Wij krijgen steeds meer klachten dat het signaal van de Astra vaker wegvalt bij regen

The Wizzard

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
3
Punten
38
Leeftijd
59
is er bij Astra iets aan de hand .

is het signaal zwaker geworden.??????

A:biggrin2:e zenders van de satelliet worden altijd iets minder door veroudering, het signaal wordt dus langzaam zwakker .

B; Een aantal weken geleden is er ongekende activiteit geweest in zonne explosies. De electronisch geladen deeltjes hebben allang de atmosfeer bereikt waardoor de atomen van de e-laag zijn gebombardeerd met negatieve ionen. Daardoor is 1) de laag dikker geworden. 2) de geleiding van electronen is minder omdat er minder vrije electronen in de atomen zijn door de ionisatie.

c: De weersomstandigheden in europa zijn steeds meer sub-tropisch, waardoor er veel water in de hoogste wolkenmassa's veranderd in ijskristallen. Die ijskristallen
spelen ook een grote rol in de demping van het signaal. Zoveel zelfs dat vorige week de uplink naar de satelliet in Luxemburg is uitgevallen door deze weersomstandigheden.

De satellieten staan buiten de dampkring, dus die moeten hun electronen door die e en f laag sturen, met meer demping.

Het is dus steeds belangrijker om een schotel te kopen waarbij de focus, de kruispolarisatiescheiding en de belichting,( rendement en signaal-ruisverhouding) m.a.w. de lnb houder is aangepast aan de gebruikte lnb. Vroeger was dat heel normaal dat je bij een channelmaster een feedhoorn bijgeleverd kreeg.
Tegenwoordig verkoopt iedereen een stuk ijzer waar ze een lnb inhangen met de geschetste klachten als gevolg.

Haast nooit geen uitval van ontvangst heel enkel maar dan ligt het volgens mij aan het opstralen. wok 1.80 mtr kunstof epoxie van 16 jaar oud lnb ivacom en op alle satelite,s is er geen die onder de 65% afstemming komt de meensten 80/100%. 40 mtr combi kabel met 2 coax 1 drieaardig en 1 5 aardig.

mvg.sath.

Ik weet niet zeker of de boel hier makkelijker wegvalt dan voorheen, want sinds een half jaar, heb ik een grotere schotel weggehangen hier, en is de tweede decoder naar de slaapkamer gegaan, en daar hangt nu de 64 cm aan, maar daar wordt nauwelijks naar gekeken, maar als ik zie hoevaak tegenwoordig bij slecht weer vooral tijdens onweersbuien en sneeuwbuien de rtl zenders wegvallen op de gewone kabel, ben ik blij dat ik dan mijn schoteltje tegen de muur heb hangen, en zelf niet daar zit waarvan rtl uitzendt.

Maar wat er verteld wordt in jou bericht @Wizzard kan ik goed geloven, het weer en dergelijke is inderdaad flink aan het veranderen.

@Wizard:Ik heb dezelfde verschijnselen.
Bij dik wolkendek veel mindere ontvangst,en dat wordt de laatste tijd inderdaad slechter.
Ben blij,dat je dit onderwerp aansnijdt.
Leuk eens andermans mening hierover te horen.
Vr.gr.George.

Dat gevoel heb ik hier ook!
En ik kreeg ook het gevoel dat ik de vaste astra schotel eens opnieuw moest richten!

Wat Wizzard over de zonne aktiviteit zegt kan kloppen.
Ik heb dat zelf niet zo gevolgd. Die aktiviteiten zijn er echter altijd.
We moeten wel effe onderscheid maken tussen zonne-wind en storm (solar flares). Ze kunnen echter zeer sterk zijn en grote consequenties hebben.
Daarnaast hebben we de zonnevlekken en de cyclus. Zoals bekend, is dat een cyclus van gemiddeld 11 jaar (van max tot min vlekken).
Rond 2000 hadden we een maximum, en nu zitten we bijna in een minimum. Daarom zou het nu eigenlijk rustiger moeten zijn.
Zoals bekend zorgen die vlekken voor de ionisatie van de ionosfeer. En die ionosfeer zorgt ervoor dat HF (korte-golf) uitzendingen door reflexties wereldwijd kunnen.
Meer info over deze zaken op www.spaceweather.com

Wat schotel betreft had ik analoog een 60cm voor astra, wat werd aanbevolen.
Ik meen echter dat ik toen niet zoveel uitval had dan nu.
Nu heb ik een 85cm voor astra wat ook genoeg zou moeten zijn.
Elke grotere maat moet echter (wiskundig) een verbetering zijn omdat het reflektie oppervlak kwadratisch toeneemt met de diameter.
Met meer dan 100cm moet je dan al heel goed zitten.
Dat heb ik dus nog niet kunnen uitproberen.
Ik ga er wel vanuit dat de technische zaken van de schotel kloppen.

Grtz.

Heb ik gelukkig eens geen last van gehad. Ondanks de stortbui die er op de camping naar beneden kwam, ging het signaal niet al te ver achteruit.

Naja... dat heet... bij die C+ zenders was het uiteraard alweer te weinig, maar die zitten vergeleken met alle Duitse FTA zenders sowieso al met een redelijk zwak signaal.

Het rare is dat ik thuis bij schotels van diverse maten meer last heb van een kleinere regenbui dan dat ik met die ene op het oog (en signaalmeter van de Nokia 9600) afgestelde 60cm had bij een echte stortbui.
En dat terwijl alle schotels thuis met een echte meter zijn afgesteld en niet beter te krijgen waren (ook niet op de eigen signaalmeter).

Kan het niet zo zijn dat er door de regen, vocht in de coaxkabel is gelopen, zo dat het contact verminderd is. Zelf heb ik van die F-conectors met een rubber ringetje.

Ik heb voorals nog geen problemen.

;)
Nr.10

Kan het niet aan de LNB liggen .

De Wok is mi de laatste jaren alleen groter geworden, vroeger had iedereen een 60 cm en daarmee een goed ontvangst.

De kabel is ook onveranderd , de receivers zijn beter geworden. en nu het hoofdstuk LNB.

Deze zijn in de loop der jaren ook flink verbeterd met de nadruk op ruis getal.

Maar is dat niet ten koste gegaan aan de gevoeligheid???

Misschien zijn die LNB's zeer selectief geworden en vangen veel minder signaal in dan we denken. het ruisgetal kan dan wel laag zijn maar het gaat om het signaal ondergrond verhouding

ALs je de WOK vergroot ontvang je meer signaal dat is waar maar ook je ondergrond (stoorsignaal) gaat evenredig mee omhoog en dit kon allemaal bij elkaar wel eens nadelig uitwerken.

Maar misschien heb ik het wel mis. Wie zal het zeggen!

Tja, wie weet.
Die rubber ringetjes heb ik er bij een paar op zitten, bij anderen weer niet omdat het me afgeraden werd.
Ze horen waterdicht te zijn, maar er blijkt toch vocht in te komen en dat gaat er niet meer fatsoenlijk uit waardoor er vocht binnen in die rubber ring blijft zitten en daardoor de plug gaat roesten met t.z.t. nadelige gevolgen.
Ik heb enkele pluggen doch slechts 1x last hiervan gehad.

Tegenwoordig tape ik ze af. Ik heb overigens ook de indruk dat lnb's slijten.:)

Ah, BT! Op de camping bezig?
Nou, veel plezier dan daar!

Maar... er blijven inderdaad veel vragen open.
Lnb's slijten, daar is me nog niets van bekend.

En matrix: Inderdaad is de signaal/ruis verhouding zeer belangrijk.
Dus ook bij een kop/schotel combinatie.
In het algemeen geldt echter dat indien de ontvangscombinatie beter op mekaar is afgestemd, de signaal/ruis verhouding evenredig beter zal zijn. En dus de ontvangst.

Grtz.

Nee ik was op de camping bezig, maar ben inmiddels al weer terug. Schotel uitrichten aldaar is niet meer dan een kwartiertje werk dus ik heb er veel plezier van gehad.:)

Ik weet ook niet of lnb's slijten, het was maar een gedachte van me, omdat ik tot nu toe 2 keer een lnb heb gehad die na een jaar of 7 gebruik toch overleden is.
Elektronica slijt normaliter niet echt, maarja, deze electronica hangt wel buiten en is toch enigszins onder invloed van weersomstandigheden al is het maar temperatuursschommelingen zoals in de zomer 33 graden ofzo en in een winter soms -10. Ik heb er geen idee van of dit nu echt invloed heeft en aldus van slijtage gesproken kan worden. Vandaar dat ik het balletje eens opgooide hier.

Ja BT vergeet niet die 33 graden is de temperatuur buiten de lnb de werkelijke warmte die in de lnb ontstaat is velen malen hoger dit door de reflectie in de schotel welke werkt als een vergroot glas.
Dit is ook de reden waarom in de zomer nogal wat lnb's ter ziele gaan.

De afgelopen paar jaar waren de invacom's nog al is aan de beurt dit doordat het ruitje wat in de feed horen zit veel kapot ging en als dan ook nog is regen kwam dan liep de lnb vol.

aan het eind van de jaren 80 toen de amstrad ontvangers kwamen met schotel en lnb.
en was het de lnb die nogal is terziele ging door vocht vaak gebeurde het toen dat de verkoper de lnb van een kit laag om de lnb deed tegen lekkage.
ook de kunstof kapjes scheurden nog al is door warmte

Ah kijk, dus toch slijtagemogelijkheden. Weten we dat ook weer. Thanks voor de info!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan