Welke nieuwe set aanschaffen.

G

George123

Al enkele jaren kijk ik bij mijn reizen met de caravan door Europa met een schotel naar de nederlandse tv-programma,s.

Nu ben ik van plan om ook een set te kopen voor thuis.

Computers is een hobby van mij dus hier mijn vragen.

Ik wil veel zenders kunnen ontvangen en alles kunnen besturen met de computer.

Mijn computer is helemaal van deze tijd.

De televisie is een LCD van 1.06 m en HD ready.

Ik wilde aanschaffen

1) schotel 1.10 m

2) LNB 0,2 db

3) Di-Secq HH-120

4) Kaon KSF-S700H2 of Quali QS1080IRCI

Kan deze set bestuurt worden vanaf de computer?

Kan de schotel bestuurt worden vanaf de ontvanger?

Waar moet ik verder op letten bij de aanschaf?

Wat zijn de minpuntjes van deze combinatie?

Hartelijk dank.

George

Volgens mij zijn deze ontvangers niet via de computer te besturen. Maar eens kijken of bijv. Satwatcher er iets van weet. Als ik me niet vergis zijn van van een van deze of van beide ontvangers testen geweest in de Veronica Satellite en wellicht dat daar nog iemand informatie over heeft.

Als je via google gaat zoeken, is er nauwelijks iets over te vinden.

Het ligt er maar net aan, wat je onder "besturing vanaf de computer" bedoelt.

Als je je pc als dure afstandbediening wilt gebruiken, dan zijn daar zelfs nog een aantal opties voor.

Zo kun je gewoon een infrarood afstandbedienig maken van een com-portje (wanneer je state-of-the-art pc daar nog wel van voorzien is), maar dan is er nog de vraag hoe je zaken dan werkelikj gaat bedienen.

Dat is overigens wel een op te lossen probleempje.

Maar ik vermoed dat je liever tweerichting verkeer tussen receiver en pc wil.

Daarvoor zou je op zoek moeten gaan naar een receiver die voorzien is van een vrij te gebruiken seriele poort (zal hooguit een enkel model zijn), maar beter nog een netwerk aansluiting.

Natuurlijk moet die receiver dan wel voorzien zijn van een firmware die van alles en nog wat via die poort ondersteunt, anders schiet het nog niet op.

Er zijn receivers die daarin voorzien.

Dit zij de apparaten die bij ons op het board te vinden zijn onder de afdeling Linux, Ucas en Multimedia Ontvangers.

Dreambox, Dbox2, reelbox en relook zijn een aantal voorbeelden van apparaten die redelijk in de belangstelling staan en die wat dat betreft op en top te bedienen zijn met de pc.

Dan is er ook de pc zelf nog.

Je kan je pc voorzien van een sat-tv kaartje en zo die signalen binnen halen.

Ook gecodeerde programma's kun je dan aan, je neemt er dan een uitbreiding bij die het toestaat om CI-decoder modules (warin dan weer je abo-kaartje gaat) in je pc te stoppen.

Er zijn ook besturingssytemen die van je pc een heel compleet media apparaat maakt.

Windhoos XP media center editie is daar zo ongeveer de laatste van die er bij is gekomen.

(M$ loopt wel vaker achter de zaken aan)

De multitainer is een oud type pc die hier destijds al voor bedoeld was.

Ik weet niet welke toestellen hiervan een HD tv signaal aan kunnen, maar de signalen die er op dit moment zijn, kunnen niet door de dreambox (=meest populaire receiver in dit segment) verwerkt worden.

DiSEqC is een merknaam, maar niet een fabrikant.

Het is een systeem waarbij je bijvoorbeeld een motor kan bedienen met je satelliet ontvanger.

Dit doe je door middel van de kabel die toch al naar buiten loopt; je coax antenne kabel.

Hier worden signaaltjes mee ontvangen van de satelliet, maar je kunt ook signaaltjes terug naar buiten sturen.

En dat is dan natuurlijk wat DiSEqC doet.

Je satelliet ontvanger voorziet de LNB al van stroom, dus als je een motor kan maken die aan die stroom voldoende heeft, dan kun je daarmee mooi het spul uitbreiden.

Een receiver die geen DiSEqC ondersteunt, is tegenwoordig niet meer denkbaar.

En dat betekent dus dat elke nieuwe receiver dit wel kan.

Maar er zijn wel verschillende versies van DiSEqC, en dus is het wel raadzaam om er op te letten dat je receiver kan wat de motor graag wil zien (kans dat dit niet goed gaat is erg klein).

Ook de pc kaartjes kunnen dit aansturen, maar daar gaat er toch nog wel es wat stuk omdat de motoren mogelijk wat veel stroom vragen.

HDready

Das een mooie en aanlokkelijke kreet die op vrijwel alle plasma of breedbeeld tv's staan.

Maar het zegt dus helemaal niks.

Want er zijn nog geen programma's die volgens een bepaalde echte NORM een HD signaal uitzenden.

Euro 1080 (heet nu anders, maar toch..) is een programma dat nu wel in HD tv uitzendt, maar het is onwaarschijnlijk dat de wijze waarop ze dat doen, die van de toekomst is.

Dit vraagt namelijk nogal wat bandbreedte van de satelliet, en is daarmee per definitie duur.

Er zal dus waarschijnlijk voor een andere compressie gekozen worden, en daarmee heb je dan ook een zeer flexibele reciever nodig, maar waarschijnlijker gewoon een nieuwe die gemaakt is voor dat doel.

Dat zegt nog niks over je tv natuurlijk.

Als eerste moet je een gaan opzoeken of je tv (ondanks die mmoie kreet op het frontje) wel een resolutie aankan die bij HD TV hoort.

Als je een aantal van die toestellen vergelijkt, zul je wel merken dat dit lang niet altijd het geval is.

Verder is het zo dat je niet zal kunnen genieten van een HD TV signaal als die over een scart plug verstuurd word.

Er is al wel een stekker-norm die dit kan (ziet er uit als een DVI plug), maar of dat ook DE norm word, staat ook nog helemaal niet vast.

Met andere woorden:

Ook hier is nog lang niet te zeggen wat het allemaal gaat worden, en moet je maar afwachten in hoeverre je werkelijk met de apparatuur van vandaag, de beelden van de toekomst kunt gaan bekijken.

Afwachten dan maar ?

Nou, ook dat weer niet.

Want zo'n houding is al meerdere malen de doodsteek geweest voor een betere beeld kwaliteit bij TV (denk aan D2MAC en een PALplus).

Maar wees er wel goed op bedacht dat wat je vandaag koopt, zeer zeker geen garantie hoeft te zijn voor HD tv in de toekomst.

De opmerking HD ready kan betekenen dan je een beeldscherm hebt dat voldoende puntjes heeft om HD TV weer te geven, maar dat je waneer die signalen er komen, de rest van het apparaat moet laten aanpassen.

En dan heb ik het donkerbruine vermoeden dat je beter een nieuw apparaat kan aanschaffen.

Ik hoop dat je er nu niet de brui aan geeft, want das zeker niet mijn bedoeling.

Maar ik plaats dus wel een aantal kritische kanttekeningen bij wat jij graag wil (denk ik), en wat er vandaag te koop is.

hey mas dat linkje onderaan je bericht mist een t in je komt dus zo nergens

Ik ben niet zo gauw uit het veld geslagen van kritische kanttekeningen.

Mij is tot nu toe bij de diverse handelaren gebleken dat ze weinig of helemaal niet zijn geinteresseerd enige uitleg te geven.

Bovendien blijkt dat als je even op internet surft dat de meeste handelaren niet eens weten wat voor nieuwigheden er allemaal zijn.

Daarom informeer ik op het forum en verwacht ik van kritiek wat wijzer te worden.

Het verschil tussen een dure en goedkope set bedraagt enkele honderden euro,s.

Dat is dus niet een probleem als je voor een behoorlijke tv bereid bent enkele duizenden euro,s te betalen.

Nu HDTV in opmars is en er binnenkort diverse HDTV-ontvangers op de markt komen lijkt mij het logisch dat je de nieuwe norm aanschaft.

Niemand koopt nu toch nog een pentium3?

Of zie ik dat verkeerd?

Maar ja in de beschrijvingen van de nieuwe ontvangers staat ook niet alles even duidelijk.

Het verschil zit hem dus blijkbaar in de extra mogenlijkheden die de ontvanger heeft.

Dat is lastig vergelijken en jammer als je er later achter komt dat je de verkeerde keus hebt gemaakt.

Ik kan tot nu toe weinig vinden op internet over het gebruik van de computer samen met de satellietontvanger.

Weten jullie enkele site,s?

Ik zou nog even wachten met een HD ontvanger

De huidige HD ontvangers zijn Mpeg 2 decoders

De nieuwe norm voor HD is Mpeg 4

als je hem nu koopt is hij over een half jaar weinig meer waard

alleen een pace ontvanger geloof ik is al Mpeg 4

als ik jou was zou ik kiezen voor een dreambox of triple dragon of m-vision

of reelbox of de elanvision(twinontvanger)

via deze boxen kun je een hele hoop met de pc doen

maar lees eerst de forums een goed na voor je enige stappen in dit segment neemt

maar deze zijn geen mpeg4

Inderdaad kijk ik uit naar de Mpeg 4

De Kaon KSF-S700H2 is Mpeg 4

Maar bedankt voor het verhaal over Pace.

Dit merk kende ik niet.

Heb hun site bezocht.

Ga nu op zoek naar een Nederlandse site van Pace

George

Inverto

IDL 5000 HD

High Definition TV

Experience HDTV resolution with the IDL5000HD.

dit is er ook nog 1 maar nog met de oude encoder

• Irdeto embedded

• High Definition TV – MPEG-2

had ook al eens ergens gelezen dat de nieuwe er ook al was ?

of dat ze er mee bezig waren weet het zo even niet

in elkgeval is dit ook leuk speelgoed waarmee je tot nu toe max 4 ontvangers kunt aansluiten op 1 kabel of twee keer twin ontvanger

hou hem in elkgeval in de gaten

Humax heeft een groteschalige uitlevering van zijn Premiere goedgekeurde HDTV satellietontvanger gedaan voor de Duitse markt. De Humax PR-HD1000 wordt daardoor de eerste HD satellietontvanger, die de nieuwe uitzendprotocollen MPEG4/H.264 DVB-S2 ondersteund, op de Europese satellietmarkt

Quaili heeft het nadeel dat het nog Mpeg2 is.

Van Astrasat heb ik telefonisch gehoord dat ze binnenkort een aantal HDTV-ontvangers Mpeg 4 binnen krijgen.

Verder blijft het nog even zoeken.

De IDL5000HD is een high-end satellietontvanger welke vrijwel alle beeldformaten ondersteund (1080i, 720p, 675i, 576p) en biedt een gebruiksvriendelijke bediening.

Specificatie's :

• Ingebouwde Irdeto Access kaartlezer

• High Definition TV – MPEG-2 MP@ML en MP@HL

• Multiscan modes: 1080i, 720p, 576i, 576p

• Meertalige grafische gebruikersinterface

• 6000 geheugenkanalen voor TV en radio

• 10 favorietenlijsten met max. 100 kanalen

• Snelle installatie (Plug & View)

• Software updates via Astra satelliet of PC

• Uitgebreide Elektronische Programma Gids

• Ingebouwde teletekst decoder

Dit zijn de gegevens van Inverto. Dus ook Mpeg2

Ik heb een totale newbee, maar als ik het goed heb is de 1080 zender de enige die hd uitzend op dit moment, en dit is in mpeg2.

Wat ben je dan met mpeg 4 ???

Als je tussen de regels doorleest van George123's posting, de tweede boven de jouwe, dan kun je zien dat deze MPEG4 er dit jaar aan gaat komen.

Het voetballen zal volgens dat protocol op de duitse betaal zender premiere uitgezonden gaan worden.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan