Windows na nieuwe install bijzonder traag

C

Cableguy

Ik heb mijn P4 vandaag opnieuw geinstaleerd met Windows Xp Pro
Tevens heb ik alle beschikbare updates van microsoft binnen gehaald.
Mijn Pc reageert nu bijzonder traag
Opstarten van programma's over schakelen naar andere programma's is allemaal erg traag.
Weet iemand waar dit aan kan liggen
Het systeem is nog nooit zo traag geweest

Hoeveel geheugen heb je in die machine?
Is ie over het geheel traag of alleen bij bepaalde dingen?
Heb je al eens bij het taakoverzicht bij de processen gekeken wat daar de meeste cputijd in beslag neemt?
Misschien MacAffee virusscanner draaien?

Misschien komen we zo iets verder.

Hoeveel geheugen heb je in die machine?
512 MB

Ja

Heb je al eens bij het taakoverzicht bij de processen gekeken wat daar de meeste cputijd in beslag neemt?
Grabit neemt behoorlijk wat in beslag
Maar draai grabit al ruim een jaar

Misschien MacAffee virusscanner draaien?
nee
Ik gebruik Panda Antivirus

ik weet niet of dit waar is en ook niet of dat het bij jou het geval is, maar een kennis van mij die best wel veel van computers weet, die vertelde dat als je de update's van internet haalt en je gebruikt een windows serial die heel vaak gebruikt word er iets word mee geinstalleert waardoor win heel langzaam draait.

nogmaals ik heb het alleen van horen en zeggen.

gr blokker

Originally posted by Cableguy

Ja

LOL wat een prachtig antwoord op de vraag :biggrin:

Ik merkte dat XP telkens als ik een bestandje opende waarvan ook iets over het netwerk te vinden was (bijvoorbeeld dat ik ooit es een PDFje die op een andere computer stond had bekeken), eerst een minuut (of wel langer) iets op het netwerk ging lopen rotzooien voordat ie besloot dat dat niet lukte en het dan maar lokaal ging oplossen.
Heel raar.
Dat betekende dus ook enorme vertragingen.
Daarom ben ik es in de netwerk instellingen gaan kijken, en kwam daar een voor mij nieuw begrip tegen: de QoS taakplanner.
Toen nog nooit van gehoord.
Wat moest ik met dat ding ?
Na wat zoekwerk bleek dat het een mechanisme is dat een bepaalde capaciteit van je netwerk reserveert voor als er onderweg op het netwerk een paar bitjes omvallen.
(wellicht dus vergelijkbaar met de Forward Error Correction die we in de satelliet signalen vinden).
Natuurlijk heb ik een fantastisch netwerk waar niet veel bitjes omvallen.
Dus heb ik die "onzin" uitgezet.

Direct daarna was het probleem wel opgelost.
En dus zet ik vanaf nu, wanneer ik ergens een computertje met XP in een netwerkje hang, die QoS uit.
TENZIJ er ergens een draadloze verbinding inzit.
Met name een dure GSM verbinding of vergelijkbaar kan juist wel weer die QoS gebruiken als je kijkt naar het doel ervan.

Voor zover ik weet is Qos een pakketplanner die gebruikt wordt voor remote software te installeren.
Ik de-installeer dat ding dus altijd, OOK bij draadloze netwerken, de software waarvoor je Qos nodig hebt, hebben de meesten toch niet in huis en zullen deze dan ook niet vlug gaan krijgen.

Het kan inderdaad vertragen.
Zo kan het ook een enorme vertraging opbrengen als je een DVB-pc kaart in je pc hebt en daarnaast nog een netwerkkaart die je automatisch ip adres laat verkrijgen, dit scheelt vreselijk in opstarten. Je kunt je DVB-pc kaart dan beter een vast ip geven ergens in de prive range, buiten het bereik van je normale netwerk ofzo, dan blijft ie niet zoeken naar een dhcp server en dat versnelt de zaken behoorlijk.

Dat van dat serienummer heb ik ook gehoord, je kunt allicht eens een ander serienr. proberen.
Of het daadwerkelijk waar is, is me niet bekend, maar niet geschoten is altijd mis.

Dat Grabit meer dan een jaar draait wil niets zeggen, Grabit is een cpu vreter en hoe langer je er mee werkt, hoe meer dat het ding gaat vreten, vooral door de cache die hij gebruikt.

Het is dan ook de bedoeling dat je Grabit uitschakelt, en dan eens met je pc gaat werken en de overall performance gaat bekijken. Als die dan stukken verbetert, zou ik in elk geval Grabit eens goed opruimen en een behoorlijke hoop minder cache aangeven en de huidige caches leegmaken.
Mijn xp ging tijdens gebruik van Grabit op een gegeven moment ook vreselijk langzaam werken.

Ik dacht dan ook dat je het over de overall performance had, maar als je dus zaken zoals grabit aan het lopen hebt, dan kun je niet fatsoenlijk testen aangezien dat een cpu en geheugenvreter is.

Tis inderdaad de QoS pakketplanner en niet een taakplanner.
Maar de pakketjes die dat ding plant, zijn niet software pakketten, maar datapakketjes.
Vandaar ook de naam Quality of Service.
Die zou ervoor moeten zorgen dat je bijvoorbeld een filmpje soepeler kan afspelen tijdens het downloaden.
En dat doet ie dus door pakketjes daarvoor te reserveren.

Cisco vertelt er wat over: http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/qos.htm
Als je ff googled vind je nog zat over QoS.

Gewoon ff proberen zou ik zeggen.
Uitzetten is zo gebeurd, ff naar netwerkverbindingen gaan, dan de betreffende verbinding kiezen en eigenschappen.
Daar vind je je selectievakje om m uit en weer aan te zetten.

Correct Mas, met dank voor de link!
Mocht je besluiten hem -niet- uit te schakelen, dan is het nog zo dat deze Qos 20% bronnen reserveert voor als ie gebruikt zou worden.
Je zou dan kunnen proberen via de bekende truuk (gpedit.msc dacht ik) de reservering eens terug te zetten naar bijv. 10% hetgeen ook een versnelling zou moeten betekenen theoretisch gezien.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan