Wie belazert wie ?

M

MAS3

Arjan Wiertz van het satellietplatform, een orgaan dat bestaat uit verschillende belanghebbenden bij satelliet ontvangst, was vanavond te zien bij het consumenten programma kassa ! van de vara.

Het onderwerp ging over de FTA satelliet ontvangers welke vorig jaar ineens populair werden, doordat ze voorzien konden worden van een emulator waarmee naar de irdeto kanalen van canal digitaal gekeken kon worden, zonder kaartje wel te verstaan.

Arjan kwam uitleggen hoe een en ander in elkaar steekt, namens het satellietplatform.

Er werd vermeld dat het satellietplatform een samenwerkingsverband is van vakhandelaren op satelliet gebied.

Wat er niet bij verteld werd, is dat canal digitaal zich ook uitgebreid bemoeit met deze club.

Nu gaat het programma kassa dusdanig vaak over de schreef, dat ik er normalerwijze al nooit naar kijk.

De zaken worden daar zeer eenzijdig afgeschilderd, en maar zelden komen de juiste personen aan het woord.

Ook hier is dat het geval.

Arjan kwam dus uitleggen wat er mis is met de aanschaf van een ontvanger waarin een dergelijke emulator zit ingebouwd.

Hij en de redactie van kassa ! gingen er gemakshalve maar even vanuit dat deze ontvangers verkocht waren door niet door het satellietplatform erkende dealers die erop uit zijn om de branche schade toe te richten (ik heb even op de site van het satellietplatform gekeken voor deze laatst kwalificatie).

De kopers zijn stuk voor stuk mensen die ter goeder trouw zijn en die zich zwaar hebben laten misleiden door de verkoper en ècht niet wisten dat er iets niet klopt als ze bij een ander product een kaartje moeten kopen en een abonnement moeten afsluiten om hetzelfde te kunnen genieten.

Volgde nog de "kritische" vraag over gratis zenders: ja, een kaartje kost 80 euro ongeveer.

Das niet mis maar verder heb je de bekende nederlandse zenders dan ook ècht gratis.

Iedere gebruiker van satelliet ontvangers (zonder emulator erin) weet dat gratis betekent dat je toch elk jaar weer een dag niks te eten hebt.

(Kost dus twintig euro per jaar, kun je aardig van eten dacht ik zo)

Niemand die daar eens wat van zegt.

Want je wil toch zeker je gast die de oplichters een hartig woordje komt toespreken niet zelf hartig toespreken op zijn fouten.

Vergeet niet dat dit satelliet platform ook de spreekbuis van canal digitaal is.

Dat is een hele mooie kans voor canal digitaal want satelliet platform klinkt heel onafhankelijk.

Maar de grote initiators achter dit platform zijn SES-astra èn canal digitaal.

Canal plus heeft dus NIETS te maken met dit verhaal, maar moest wel even ter sprake komen.

Het word tijd dat er eens een echt consumenten programma gaat komen die ook echt gaat uitzoeken hoe een en ander in elkaar zit.

Hoe kun je je als consumenten programma nou laten voorlichten door een club die de handel moet stimuleren.

Die club heeft alleen maar de interesse in een hogere omzet voor de branche.

Dat kun je halen door "consumenten acties" te voeren zoals die tegen de schotelverboden, wat dus ook een initiatief is van het satellietplatform.

Er zitten dus best ook goede kanten aan het satelliet platform, maar houd altijd rekening met wie je van doen hebt.

En als echt uitzoeken betekent dat je af en toe consumenten tegenkomt die de hele zooi belazeren en gebruik maken van jouw programma, dan nagel je die tegen de schandpaal.

Want onder de streep gaat het erover dat niemand iemand hoeft te belazeren.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er handelaren zijn die hun klanten echt op deze manier belazerd hebben.

Maar heel veel klanten kunnen dat niet zijn, die echt niet wisten dat er een dikke adder onder het gras zit.

Met andere woorden:

Weer een kwartier weggegooid dat ik beter aan serieuze bijdragen had kunnen besteden.

Nou ja.

Dan maar hier een stukkie erover, is het toch niet allemaal voor niets gebleken.

 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees en ik zou het gezien hebben, zou ik ook alweer een lap tekst hier kunnen schrijven, maar het hoeft al niet meer. Dat heeft Mas3 al voor me gedaan.:)

Ik kan me alleen maar bij jouw verhaal aansluiten Mas.

Buiten dan naast jouw aanhaling van dat feit, nog eens eens extra te herhalen dat de meeste klanten wel degelijk weten hoe het hoort, en dat er onder de dealers aangesloten bij het satellietplatform wel degelijk ook de nodige zijn die willens en wetens deze ontvangers verkocht hebben.

Misschien wel met de mededeling "je kunt wel beter een abo nemen want in feite is het illegaal dus garantie op blijven kijken zul je er niet op hebben", maar het word toch maar verkocht.

Als ik dit zo lees valt het mij dus ook weer bijzonder tegen hoe bij zo'n programma de feiten weer verdraait worden door de aldaar aanwezigen.:sad:

 
Je hebt helemaal gelijk Mas3,, ik wist dus niet dat die gozer dus eigenlijk indirect ook met canal te maken heeft.

 
Inderdaad gewoon in een ander jasje een woordvoerder van Canal

En het klopt er zijn dealers bij het satellietplatform die willens en wetens ook die dozen verkocht hebben terwijl allang bekend was dat die key wissel er aan zat tekomen.

Wat nu jammer is dat de dealers die de mensen wel goed hebben ingelicht hier de dupe van gaan worden.

 
ben het met mas eens echter er bestaat ook de mogelijkheid het settoppakket niet te nemen dus geen 19.95 per jaar paar kennissen van mij hebben dat dit omdat ze in het buitenland nu wonen,echter elke keer als er iets niet goed is dient een nederlander vanuit nederland het dure 0900 nummer te bellen,ik moet er gemakshalve wel bij zeggen dat de kaarten op hun toenmalige nederlands adres geregistreerd staan zodat c+ nog steeds denkt dat ze daar ook zijn ,bij een kaaartwissel hebben ze dus pech en als i kapot is ook want dan is het uit met de pret gr jaap

 
Wat mij daarnaast ook heel erg opviel was het feit dat men mensen welke dan toch een emu ontvanger in huis hebben staan en deze niet kunnen retourneren bij de handelaar (om welke reden dan ook) direct maar worden geadviseerd om een door Canal Digitaal gecertificeerde seca satellietontvanger aan te schaffen.

Nergens in het verhaal kom dan aan bod dat er misschien ook wel een mogelijkheid is dat je emu ontvanger beschikt over Common Interface sloten en dat het dan misschien wel eens mogelijk kan zijn dat je met het aankopen van een eveneens goedgekeurde Canal Digitaal CI module en een Canal Digitaal smartcard dan met dezelfde gekochte ontvanger ook gratis gekeken kan worden naar de Nederlandse publieke en commerciële omroepen. De kosten van dit soort setjes zijn rond de 150 euro bij de meeste satellietzaken en dat is toch altijd nog minimaal 50 tot 100 euro goedkoper dan het aanschaffen van een gecertificeerde Canal Digitaal seca ontvanger.

Nu kan ik me voorstellen dat er dan als tegenargument wordt aangebracht dat er geen tijd was op bovenstaand verhaal uitvoerig aan bod te brengen in het televisieprogramma. Maar men had daar zeker de mogelijkheid kort kunnen aanhalen en dan het advies geven om naar een erkende satellietspeciaalzaak te gaan om daar meer informatie over in te winnen.

 
Mijns inzien is alles echt wel bekend bij het programma KASSA, maar het hele stukje leek meer op een goedkoop, slecht uitgevoerde promotie actie voor Canal Plus.

Ik persoonlijk ben van mening dat ze het hele stuk beter niet hadden kunnen uitzenden, gezien het nog niet voor de helft klopte wat informatie betreft.

Ga er echt goed op in, of hou het achterwege! (adviesje voor het programma KASSA!)

 
Zoals in het kletspraat gedeelte vermeld is, was er vanavond weer wat aandacht voor satelliet televisie bij het programma kassa !

Het ging hier om een uiteenzetting van de verschillende mogelijkheden tot ontvangst van digitale televisie, en daarbij kon natuurlijk de satelliet niet ontbreken.

Nog steeds was naar mijn mening de kwaliteit van het programma onder de maat.

Heel erg kritisch werd er niet ingegaan op het onderwerp.

Wanneer je het verhaal uit oogpunt van de satelliet kijker (wij dus) volgde, was de conclusie dat dit kwalitatief de beste manier is, die op de lange termijn het goedkoopst is.

Wel moet je daarvoor eerst wat bloeden want de aanschaf van de apparatuur was wel het meest kostbaar.

Verder zou installatie het lastigst zijn.

Kabel tv was tweede aldus het programma, vooral de eenvoud sprak daarvoor.

Digitenne kwam als laatste, want hoewel het aangeprezen word als perfecte beeldkwaliteit, leek het toch wel het meest storingsgevoelig.

Het programma was weer een feest voor adverteerders, iets waar het vorige week ook al wat van weg had.

Dit doordat de verschillende aanbieders allemaal mochten komen vertellen waarom hun systeem dan wel zo perfect was.

Verder kwam er per groep ook 1 klant ter sprake waarbij het de bedoeling moest zijn een kritische kanttekening te zetten bij de grote voordelen die elk systeem natuurlijk biedt volgens de eerder aan het woord gekomen heren verkopers.

Probleem dat bij satelliet aan de orde kwam was dat het niet mogelijk zou zijn om op 2 punten te kijken.

De verkoper vertelde wat onhandig dat daarvoor inmiddels wel mogelijkheden waren, maar moest toegeven dat hiervoor wel bijkomende kosten zijn.

Dat dit bij digitale kabel en digitenne net zo is, was men snel vergeten en er werd dus later toen deze partijen aan bod kwamen ook niet naar gevraagd.

Als enige kwamen er bij satelliet 2 klanten aan het woord, wie weet heeft men na vorige week nog wat op het funboard gelezen.

Er kwam namelijk ook een mevrouw aan het woord die speciaal voor national geographic vorig jaar een abonnement had afgesloten en nu ineens zonder dat kanaal met het betreffende abonnement in de maag zat.

De verkoper wist mede te delen dat canal digitaal inmiddels weer rond de onderhandelings tafel zat met NGC en dat er wat dat betreft nog hoop was (geen toezegging dus).

De klant van UPC wist te melden dat die sinds het eerste uur al digitale tv afnam van UPC en dat dit alles met een werkelijk perfecte beeldkwaliteit en nòòit storingen gaf.

Helemaal perfect en wilde niets anders.

De presentator rook de stank hier ook en reageerde dus navenant want club UPC is natuurlijk ook bij dit programma al vaak genoeg ter sprake geweest.

De verkopers (bij digitale kabel zijn er een redelijk aantal aanbieders die toch per stuk een monopolie positie hebben) hadden als sterkste argument dat wanneer je digitale kabel tv hebt, je ook kunt internetten via de kabel.

Wat tv en internetten via de kabel verder met elkaar te doen hebben ontgaat mij al jaren, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

Het is nog altijd zo dat als je digitale tv wil, je analoge tv via de kabel moet kopen, wat dus ook netjes ter sprake kwam.

Dat geldt ook voor internetten via de kabel, dat gaat niet als je geen analoge tv afneemt bij deze clubs.

Dat dit koppelverkoop is en daarmee bij europese wet verboden, weten de kabelaars te omzeilen door te beweren dat het èèn technisch niet gaat zonder het andere.

Ditzelfde nep-argument geldt overigens ook voor de ADSL via KPN koppelverkoop.

Probleem dat bij digitenne ter sprake kwam, was dat wanneer er een tram voorbij komt, je ontvangst problemen hebt.

(als er hier in het dorp een tram voorbij komt, is de tv ontvangst wel het laatste probleem dat ik heb...)

Deze problemen doen zich schijnbaar ook voor als er willekeurig welk electrisch apparaat in huis word ingeschakeld.

Aangezien digitenne (ookwel digitale tv van KPN) door een juffrouw uit de primafoonwinkel leek te worden vertegenwoordigd, kon deze hierop niet ingaan en moet ze toegeven dat er wel eens wat ontvangst problemen konden optreden.

Al met al zou ik bij deze poging van kassa ! slechts 1 een enkel puntje hoger waarderen, maar veel slechter als de uitzending van vorige week kan dan ook echt niet.

Het gaf wel mijn mening weer dat digitale tv via de satelliet het meeste bij de hoogste kwaliteit biedt, en na enkele jaren ook het goedkoopst is.

Verder denk ik dat men bij canal digitaal eens moet gaan nadenken over hun klantgerichtheid (die ver te zoeken is), omdat ze daardoor heel veel laten liggen.

En dan moeten ze niet aankomen met het feit dat satelliet het meeste biedt voor het minste geld, want dat is niet de verdienste van canal digitaal, maar van SES-Astra.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vandaag is bekeken afgelopen zaterdag was voor mij geen optie maar gelukkig is er internet met daarop Kassa.

Ja die Felix die was niet echt blij dat UPC in zijn woongebied zit eigenlijk het grootste lichtpuntje in het programa dus.

Ook jammer dat ze niet laten zien dat een schotel niet meer op een schotel hoeft te lijken en dat het ook anders kan.

Tja Digitenne ik had niet anders verwacht dat ze afgekraakt zouden worden want ja het is storings gevoelig maar kan ik er bij zeggen als alles goed onstoort net filters en niet de standaard antenne gebruikt die ze mee leveren word dit een stuk beter en veel minder storingen als met die habbie babbie antenne.

En dan heb je ineens een veel beter beeld als die de kabel je aan leverd altans dat is hier in het dorp zo dan ga je van zelf zingen wat ruist daar door het stuik gewas zo slecht is dat.

Wat ik eigenlijk wel jammer vind dat ze dat soort dingen nooit aan ons vragen wat onze mening is het is en blijft de VARA.

 
Laatst bewerkt:
Niet voor Thewizzard maar voor degenen die het nog niet wisten: je kunt via uitzendinggemist.nl (of via omroep.nl) de bewuste uitzending van Kassa nog eens rustig opnieuw bekijken (ben ik altijd verplicht vanwege StarTrek op een zeker ander net...). Een lekker snelle internet verbinding is uiteraard nooit weg !

Wat aardig is: het forum van Kassa, dat staat werkelijk bol van allerlei kritiosche opmerkingen. Jammer dat die mensen zo'n forum als dit niet kennen. Misschien laat ik de naam toch gewoon eens een keer vallen. Er staan echt enorm veel vragen in het Kassa forum die we hier alllang beantwoord hebben maar desnoods ook opnieuw kunnen beantwoorden voor de newbies.

 
Lijkt me wel een leuk idee JoostA.

Ook nog bedankt voor de andere tip trouwens!

 
Ja is een leuk Forum maar als je alternatieven aandraagt wat betreft de bebruikte antennes voor Digitenne.

Zoals ik gedaan had word je posting verwijderd je mag namelijk niet vertellen welk merk je gebruikt hebt als buiten antenne phuuuuuu hoe bedoel je de uitzending is verkocht aan de providers.

Ze moeten de echte gebruikers is aan het woord laten in dat programma niet de vriendjes van de providers en dan ons onze ongezouten mening vragen ik denk dat je dan een heel ander beeld krijgt.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan