PQDI.exe

PQDI kan nu bij alle NTFS partities en terug zetten is het bekende recept.

Nu kan ik een drive image van een NTFS partitie, of hij nog op de PC of op DVD staat , dus onder de meeste omstandigheden, terug zetten.

En dat is wat ik wilde.

Thanxs

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan