Welke decoder? -> netwerk streamen

S

seeyou

Beste forumlezers,

Ik wil graag een nieuwe decoder mdie satalite en digitenne kan ontvangen. Ik woon op dit moment in Frankrijk en beide technieken worden nu ondersteund. Alleen heb ik nu toevallig een schotel op mijn dak en bij de volgende verhuizing zal deze er niet opzitten.

Ik heb me een beetje wegwijs gemaakt maar wat een mogelijkheden. Ik wil het volgende:

1 ontvanger die het volgende kan:

- digitenne en satalite ontvanger

- Het mogelijkheid om via het netwerk tv te kunnen kijken

Is deze mogelijkheid wel? Ik wil dus als ik boven ben via de satalite ontvanger beelden ontvangen die via het netwerk naar mijn computer boven wordt gestreamd

- Een betrouwbaar merk

- USB voor het opnemen van tv programma's -> het liefste ook via het netwerk.

Alvast mega bedankt voor het advies

He seeyou, welkom op het Satellite FUN Board !

Wat je wil is wel mogelijk.

Alleen de vraag naar een betrouwbaar merk is iets wat niet zomaar zal lukken.

Gezien de combinatie van DVB-S (satelliet) en DVB-T (terrestrisch, in .nl bekend onder merknaam digitenne) en netwerk die je wil, kom je al snel op een linux ontvanger met 2 modulaire tuners uit.

Dat betekent dat je moet kijken naar de dreambox 7025, DGStation CubeRevo of de reelbox.

Modulair wil zeggen dat je in die ontvangers verschillende tunergedeelten kunt stoppen.

Al deze modellen beschikken over een netwerkaansluiting en daarmee kan je dus streamen.

Ook beschikken ze allemaal over een aansluiting voor een interne harddisk, dus hoef je niet eens per se via het netwerk op te nemen (maar dat kan dus wel).

En USB missen ze ook geen van allen.

De reelbox is het meest flexibele apparaat van deze 3, omdat dat eigenlijk niet heel veel meer dan een PC is.

Maar de ondersteuning voor dit apparaat is wel het minst (maar zeker wel te vinden).

Het zijn dus allemaal Linux ontvangers, waar je het meest uit kunt halen als je er zelf alternatieve software in zet.

Dat betekent dat je er wel zelf aan moet werken en dat het niet een kwestie is van stekker erin en kijken maar.

En dat is ook waarom ik in het begin mijn twijfels uit over de betrouwbaarheid van het merk.

Want alternatieve software = einde garantie (strikt gezien).

Maar daar tegenover staat wel de zeer uitgebreide ondersteuning die via internet te vinden is.

Overigens zul je je nog wel beraden als je eenmaal de smaak te pakken hebt.

Goeie kans dat je bij je volgende verhuizing toch wel weer een schotel op het dak wil.

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb het gevoel dat ik na de DG Station CubeRevo neig. Mede door de toekomstige functie: IPTV. Ook de HD functie die de dreambox volgens mij niet hebt. Ondersteuning kan ik volgens mij voor beide wel vinden..

Met streamen van het netwerk betekend dus, dat ik samen met mijn vriendin met een apple compter draadloos tv kan kijken en ook zappen. Ik hoef dus geen afstandbediening te hebben om telkens naar beneden te gaan. Draadoos komt omdat de tuner bedraad aan mijn wireless-n router zit vast geplugd.

Verde moet ik ook een abbonement. Ik wil graag nederlandse en franse zenders ontvangen. Ik heb een dubbele kaart dus moet wel lukken. Heb je nog advies...

Is het ook mogelijk dat ik een film kan kijken als aan mlijn wireless-n router een externe harde schrijf zit door een nas verbinding. Kan ik dan met mijn afstandbediening mijn harde schrijf benaderen om een film uit te zoeken die ik daar als back-up heb staan??

Het lijken ongekende mogelijkheden..

Ik kijk uit naar weer zo'n deskundige reactie

Ik weet niet wat je bedoelt met een dubbele kaart.

Je kunt met je Apple inderdaad de data van de ontvanger aan en dus elders meekijken met wat het apparaat ontvangt.

Mogelijk moet je daarvoor wat programma's installeren, maar dat mag de pret niet drukken.

In hoeverre er software is om de ontvanger dan te bedienen met een Apple weet ik niet, voor Windows is dat in ieder geval geen probleem.

Het is ook afhankelijk van welke franse zenders je wil ontvangen.

Er zijn namelijk meerdere franse providers, die verschillende coderingssystemen gebruiken.

Voor een gedeelte van het Nederlandse pakket, ben je eigenlijk aangewezen op een SECA kaartje.

Dat systeem is ook in gebruik door een Franse provider, en komt ook uit dat land.

SECA (= Société Européenne de Contrôle d'Accès) is in .nl geïntroduceerd toen de provider in handen van Canal Plus / Vivendi was.

Dit codeersysteem kan met plugins voor de alternatieve softwares gedecodeerd worden en daarmee kun je dus NL zenders kijken.

Eerder had ik het over gedeeltelijk, omdat de .NL zenders verdeeld zijn over 2 satelliet posities (maar wel met 1 en dezelfde provider).

Je schotel moet dus geschikt zijn om deze 2 satelliet posities te kunnen ontvangen.

Daarna is het een kwestie van het juiste abonnement kiezen.

Je harde schijf benaderen met de AB van je ontvanger is gewoon mogelijk (dan moet je wel eenmalig de juiste instellingen om de HD te bereiken aan je ontvanger doorgeven).

Of je dan de opgeslagen film kunt afspelen, hangt af van de mogelijkheden van de hard en software van de ontvanger die je kiest, en in welk formaat het af te spelen bestald is opgeslagen.

Zo kan mijn dreambox 7000 geen DiVX afspelen, simpelweg omdat de hardware daar niet snel genoeg voor is.

Ik weet niet wat je bedoelt met een dubbele kaart.
Je kunt met je Apple inderdaad de data van de ontvanger aan en dus elders meekijken met wat het apparaat ontvangt.
Ook zappen vanuit het software programma

Daar ging ik al op in:

Mogelijk moet je daarvoor wat programma's installeren, maar dat mag de pret niet drukken.

In hoeverre er software is om de ontvanger dan te bedienen met een Apple weet ik niet, voor Windows is dat in ieder geval geen probleem.

Is het ook mogelijk dat de dreambox muziek kan afspelen die op de externe harde schrijf staat. Films is geen probleem, maar ook muziek?

Dat ligt er al aan welk formaat die muziek is, en wat de gebruikte firmware aankan.

Dit geldt voor alle genoemde smaken ontvangers.

Is het in MP3, dan kan dat gewoon worden afgespeeld.

Ik heb het speciaal ff voor je uitgeprobeerd; ook *.ogg is geen enkel probleem (ik heb de PLi® Iolite image in mijn DM 7000).

Ik ben zelf een aanhanger van alles wat op GPL/GNU lijkt (en dus vrij verspreid mag worden) en daarom let ik daarop.

Zo gebruik ik OpenOffice, 7-zip en dus ook waar mogelijk het *.OGG bestandsformaat.

Wat betreft het zappen vanaf een computer programma:

Al de eerder genoemde ontvangers kun je bereiken onder een webinterface (dus met je internet browser).

Daarin kun je ook de ontvanger bedienen.

Het lijkt me (kan ik niet precies proberen omdat ik geen mac heb) dat dat ook met andere dan windhoos pc's moet werken.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan